Praktijktoets Milieuprestatie Gebouwen officieel gestart
11 oktober, 11:27
Donderdag is de Praktijktoets Milieuprestatie Gebouwen (MPG) officieel van start gegaan. Met dit initiatief van de BNA gaan partijen in de bouwsector de impact van scherpere MPG-eisen op de bouwpraktijk in kaart brengen. Daarnaast worden lessen getrokken voor alle aangesloten partijen afzonderlijk en voor de ontwerp-, bouw- en technieksector als geheel.
Dit jaar hebben veertien partijen gewerkt aan de ontwikkeling van de praktijktoets, waarmee ze gaan onderzoeken hoe aangescherpte MPG-eisen kunnen worden geïmplementeerd in de praktijk. Voormalig minister Hugo de Jonge van VRO wilde de eisen voor 2025 aanscherpen, maar zijn opvolger Mona Keijzer heeft die aanscherping vorige week in de ijskast gezet omdat aangescherpte eisen volgens haar belemmerend werken op de voortgang van de woningbouw.
Niettemin hebben de veertien partijen de Praktijktoets MPG nu officieel gelanceerd. Het doel is om de hogere milieuprestatie-eisen te toetsen in multidisciplinaire teams aan de hand van concrete woningbouwprojecten. Het streven is om kansrijke, betaalbare en opschaalbare scenario's en praktische handelingsperspectieven te ontwikkelen voor elke ketenpartner afzonderlijk en de sector als geheel.
“De praktijktoets is een breed gedragen en praktijkgericht onderzoek waarin alle verschillende schakels in de bouwketen - van opdrachtgevers tot aannemers en materialenproducenten samenwerken. Deze toetsing levert niet alleen waardevolle inzichten, maar draagt ook bij aan de afstemming van processen binnen de sector, waardoor de versnelling van de woningbouwproductie en de en verduurzaming van de bouw hand in hand kunnen gaan”, aldus de BNA.
Aangescherpte MPG-eisen
Het plan van De Jonge was om de milieuprestatie-eisen voor woningen en kantoren vanaf volgend jaar aan te scherpen. Voor woningen geldt dan een MPG-eis van 0,5, in plaats van 0,8, en voor kantoren geldt dan een MPG van 0,85, waar de eis nu nog 1,0 is. Ook zouden vanaf 2025 MPG-eisen worden gesteld aan gebouwen in andere sectoren, zoals onderwijs, zorg en industrie.
Hoewel minister Keijzer de aanscherping van de MPG-eisen voorlopig ‘on hold’ heeft gezet, is de praktijktoets wel mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van het ministerie van VRO. De praktijktoets wordt begeleid door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
“Er is de afgelopen maanden al veel werk verzet door alle betrokken partijen. Binnenkort zullen de teams uit de dagelijkse bouwpraktijk zelf aan de slag gaan met een lagere MPG op door hen zelf aangedragen bouwprojecten. De bevindingen uit de teams zullen begin 2025 breed gedeeld worden met de bouwsector en daarbuiten”, stelt de BNA.
Deelnemende organisaties aan de Praktijktoets MPG zijn TNO, Techniek Nederland, Bouwend Nederland, Neprom, Aedes, Cirkelstad, Dutch Green Building Council, Lente Akkoord 2.0, Veras, IMd, WE adviseurs, en Nieman ingenieurs, KCAP. Het praktijkgericht onderzoek worden uitgevoerd door acht teams van ondernemingen uit de ontwerp-, bouw en technieksector.