Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener
Copyright: Martijn Beekman
Madlener wil verbreding A27 bij Zeewolde als eerste opstarten
26 november 2024, 10:37
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) wil de uitbreiding van de A27 tussen Zeewolde en Eemnes als eerste van zeventien gepauzeerde projecten laten doorgaan. Dat is nog geen definitieve keuze, zegt hij in een debat in de Tweede Kamer.
Het vorige kabinet zette zeventien bouwprojecten voor wegen en vaarwegen stil vanwege gebrek aan geld, personeel en stikstofruimte. Het is Madleners ambitie om elk jaar één van die projecten te laten doorgaan. Komend voorjaar zal hij bekendmaken welk project definitief als eerste weer doorgaat. “We gaan kijken hoe de projecten scoren op stikstof, maakbaarheid en budget.”
In het debat verklapte Madlener alvast welk project als eerste in aanmerking komt. “Het begint met de letter A, en het eindigt met 27, bij Almere”, zei hij. “Ook de woningbouw speelt daar een belangrijke rol.” Een woordvoerder bevestigt dat het om het stuk snelweg tussen Zeewolde en Eemnes gaat. Een groot deel van de Tweede Kamer wil juist dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt.
Hester Veltman (VVD) denkt dat het verbreden van de A27 bij Zeewolde juist extra druk op knooppunt Hoevelaken kan geven. “En het zou om diezelfde reden een extra stikstofprobleem kunnen betekenen. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?”
“Iedereen onderkent de noodzakelijkheid van dat project”, reageerde Madlener over de aanpak van knooppunt Hoevelaken. “Het staat hoog in de prioriteiten van dit kabinet. Maar de stikstofruimte ontbreekt.”
Amelisweerd
Het alternatieve plan van de regio Utrecht om een verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen, is volgens minister Madlener ‘absoluut onverantwoord’. In het debat met de Tweede Kamer bleef hij bij het oorspronkelijke kabinetsplan. De belangrijkste reden is de veiligheid, zei hij.
Een reeks Kamerleden drong er in het debat op aan dat Madlener nog eens goed naar het alternatieve plan van de regio zou kijken. “Wat een teleurstelling”, zei Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) over de afwijzing van de minister. Hij vindt dat het alternatief niet op waarde is geschat en verweet de minister een ‘asfaltfetisj’. Ook Ines Kostic (Partij voor de Dieren) en Mpanzu Bamenga (D66) namen het op voor het regioplan.
“Het is gewoon niet veilig als je in zo'n tunnelbak tien rijstroken creëert, en een hele smalle vluchtstrook waar je niet eens kunt uitstappen”, aldus Madlener. Het regioplan behelst niet tien, maar twaalf rijstroken. “Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als daar een ernstig ongeluk plaatsvindt, of een brand of iets dergelijks.” Utrecht zegt dat het plan wel aan de veiligheidseisen voldoet, omdat de maximumsnelheid zou worden verlaagd naar 80 kilometer per uur.
‘Inhoud laat geen andere keuze’
Eerder op maandag herhaalde Madlener deze boodschap ook al in een brief aan de Kamer. “De teleurstelling bij de regio over het afwijzen van hun alternatief is begrijpelijk”, schreef hij. “De inhoud laat echter geen andere keuze.”
“Ronduit teleurstellend”, noemde Olger van Dijk (NSC) het verhaal van de minister. Hij vroeg Madlener om nog eens met de regio in gesprek te gaan, om ‘al die zaken die over en weer niet duidelijk zijn’ op te lossen. Dat wilde de minister wel beloven. Madlener: “Praten is altijd goed. Maar ik verwacht niet een andere uitkomst.”
Bron: ANP
Trefwoorden
wegen
barry madlener
a27
amelisweerd
zeewolde
eemnes
infrastructuur
Best gelezen
1
Houthybride woongebouw langs de A8 in Zaandam opgeleverd
dinsdag, 11 november
2
WillemsenU zinkt villa af in landschap
dinsdag, 11 november
3
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
4
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
5
Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum
dinsdag, 11 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Madlener ziet niets in alternatief plan A27 bij Amelisweerd
24 oktober 2024
Utrecht werkt aan alternatief voor verbreding A27
2 februari 2023
Harbers zet verbreding A27 door ondanks regeerakkoord
31 maart 2022
Minister moet verbreden snelwegen Utrecht beter onderbouwen
30 april
Tegenstanders van verbreding A27 staan achter uitspraak RvS
30 april
Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn
25 november 2024
Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie
22 november 2024
Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur
30 oktober 2024
Noord-Holland bundelt krachten bij aanpak bruggen en viaducten
25 oktober 2024
Voorlopig weinig hoop voor gepauzeerde infrastructuurprojecten
16 juni
Madlener ziet niets in alternatief plan A27 bij Amelisweerd
24 oktober 2024
Utrecht werkt aan alternatief voor verbreding A27
2 februari 2023
Harbers zet verbreding A27 door ondanks regeerakkoord
31 maart 2022
Minister moet verbreden snelwegen Utrecht beter onderbouwen
30 april
Tegenstanders van verbreding A27 staan achter uitspraak RvS
30 april
Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn
25 november 2024
Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie
22 november 2024
Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur
30 oktober 2024
Noord-Holland bundelt krachten bij aanpak bruggen en viaducten
25 oktober 2024
Voorlopig weinig hoop voor gepauzeerde infrastructuurprojecten
16 juni
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Circulair transformatieplan van JVST in Utrecht Overvecht wordt werkelijkheid
Vandaag, 17:23
De bouw van het transformatieplan aan de Utrechtse Ivoordreef van JVST gaat binnenkort van start
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
Vandaag, 16:38
Het Bossche stadsbestuur wil afzien van de vestiging van het Design Museum in het gebied, onder meer vanwege te hoog opgelopen kosten.
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
Vandaag, 15:48
NXP Semiconductors, een belangrijke speler in de halfgeleiderindustrie, heeft zijn intrek genomen in een nieuwhoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Hollandse Nieuwe ontwierp in samenwerking met Veldhoen + Company het interieur.
Beeldbepalende toren van oud laboratorium geïntegreerd in gebouw International School Delft
Vandaag, 11:33
Op de plek waar vroeger het Kramers Laboratorium stond is naar ontwerp van atelier PRO een gebouw voor de International School Delft gerealiseerd.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
Vandaag, 13:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
Vandaag, 09:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Deltacommissaris: ga nu al in gesprek over toekomst waterbeheer
13 november, 4:03
Nederland moet nu al kijken welke randvoorwaarden nodig zijn om grote waterbeschermingsprogramma's zoals de Deltawerken in de komende jaren uit te voeren.
Gemeentebestuur wil Brabants dorp Moerdijk laten verdwijnen
13 november, 10:23
Het dorp Moerdijk in Noord-Brabant moet verdwijnen om plaats te maken voor uitbreiding van het bestaande haven- en industrieterrein in die plaats.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur