Drijvende flexibele zonnesystemen Oostvoornse Meer
Copyright: Wim Soppe
Drijvende flexibele zonnesystemen Oostvoornse Meer
Copyright: Wim Soppe
Drijvende flexibele zonnesystemen Oostvoornse Meer
Copyright: Wim Soppe

Onderzoek flexibele zonne-energiesystemen voor toepassing op zee gestart

29 november 2021, 10:34
Een consortium onder leiding van TNO is gestart met een onderzoek naar flexibele zonne-energiesystemen op water. Het systeem is de afgelopen dagen geïnstalleerd in het Fieldlab Green Economy Westvoorne in het Oostvoornse Meer, vlakbij de Maasvlakte. De pilot loopt tot de zomer van 2022 en is de eerste stap in het realiseren van economisch rendabele zonnepaneelsystemen op zee, zo meldt TNO.

Het systeem bestaat uit flexibele drijvers met daar op gemonteerde flexibele zonnepanelen. In het onderzoek kijkt het consortium naar verschillende aspecten, zoals de energie-opbrengst van de flexibele panelen, het gedrag van de drijvers bij golven en harde wind, de aangroei van organisch materiaal en de economische rendabiliteit.

Uitdaging
Zonne-energiesystemen op het water gaan naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan de energietransitie, aldus TNO. Volgens het instituut wordt mogelijk in 2050 in Nederland tweehonderd gigawattpiek (GWp) aan zonne-energie opgewekt, waarvan 25 GWp op binnenwater en 45 GWp op zee.

Om dat te bereiken moeten er wel nog stappen worden gezet, zegt Wim Soppe, onderzoeker van TNO en manager van het project Solar@Sea II. Volgens Soppe is het technisch een flinke uitdaging om op zee grote drijvende systemen met zonnepanelen te installeren en tientallen jaren in bedrijf te houden.

“Daarbij komt dat het vanwege het dure materiaalgebruik voor zware stijve drijvers vaak lastig is om deze systemen economisch rendabel te maken”, aldus Soppe. “Voor dit nieuwe concept is veel minder materiaal nodig en daarom hebben we goede hoop dat het veel goedkoper uitvalt.”

Meebuigen
Het concept bestaat uit twee drijvers van 7x14 meter, met daarop 20 kWp aan zonnepanelen. Beide onderdelen zijn door het consortium ontwikkeld. Bijzonder aan de constructie is dat zowel de zonnepanelen als de drijvers uit flexibel materiaal bestaan.

Hierdoor buigen de drijvers en de panelen mee met de golven. Doordat ze minder weerstand aan de golven bieden, kunnen de drijvers en de verankering lichter, en daarmee goedkoper, worden uitgevoerd dan bij starre drijvers het geval is.

Bij het project is een breed consortium betrokken. Naast projectleider TNO behoren Bluewater Energy Services, Genap, Marin, Endures en Avans Hogeschool tot de partners. Bluewater is verantwoordelijk voor de verankering van het systeem, Genap heeft de drijvers ontwikkeld, Marin heeft de hydrodynamische eigenschappen van de drijvers in hun modeltestbassin getest, Endures onderzoekt (het voorkomen van) organische aangroei op de panelen en drijvers en Avans ontwikkelt onderhoud- en recycling-strategieën voor dit concept.

Vervolgstappen
Na de afronding van dit project is de vervolgstap het bouwen en installeren van een systeem op de Noordzee. In eerste instantie is het doel om daarmee een efficiënte installatie- en onderhoudsmethode – die het consortium nu al aan het ontwikkelen is – te testen, vertelt TNO. Dit is belangrijk omdat installatie en onderhoud van drijvende systemen op zee veel lastiger is dan op land en daarmee veel duurder kan uitpakken.

Vervolgens is de ambitie om rond 2024 een commercieel systeem van 1-5 MWp te gaan bouwen dat aangelegd en elektrisch aangesloten kan worden bij een van de nieuwe windparken op de Noordzee. Omdat de productie van zon- en windenergie in de tijd elkaar weinig overlappen hoeven hiervoor geen extra kabels naar land gebracht te worden, legt TNO uit. Dit onderzoek vormt een belangrijke stap in de roadmap die is opgesteld door het Nationaal Consortium Zon op Water.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Aanbesteding voor reconstructie knooppunt Amstel gestart

8 november, 4:38

Rijksmonumentale boerderij op Fries platteland omgebouwd tot eigentijds klooster

8 november, 3:17

Winnaars NRP Gulden Feniks 2024 bekend

8 november, 10:27

Rotterdamse raad beslist over bestemmingsplannen RISE en Lumière

7 november, 4:30

Monumentale status voor voormalige cementfabriek ENCI

8 november, 1:54

Nederlander pakt steeds vaker en langer de fiets

8 november, 9:34

Job Dura Prijs 2024 toegekend aan Pauluskerk

7 november, 2:23

Kamer wil dat hoger beroep bij bouwzaken duurder wordt

6 november, 10:15

Als laatste provincie raakt ook in Zuid-Holland het stroomnet vol

5 november, 1:37

Ombouwen voormalige kantoorpanden levert minder woningen op

5 november, 11:05
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan