Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2025
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Avond met De Zwarte Hond
Symposium
Post-Growth City
Symposium
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met Office Winhov
Uitreiking van Architectenweb Awards 2020
Impressie van de prijsuitreiking via Zoom
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Interior & Co
Leevik E-commerce
Schapenzacht
Maatwerk wandkleden van wol
Lucid Motors
Stichting Circulair Bouwen Zeeland
ovPlus
Projectbureau voor (openbaar) vervoer en ruimte
Schapenzacht
Maatwerk wandkleden van wol
Karakter Erfgoed
Lucid Motors
Stichting Circulair Bouwen Zeeland
Sprocket B.V.
Expertise en Design in stalen maatwerktrappen
InStyle B.V.
Prijzentrappen.nl - Specialist in zelfbouwtrappen voor binnen en buiten.
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Paul de Ruiter over innovatieve en duurzame hoogbouw
Gesprek met Pi de Bruijn over zijn ontwerpen voor de Tweede Kamer toen en nu
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
Gesprek met Pi de Bruijn over zijn ontwerpen voor de Tweede Kamer toen en nu
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Francesco Veenstra over de ruimtelijke opgaven in Nederland
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Lexus Kyiv Airport Center
Swanladriehoek – Zevenhuizen
Nieuwe Instituut – Rotterdam
The Tianjin Juilliard School in Tianjin, China
Nieuwe ruimte op oude fundamenten door HA-HA
The View of Rotterdam
Basil, Westerpark West
Circulair hoofdkantoor Sissy Boy
BDO kantoor Breda
Uitgekiende gevelafwerking voor Cascade in Alkmaar
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Rockfon Color-all
Kies uit 34 Colours of Wellbeing of elke kleur op maat
Hittestress in scholen: Een groeiend probleem
Een esthetische en stormbestendige oplossing tegen hittestress in scholen
Daglicht in het onderwijs:
ontwerpvrijheid én comfort met Powerdaylight daglichtbuizen
OBO | Wandgoot Rapid 80
Drie materialen, één systeem.
ECLAZ ONE
Bron van licht en welzijn
De Meest Duurzame Wand van Nederland
Circulaire binnenwanden met vlaskern
100% biobased en gerecycled plaatmateriaal
Circulair bouwen met de biobased vezelplaten van SAM Panels
Knauf MaxSpace
Minder wand, méér ruimte. Het ideale profiel voor meer winst per m²
Gevelpaneel square
De grootschalige gevel
Plafondhoge Verdi-deursets maken ruimtebeleving compleet
Deur en kozijn op elkaar afgestemd
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Sport- en speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Cloudoplossingen
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Cradle to Cradle Café ‘Materialen met een missie’
Firda. Stadionplein 23, Leeuwarden
Webinar: Office Winhov over regie van SO tot UO
Online
Een avond met: Ma Yansong
Museumpark 25, 3015 EK Rotterdam
Samen bouwen: wooncoöperaties Amsterdam
Arcam
Palazzo’s aan het IJ – een nieuwe blik op woonvorm
Arcam
In gesprek over transformatie met Rijnboutt
Assenstraat 14, Deventer
Cradle to Cradle Café ‘Materialen met een missie’
Firda. Stadionplein 23, Leeuwarden
Mien Ruys en de moderne tuin
Start wandeling: op het Azartplein, Amsterdam, naast het beeld Amphitrite
Een avond met: Ma Yansong
Museumpark 25, 3015 EK Rotterdam
Uitreiking Amsterdamse Architectuurprijs 2025
Het Zonnehuis
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Intern urbanism/architecture
Technisch Architect / Bouwkundig ingenieur
Senior Architect
Medior Architect
Kom stage lopen bij Vakwerk
Stage (3e of 4e-jaars HBO student)
Ontwerper Architectuur (per direct beschikbaar)
Architect met ervaring
gezocht: ervaren architect – bouwvoorbereiding & uitvoeringsfase, en een stagaire/ junior architect
Ontwerper
Technisch Architect (per direct)
ARCHITECT: 3-8 jaar werkervaring | ontwerp en techniek | 3D | Revit | High-end projecten
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Heijmans wint planstudie schiphol – amsterdam - almere
15 april 2006, 8:45
’s-Hertogenbosch – Bereikbaarheid, wonen, recreatie en natuur horen bij elkaar. Dat is de essentie van de visie ‘De vlucht naar voren’, waarmee
Heijmans
woensdag de eerste prijs heeft gewonnen in de ontwikkelcompetitie Schiphol-Amsterdam-Almere. Rijkswaterstaat schreef de competitie uit om een oplossing te vinden voor de verkeersproblematiek in dat gebied. De jury van de ontwikkelcompetitie bestaat uit Rob van Gijzel (voorzitter), Riek Bakker, Ben Immers, Jan Zijlstra en Jan Paul van Soest.
De opgave bij de ontwikkelcompetitie was een duurzame oplossing te vinden voor de bereikbaarheid van het gebied aan de zuidzijde van Amsterdam. Daarbij gaat het om de aanpak van:
- de A9 door Amstelveen - de Gaasperdammerweg (A9)
- de verbinding A6/A9 - de kruising A1 met de Vecht bij Muiden
Totaalaanpak
Volgens de visie van Heijmans biedt investeren in infrastructuur de kans om ‘Nieuw Landschap’ te maken, waarbij de infrastructuur zelf een natuurlijk en vanzelfsprekend onderdeel is van de omgeving. Dat geldt zowel voor landelijk, als voor stedelijk gebied. Het resultaat is een geheel waarin wonen, werken, recreëren en natuur in balans zijn. De compleetheid van het ontwerp was voor de jury aanleiding om dit ontwerp te bekronen. Het plan past in de full service-strategie van Heijmans om vraagstukken integraal te ontwikkelen en aan te pakken. Binnen Heijmans hebben de divisies Infra en Vastgoed gezamenlijk aan ‘de Vlucht naar Voren’ gewerkt.
Tweede fase
In totaal waren er twintig inzendingen voor de ontwikkelcompetitie. Rijkswaterstaat gaat nu bekijken welke inzendingen kunnen worden meegenomen in de tweede fase van de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere. Daarbij spelen de overwegingen van de jury van de ontwikkelcompetitie een belangrijke rol. Welke ideeën daadwerkelijk in de planstudie worden opgenomen, hangt af van de besluitvorming van het kabinet, die deze zomer wordt verwacht. De uiteindelijke aanbesteding start waarschijnlijk na 2010.
Drie onderdelen
In de visie die Heijmans neerlegt, is de door Rijkswaterstaat voorziene verbinding A6/A9 niet meer nodig. Aan de zuidzijde van Amsterdam ontstaat een ‘rode as’ van bebouwing en infrastructuur, terwijl tussen het Markermeer en het IJmeer en tussen de groene zones Naardermeer en het Groene Hart een ‘blauwgroene as’ ontstaat (water en groen). Het plan omvat de volgende drie onderdelen:
Gaaspergrachten
De A9 Gaasperdammerweg blijft de hoofdroute tussen Almere en Schiphol. Dat biedt de kans om tussen Amsterdam en Almere een nieuwe economische kern te vormen: De Gaaspergrachten, de nieuwe ruggengraat voor de Bijlmermeer. Het doorgaande verkeer tussen knooppunt Diemen en knooppunt Holendrecht wordt in twee keer vier rijstroken ondergronds geleid, samen met een dubbelsporige metrobuis die aansluit op de Geinlijn. De ondergrondse infrastructuur vormt letterlijk de fundering voor een grachtenstelsel met ruimte voor woningen, kantoren, voorzieningen en recreatie. De op- en afritten van de Gaasperdammerweg tussen knooppunt Diemen en Holendrecht komen te vervallen. Het verkeer van en naar Amsterdam Zuidoost wordt via het onderliggend wegennet en de bestaande aansluitingen aan de A1, A2 en A10 afgewikkeld. Hierdoor neemt de verkeersdruk op de Gaasperdammerweg af met zo’n 30.000 voertuigen per etmaal.
IJmeer-as
De IJmeer-as betreft het doortrekken van de metrolijn en de stadsautoweg (twee keer twee rijstroken) door de Gaaspergrachten vanaf knooppunt Diemen, langs de zuidzijde van IJburg, door het IJmeer, naar Almere-Pampus. De verbinding ontsluit een nieuw en onderscheidend woongebied in het IJmeer aan de zijde van Almere. Intensief wonen, werken, natuur en recreatie worden hier maximaal gemengd. De ‘randen’ van het eiland zullen een cruciale rol gaan spelen bij het benutten van de ecologische potenties van het IJmeer. Om de openheid van het IJmeer te bewaren, wordt de IJmeer-as tussen IJburg en de buitendijkse landaanwinning bij Almere ondertunneld. De IJmeer-as sluit voor het autoverkeer aan bij knooppunt Diemen en zorgt voor een aanzienlijke reductie van het verkeer op de A1 tussen de knooppunten Diemen en Muiderberg. De A1 hoeft daardoor minder te worden verbreed dan Rijkswaterstaat voorziet in het zogeheten ‘Stroomlijnalternatief’. Volgens berekeningen van Heijmans gaan per etmaal zo’n 65.000 auto’s de IJmeer-as gebruiken.
Muiderduin
Kernidee achter Muiderduin is het ‘oppakken’ en verleggen van de A1 richting de kustlijn van het IJmeer. Hiermee krijgt de zuidzijde van Amsterdam een open, groen gebied van betekenis. De verlegde A1 (twee keer vier rijstroken en twee wisselstroken) wordt aangelegd op maaiveld-niveau. Met zand uit het IJmeer en het Markermeer wordt een nieuw duinlandschap opgespoten, waarin zowel de infrastructuur als nieuwe woongebieden zijn opgenomen. Voor de kust van Muiden, bij de monding van de Vecht, gaat het nieuwe tracé over in een tunnel van 1,5 a 2 kilometer. Muiden blijft daardoor ook in de toekomst aan het IJmeer liggen.
Huidige situatie
Noord-Holland kampt al jaren met een slechte bereikbaarheid. Op de A1 bij de knooppunten Muiderberg (A6) en Diemen (A9) loopt het verkeer dagelijks vast: ’s ochtends in de richting van Amsterdam en ’s avonds in de richting van Muiden. Door de uitbreiding van Almere en de groei van het verkeer zullen dergelijke problemen in de toekomst alleen maar toenemen. Ook het spoorwegverkeer neemt toe en de grenzen van de beschikbare capaciteit zijn al in zicht. Scheepvaartverkeer in de Vecht veroorzaakt bovendien ieder uur een onderbreking van de dienstregeling, omdat de brug open moet. Daar komt bij dat geluidshinder en fijnstof de herontwikkeling van de Bijlmermeer belemmeren. Bij Muiden en Amstelveen voert de infrastructuur door of langs de bebouwde kom en is aanleiding voor soortgelijke problemen. Door de vele verkeersstromen is het landschap versnipperd.
Trefwoorden
verbinding
recreatie
infrastructuur
Best gelezen
1
Het Binnenhof – Gebouw C krijgt onder houten dakspanten extra werkplekken
woensdag, 18 juni
2
Het Binnenhof – voormalig Ministerie van Koloniën krijgt extra werkplekken op zolder
maandag, 16 juni
3
Arons en Gelauff en Civic Architects presenteren ontwerp The Emerald in Bajeskwartier
dinsdag, 17 juni
4
Archiprix 2025 kent vier winnaars en twee eervolle vermeldingen
dinsdag, 17 juni
5
Slecht gejat
dinsdag, 17 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
Start uitvoering groot snelwegenproject
21 maart 2011
Andere nieuwsberichten
Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid
Gisteren, 15:54
Het voormalige UWV-kantoor, gelegen in de spoorzone van Hengelo, onderging een transformatie naar ontwerp van Bloot Architecture. Het nieuwe woongebouw Het Veem biedt plaats aan 93 appartementen en commerciële ruimte op de begane grond.
Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken
Gisteren, 10:45
De Twee Snoeken heeft vorige week zijn definitief ontwerp voor de raadzaal in het stadhuis van de gemeente Amsterdam gepresenteerd. Toegankelijkheid, het duale stelsel, duurzaamheid en de Amsterdamse identiteit staan centraal in het ontwerp.
Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping
18 juni, 4:15
Een oude telefooncentrale aan de Kamerlingh Onneslaan in Amsterdam is naar ontwerp van Ronald Janssen Architecten herbestemd tot woon-werkcomplex. Het project betreft transformatie, optopping en functiemenging, met behoud van het bestaande casco.
Rijksmonumentale Schiedamse branderij krijgt herbestemming als boetiekhotel
18 juni, 12:55
De voormalige Dirkzwager-branderij aan de Noordvest in Schiedam wordt herbestemd tot boetiekhotel, koffiebar en restaurant. ARD / AtelierRuimDenkers is verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling en het ontwerp van de transformatie en nieuwbouw.
Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen
Gisteren, 09:42
Acht ontwikkelaars hebben afgesproken dat in 2028 minstens dertig procent van hun nieuwbouwwoningen tot vijf bouwlagen biobased zal zijn.
BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan
18 juni, 5:31
Op de vastgoedbeurs Provada heeft de gemeente Den Haag de Gouden Hijskraan 2025 uitgereikt aan het woningbouwproject BoogieWood.
Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten
18 juni, 10:09
Het warmtebedrijf moet inwoners van de Hofstad helpen om te stoppen met het gebruik van aardgas.
OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage
17 juni, 11:43
Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die heeft onderzocht hoe het kon gebeuren dat alle hellingen op 26 mei 2024 inzakten.
Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage
17 juni, 10:59
De gemeente wist niet dat de bouw van de vorig jaar ingestorte parkeergarage op sommige punten anders was uitgevoerd en deed daarom geen extra controles.
Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs
16 juni, 2:15
Hiermee willen de twee partijen de stedelijke bevoorrading en distributie verduurzamen en efficiënter maken.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur