Binst Architects viert 50-jarig jubileum met omvangrijk boekwerk
12 februari, 15:20
Architectenbureau Binst Architects kan terugkijken op een geschiedenis van 50 jaar; die mijlpaal markeert het bureau met de publicatie van een omvangrijk boek. ‘Untitled’ is een conceptueel en analytisch boek, waarin het Belgische architectenbureau 150 eigen projecten onder de loep neemt.
Als de voorgeschiedenis wordt meegerekend, bestaat Binst Architects dit jaar een halve eeuw. De (voor)geschiedenis van het architectenbureau start in 1974, met het eerste opgeleverde project van Jo Crepain, en evolueert naar Crepain Binst Architecture en uiteindelijk Binst Architects. Crepain overleed overigens in 2008.
Breed spectrum
De rijke ontwerpgeschiedenis is onderwerp van het bijna 1.400 pagina’s tellende boek. De publicatie is opgebouwd uit acht complementaire thema’s, waaraan het architectenbureau 150 eigen projecten toetst. Daarbij moet worden opgemerkt dat Binst Architects inmiddels actief is in een ruim spectrum aan disciplines.
Naast stedenbouw, architectuur en interieur begeeft het bureau zich in productontwikkeling (met bijvoorbeeld het meubelmerk B Brand) en lonkt het zelfs naar de mode (Binst to wear met t-shirts en volledige outfits, “als draagbare vertaling van de architectuur- naar de modewereld”, aldus Binst Architects).
Atypisch architectuurboek
‘Untitled’ is volgens het architectenbureau een atypisch architectuurboek. Het is “een soort blauwdruk met een encyclopedisch gehalte en een nieuwe hoeksteen binnen de architectuurliteratuur.” Het bureau wilde geen gangbaar oeuvre-overzicht of jubileumboek, maar een product dat ook een ‘opmerkelijk object’ zou zijn, dat zowel qua vormgeving als afwerking het architectuurboek als medium verdiept.
Inhoudelijk moest het boek bovendien staan als een huis. Met ‘Untitled’ wil Binst Architects de academische wereld belangrijke informatie en inzichten bieden, maar ook inspiratie voor de volgende ontwerpgeneratie; het boek moet fungeren als naslagwerk over de 50-jarige historie, maar is ook een voorbode van de innovatiesprong binnen het bureau.
“Het past ook binnen de strategie van het bedrijf om ons steeds meer in de markt te zetten als een denktank voor innovatie, maar ook een klankbord voor R&D richting de leveranciers en producten”, zegt Luc Binst, directeur van Binst Architects. “Met dit boek geeft het bureau zich echt bloot: het DNA ontleed, projecten in het verleden en de toekomst, onze thematische en methodische aanpak… een gewaagde sprong misschien, maar ook een doelbewuste keuze.”
Groeiproces
Binst zegt de kloeke publicatie te zien als een katalysator voor een cruciaal groeiproces. Die groei omvat een brede focus op top-expertise en een toenemende diversiteit aan disciplines, een verbreding en verjonging van het management, en internationale ambities. Wat dat laatste betreft: Binst Architects haalde onlangs naar eigen zeggen één van de grootste Belgische projecten op Amerikaanse bodem binnen, in Wynwood, Miami.
‘Untitled’ van Binst Architects telt 1.376 bladzijden, is gebonden en kost 89.99 euro. Het boek, uitgegeven door Lannoo, verschijnt op 5 maart.