OCS+ heeft sinds 2007 op diverse locaties nieuwe werkomgevingen ontworpen voor Vodafone. Nadat begin 2017 de operationele activiteiten van Vodafone en Ziggo werden samengevoegd, hebben wij ook kantoren van Ziggo aangepast. De intensieve samenwerking met beide partijen resulteerde in 2018 in een zeer omvangrijke opdracht: de realisatie van een geheel nieuw hoofdkantoor voor beide merken in het hart van Utrecht. In verband met de centrale ligging had VodafoneZiggo de ambitie ook een revolutionair mobiliteitsplan te introduceren.
Samen met de opdrachtgevers hebben wij gezocht naar vormen om de werkprocessen van VodafoneZiggo te versnellen en efficiënter te maken, en om daarbij een overkoepelende uitstraling te creëren - met behoud van de twee verschillende merken. Tijdens gezamenlijk georganiseerde workshops met medewerkers in uiteenlopende functies, konden wij onderzoeken welk werkplekconcept het best past bij de manier van werken binnen beide organisaties. Voor een goede uitvoering van het uiteindelijke ontwerp moest de locatie dit werkplekconcept ondersteunen. De keuze is gevallen op kantoorruimte midden in Utrecht, tegenover het Centraal Station, die eveneens aansluit op het geheel nieuw uit te rollen mobiliteitsplan van VodafoneZiggo.
"Het pand schikt zich naar de mens en niet andersom."
Human centered office Het nieuwe werkplekconcept is gedefinieerd als een ‘human centered office’. Dat gaat verder dan een activiteitgerichte werkomgeving. Zo is er verschil in sfeer, postuur, technologie en vormen van privacy in ruimten die in principe dezelfde activiteiten ondersteunen. Daarmee beantwoorden we aan individuele wensen en behoeften van mensen binnen een omgeving die in algemene zin bijdraagt aan het doel van de organisatie. Het werkplekconcept zorgt ervoor dat mensen met een breed palet aan wensen en behoeften door de dag heen zelf kunnen bepalen wat voor hen de ideale werkomgeving is. Op deze manier schikt het pand zich naar de mens en niet andersom.
Missie in de werkomgevingDe werkomgeving is opgebouwd uit drie lagen en verbonden met de drie pijlers van de missie van VodafoneZiggo: Enjoyment and Progress with every Connection. Op de begane grond is er in het winkelcentrum een flagship store van VodafoneZiggo. Die brengt werknemers op het hoofdkantoor dicht bij de consument die door VodafoneZiggo wordt bediend. Boven de winkel liggen de ‘Welcome Area’ en het ‘Business Experience Center’, twee inspirerende omgevingen die beide bijdragen aan de klantbeleving die VodafoneZiggo wil bieden.
StadsomgevingBoven deze twee verdiepingen bevinden zich drie lagen met verschillende werkomgevingen. Kenmerkend is dat het midden van het pand is ‘uitgeknipt’, waardoor er ruimte is ontstaan voor een centrale trap. Deze trap bood de mogelijkheid om de overige verdiepingen van het pand te ontwikkelen als een stad, met een eigen rol voor elke stadsomgeving. Een bouwkundige ingreep waardoor mensen elkaar als het ware tegen het lijf lopen, wat de sociale cohesie in deze werkomgeving bevordert. Het ‘stadscentrum’, dat om de trap heen ligt, zorgt er daarnaast voor dat mensen elkaar direct kunnen ontmoeten. Veel aandacht is besteed aan de branding van deze ruimten, die tot stand kwam in samenwerking met het Brand Identity team van VodafoneZiggo.
"Een goed kantoor is namelijk nooit af en ontwikkelt zich voortdurend aan de hand van de wensen en behoeften van de gebruiker."
Verscheidenheid aan zonesIn de zone daaromheen ligt een ring met alle supportfuncties: opbergruimten, printmogelijkheden en ruimten voor het halen van koffie of thee. Deze zone heeft ook een praktische functie: het dient als geluidsbuffer tussen de supportfuncties en de andere omliggende omgevingen. Die laatste maken verschillende manieren van werken mogelijk. Er is een mix van (in)formele vergaderruimten, Agile Streets, individuele werkplekken en mogelijkheden voor samenwerking. Daarmee wordt in elke omgeving de werkstijl van VodafoneZiggo gefaciliteerd.
Workcafé Op de bovenste verdieping bevindt zich een WorkCafé van 1.000 m2. Die is ingericht als plek om te eten, te drinken, samen te werken en elkaar te ontmoeten. Verschillende mogelijkheden voor gaming maken deze ruimte bijzonder speels, waardoor de gebruikers echt los kunnen komen van hun werkomgeving. Door het ruimtelijke ontwerp is het WorkCafé ook geschikt voor TownHall meetings en bedrijfsborrels.
Blijven ontwikkelen Het hele concept is modulair opgebouwd zodat het kan mee evolueren met de veranderende wensen en behoeften van de werknemers. Op dit moment verkeert het concept nog in de adoptiefase en blijven wij samen met VodafoneZiggo bijsturen waar dat nodig is. Ook in de toekomst zal het concept alle manieren van werken bij VodafoneZiggo kunnen faciliteren. Een goed kantoor is namelijk nooit af en ontwikkelt zich voortdurend aan de hand van de wensen en behoeften van de gebruiker. Die staat altijd centraal.
True story behind VodafoneZiggo's new HQ: OCS+ & VodafoneZiggo 'The merger'
Facts & Figures
Architect
Samenwerking
Realisatie
Omvang
Medewerkers
Geleverde service