Nieuwbouw Basisschool Buitenstebinnen
21 juni 2024
Buitenstebinnen is een nieuwe basisschool ontstaan uit een fusie van twee scholen in Breugel. Basisschool de Regenboog, een typische dorpsschool in het hart van Breugel en basisschool de Kromme Hoek, de basisschool aan de rand van het dorp en het groene Dommeldal. Waar de locatie van de Regenboog vanuit logistiek het meest voor de hand lag voor de nieuwe gefuseerde school, is uiteindelijk door opdrachtgever PlatOO en het personeel van de scholen de voorkeur uitgesproken voor juist de andere locatie, aan het Dommeldal.
De keuze voor deze bijzondere plek aan de rand van het dorp, verbonden met het groene Dommeldal, was het uitgangspunt voor het ontwerp van de school, het onderwijs volgens Jenaplan, de inrichting van het bijzondere buitenterrein en om te kiezen voor een auto-vrije schoolomgeving.
Omringd door water, groen en een kinderboerderij is deze school echt gericht op het verkennen van buiten. Het ontwerp van de school is geïnspireerd door de traditionele architectuur van Breugel, met karakteristieke kappen. De materialisatie is juist verrassend anders, passend bij het natuurlijke karakter van de plek.
Verweven met de omgeving
De school kent twee gezichten, aan de dorpskant van de school komen de kinderen aan op het plein. Hier stallen ze hun fietsen en is ruimte om te spelen, ook wanneer de school dicht is. De gevel aan de dorpskant past bij het karakter van de straat. Een stijle kap en vrij gesloten gevelbeeld maar wel op zijn eigen manier. Een aaibare gevel uitgevoerd in riet. Samen met het natuurlijk vormgegeven schoolplein laat de dorpskant van de school al zien dat dit geen allerdaagse school is.
Dat dit een bijzonder schoolgebouw is wordt duidelijk aan de Dommelkant. Hier 'waaiert' de school uit naar buiten, waardoor er een panoramisch uitzicht is op de Dommelzone. De gevel aan de Dommelkant is een compleet ander beeld. Een bijzonder houten vakwerk draagt de grote houten balkons boven de veranda’s. De aula, in het hart van het gebouw, opent zich naar de tuin en het natuurlijk vormgegeven speelplein, die in verbinding staat met de Dommelzone.
Verbinding tussen buiten en binnen
De kinderen gaan niet door de voordeur, maar zoals gebruikelijk in Brabant komen ze ‘achterum’ binnen. Niet via een hal of gang, maar direct via de veranda’s en de balkons de klas in. Zo ontstaat de optimale verbinding tussen buiten en binnen. De jassen worden opgehangen in jassenkasten op de veranda’s en de balkons, die extra breed zijn uitgevoerd zodat ze ook worden gebruikt om buiten les te geven. Dit zorgt voor gezond onderwijs en past perfect bij het ontdekkende karakter van het Jenaplan systeem.
De balkons en veranda’s zijn daarnaast ook een innovatieve toevoeging aan het ontwerp van de school. Ze geven schaduw op de zuidgevel van het gebouw, waardoor er in de hele school geen zonwering of screens zijn toegepast. Doordat de garderobe buiten is en de kinderen via de balkons binnen komen ontstaat er in het gebouw meer lucht en dus meer effectieve ruimte voor onderwijs.
Kleinschalige gebouwopzet
Het gebouw bestaat uit twee vleugels, ieder met een aantal leslokalen en een verbindend leerplein. Door de innovatieve routing via buiten kan dit leerplein optimaal ingedeeld worden, zonder hier rekening te houden met brede looproutes en garderobes.
De vleugels komen samen in de aula, het hart van de school. Door de geknikte vorm van het gebouw opent de aula zich richting de tuin, waardoor de verbinding met buiten opnieuw wordt versterkt. De personeelsruimte en het kantoor van de directeur liggen direct aan deze aula, laagdrempelig en passend bij het kleinschalige karakter van Buitenstebinnen.
Innovatief interieur
In de afweging tussen duurzaam materiaalgebruik enerzijds en technische eisen anderzijds is gekozen voor een hybride gebouwconstructie. De begane grond is uitgevoerd in zichtwerk betonsteen, dit geeft een stevige en draagkrachtige basis. De verdieping is uitgevoegd in houtskeletbouw met expressieve houten spanten en OSB binnenwanden; lichtgewicht, losmaakbaar en duurzaam. In de aula komen deze twee werelden zichtbaar samen.
Sociale en schone omgeving
Bij de hoofdentree aan de voorzijde van de school wordt de visie op een stimulerende leeromgeving voortgezet. Hier is ruimte gecreëerd voor een speelplein, waar kinderen zich ook buiten schooltijden kunnen uitleven en sociaal kunnen verbinden. Het gebied rondom de school is bewust autovrij gemaakt. Dit is niet alleen duurzaam maar hierdoor wordt ook de nadruk gelegd op actieve vormen van transport, zoals fietsen en lopen.