Voor UNStudio vormden het reageren op de plek, stad en water, het involveren van de geschiedenis en het anticiperen op de aard van de gebruikers belangrijke leiddraden. De gefacetteerde, transparante glazen gevel zorgt voor zowel een onbelemmerd zicht in en uitzicht uit het gebouw naar vrijwel alle zijden. Alleen aan de westzijde grenst het gebouw aan het naastgelegen conservatorium. Tegelijkertijd weerspiegelt de gevel door de verschillende gekantelde glasvlakken zowel de stad, spoor als de golven van het omliggende water van het Oosterdok. En er ontstaan, door de voortzetting van zichtlijnen in het interieur, nieuwe relaties tussen gebouw en omgeving. Bij afwezigheid van balkons fungeert het gebouw nu feitelijk in zijn geheel als een balkon op de stad.
Ondanks deze schijnbare lichtheid en transparantie is het wel degelijk een stevig, constructief gebouw. Er is maar liefst 6.000 ton staal in verwerkt. Evenveel als voor de Erasmusbrug in Rotterdam is gebruikt. De stalen constructie vertakt zich in de onderste lagen van het gebouw, om zo óm de auditoria in de plint heen te bewegen, en tegelijkertijd het gebouw naar boven toe zich te laten verbreden. Waar het gebouw onderin zo’n 4.000 m2 groot is per verdieping, daar groeit het naar boven toe tot zo’n 7.000 m2 per verdieping. Aan het spoor, in de richting van het Theater aan het IJ, kraagt het gebouw maar liefst 23 meter uit. Dit is overigens geen frivoliteit van UNStudio; de stedenbouwkundige envelop had deze vorm.
Net als het oorspronkelijk materplan voor het gebied door Designed by Erick van Egeraat, met zijn smalle straatjes tussen de bouwblokken, die de morfologie van de oude stad wilden echoën, geeft het ontwerp van UNStudio ook blijk van historische empathie. In de eerste plaats schuilt die in wijze waarop het gebouw de historische binnenstad spiegelt en de oude stad in het gebouw toelaat. Maar nog meer is het historisch bewustzijn zichtbaar in de teruggebouwde contour van de hoogbouw (Post CS) van architect Elling in het hart van het gebouw. In dat schijfvormige volume zijn de 41 appartementen opgenomen. Op de bovenste twee lagen hiervan liggen weer kantoorruimtes voor Booking.com. Eén van de ruimtes daar is Club 11 genoemd, naar de club die enkele jaren in het oude PostCS gevestigd was.
Zo vertoont het gebouw voor Booking.com zich na een bouwperiode van vier jaar en vertraagd door verschillende lockdowns, nu toch daadwerkelijk als een zeer rijkgeschakeerde aanwinst voor de stad. Het verenigt een hightech gebruiker met een hightech ontwerp, manifesteert binnenstedelijke compactheid en een mix aan functies én staat symbool voor nieuwe relaties met de huidige en de toekomstige stad.
Het komende half jaar wordt het hoofdkantoor van Booking.com ingericht. Het ‘masterplan’ voor het interieur is ontwikkeld door
Hofman Dujardin. Deelgebieden zijn uitgewerkt door CBRE Design, i29, Linehouse Design, Studio Modijefsky en ook UNStudio. De verwachting is dat in mei 2023 het hoofdkantoor van Booking.com volledig in gebruik genomen kan worden.