Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener
Copyright: Martijn Beekman
Madlener wil verbreding A27 bij Zeewolde als eerste opstarten
26 november 2024, 10:37
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) wil de uitbreiding van de A27 tussen Zeewolde en Eemnes als eerste van zeventien gepauzeerde projecten laten doorgaan. Dat is nog geen definitieve keuze, zegt hij in een debat in de Tweede Kamer.
Het vorige kabinet zette zeventien bouwprojecten voor wegen en vaarwegen stil vanwege gebrek aan geld, personeel en stikstofruimte. Het is Madleners ambitie om elk jaar één van die projecten te laten doorgaan. Komend voorjaar zal hij bekendmaken welk project definitief als eerste weer doorgaat. “We gaan kijken hoe de projecten scoren op stikstof, maakbaarheid en budget.”
In het debat verklapte Madlener alvast welk project als eerste in aanmerking komt. “Het begint met de letter A, en het eindigt met 27, bij Almere”, zei hij. “Ook de woningbouw speelt daar een belangrijke rol.” Een woordvoerder bevestigt dat het om het stuk snelweg tussen Zeewolde en Eemnes gaat. Een groot deel van de Tweede Kamer wil juist dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt.
Hester Veltman (VVD) denkt dat het verbreden van de A27 bij Zeewolde juist extra druk op knooppunt Hoevelaken kan geven. “En het zou om diezelfde reden een extra stikstofprobleem kunnen betekenen. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?”
“Iedereen onderkent de noodzakelijkheid van dat project”, reageerde Madlener over de aanpak van knooppunt Hoevelaken. “Het staat hoog in de prioriteiten van dit kabinet. Maar de stikstofruimte ontbreekt.”
Amelisweerd
Het alternatieve plan van de regio Utrecht om een verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen, is volgens minister Madlener ‘absoluut onverantwoord’. In het debat met de Tweede Kamer bleef hij bij het oorspronkelijke kabinetsplan. De belangrijkste reden is de veiligheid, zei hij.
Een reeks Kamerleden drong er in het debat op aan dat Madlener nog eens goed naar het alternatieve plan van de regio zou kijken. “Wat een teleurstelling”, zei Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) over de afwijzing van de minister. Hij vindt dat het alternatief niet op waarde is geschat en verweet de minister een ‘asfaltfetisj’. Ook Ines Kostic (Partij voor de Dieren) en Mpanzu Bamenga (D66) namen het op voor het regioplan.
“Het is gewoon niet veilig als je in zo'n tunnelbak tien rijstroken creëert, en een hele smalle vluchtstrook waar je niet eens kunt uitstappen”, aldus Madlener. Het regioplan behelst niet tien, maar twaalf rijstroken. “Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als daar een ernstig ongeluk plaatsvindt, of een brand of iets dergelijks.” Utrecht zegt dat het plan wel aan de veiligheidseisen voldoet, omdat de maximumsnelheid zou worden verlaagd naar 80 kilometer per uur.
‘Inhoud laat geen andere keuze’
Eerder op maandag herhaalde Madlener deze boodschap ook al in een brief aan de Kamer. “De teleurstelling bij de regio over het afwijzen van hun alternatief is begrijpelijk”, schreef hij. “De inhoud laat echter geen andere keuze.”
“Ronduit teleurstellend”, noemde Olger van Dijk (NSC) het verhaal van de minister. Hij vroeg Madlener om nog eens met de regio in gesprek te gaan, om ‘al die zaken die over en weer niet duidelijk zijn’ op te lossen. Dat wilde de minister wel beloven. Madlener: “Praten is altijd goed. Maar ik verwacht niet een andere uitkomst.”
Bron: ANP
Trefwoorden
wegen
barry madlener
a27
amelisweerd
zeewolde
eemnes
infrastructuur
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
5
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Madlener ziet niets in alternatief plan A27 bij Amelisweerd
24 oktober 2024
Utrecht werkt aan alternatief voor verbreding A27
2 februari 2023
Harbers zet verbreding A27 door ondanks regeerakkoord
31 maart 2022
Minister moet verbreden snelwegen Utrecht beter onderbouwen
30 april
Tegenstanders van verbreding A27 staan achter uitspraak RvS
30 april
Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn
25 november 2024
Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie
22 november 2024
Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur
30 oktober 2024
Noord-Holland bundelt krachten bij aanpak bruggen en viaducten
25 oktober 2024
Voorlopig weinig hoop voor gepauzeerde infrastructuurprojecten
16 juni
Madlener ziet niets in alternatief plan A27 bij Amelisweerd
24 oktober 2024
Utrecht werkt aan alternatief voor verbreding A27
2 februari 2023
Harbers zet verbreding A27 door ondanks regeerakkoord
31 maart 2022
Minister moet verbreden snelwegen Utrecht beter onderbouwen
30 april
Tegenstanders van verbreding A27 staan achter uitspraak RvS
30 april
Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn
25 november 2024
Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie
22 november 2024
Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur
30 oktober 2024
Noord-Holland bundelt krachten bij aanpak bruggen en viaducten
25 oktober 2024
Voorlopig weinig hoop voor gepauzeerde infrastructuurprojecten
16 juni
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
1 uur geleden
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
Vandaag, 09:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
Vandaag, 09:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
Gisteren, 16:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
3 uur geleden
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
Gisteren, 14:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
Gisteren, 13:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
Gisteren, 13:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
Gisteren, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
Gisteren, 09:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur