Minister van Infrastructuur en Waterstaat Barry Madlener
Copyright: Martijn Beekman

Madlener wil verbreding A27 bij Zeewolde als eerste opstarten

2 uur geleden
Minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) wil de uitbreiding van de A27 tussen Zeewolde en Eemnes als eerste van zeventien gepauzeerde projecten laten doorgaan. Dat is nog geen definitieve keuze, zegt hij in een debat in de Tweede Kamer.

Het vorige kabinet zette zeventien bouwprojecten voor wegen en vaarwegen stil vanwege gebrek aan geld, personeel en stikstofruimte. Het is Madleners ambitie om elk jaar één van die projecten te laten doorgaan. Komend voorjaar zal hij bekendmaken welk project definitief als eerste weer doorgaat. “We gaan kijken hoe de projecten scoren op stikstof, maakbaarheid en budget.”

In het debat verklapte Madlener alvast welk project als eerste in aanmerking komt. “Het begint met de letter A, en het eindigt met 27, bij Almere”, zei hij. “Ook de woningbouw speelt daar een belangrijke rol.” Een woordvoerder bevestigt dat het om het stuk snelweg tussen Zeewolde en Eemnes gaat. Een groot deel van de Tweede Kamer wil juist dat knooppunt Hoevelaken prioriteit krijgt.

Hester Veltman (VVD) denkt dat het verbreden van de A27 bij Zeewolde juist extra druk op knooppunt Hoevelaken kan geven. “En het zou om diezelfde reden een extra stikstofprobleem kunnen betekenen. Hoe moet ik dit met elkaar rijmen?”

“Iedereen onderkent de noodzakelijkheid van dat project”, reageerde Madlener over de aanpak van knooppunt Hoevelaken. “Het staat hoog in de prioriteiten van dit kabinet. Maar de stikstofruimte ontbreekt.”

Amelisweerd
Het alternatieve plan van de regio Utrecht om een verbreding van de A27 bij Amelisweerd te voorkomen, is volgens minister Madlener ‘absoluut onverantwoord’. In het debat met de Tweede Kamer bleef hij bij het oorspronkelijke kabinetsplan. De belangrijkste reden is de veiligheid, zei hij.

Een reeks Kamerleden drong er in het debat op aan dat Madlener nog eens goed naar het alternatieve plan van de regio zou kijken. “Wat een teleurstelling”, zei Habtamu de Hoop (GroenLinks-PvdA) over de afwijzing van de minister. Hij vindt dat het alternatief niet op waarde is geschat en verweet de minister een ‘asfaltfetisj’. Ook Ines Kostic (Partij voor de Dieren) en Mpanzu Bamenga (D66) namen het op voor het regioplan.

“Het is gewoon niet veilig als je in zo'n tunnelbak tien rijstroken creëert, en een hele smalle vluchtstrook waar je niet eens kunt uitstappen”, aldus Madlener. Het regioplan behelst niet tien, maar twaalf rijstroken. “Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt als daar een ernstig ongeluk plaatsvindt, of een brand of iets dergelijks.” Utrecht zegt dat het plan wel aan de veiligheidseisen voldoet, omdat de maximumsnelheid zou worden verlaagd naar 80 kilometer per uur.

‘Inhoud laat geen andere keuze’
Eerder op maandag herhaalde Madlener deze boodschap ook al in een brief aan de Kamer. “De teleurstelling bij de regio over het afwijzen van hun alternatief is begrijpelijk”, schreef hij. “De inhoud laat echter geen andere keuze.”

“Ronduit teleurstellend”, noemde Olger van Dijk (NSC) het verhaal van de minister. Hij vroeg Madlener om nog eens met de regio in gesprek te gaan, om ‘al die zaken die over en weer niet duidelijk zijn’ op te lossen. Dat wilde de minister wel beloven. Madlener: “Praten is altijd goed. Maar ik verwacht niet een andere uitkomst.”

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

KCAP wint prijsvraag voor hoogste torens van Slowakije

25 minuten geleden

In boek over wonen pleit SO-IL voor openbreken corridorontsluiting

2 uur geleden

Documentaire: architect Lyongo Juliana op zoek naar hedendaagse Caribische architectuur

Gisteren, 17:17

Bouw EDGE Coolsingel in Rotterdam officieel gestart

Gisteren, 16:32

Coalitiepartijen willen nieuw onderzoek naar Lelylijn

Gisteren, 14:31

Onderzoek: overwaarde koopwoning klimt tot gemiddeld 220.000 euro

Gisteren, 09:35

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan