Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute
Het Social Distancing Dashboard
Copyright: TU Delft / AMS Institute

'Dashboard' maakt inzichtelijk of steden berekend zijn op afstandsregels

14 mei 2020, 12:23
De maatregelen vanwege het coronavirus zijn voorzichtig versoepeld en het wordt steeds drukker op straat. Om inzichtelijk te maken of de openbare ruimte in stedelijke gebieden erop is berekend om de verplichte anderhalve meter afstand tot elkaar te houden, hebben de TU Delft en het AMS Institute een speciaal ‘dashboard’ ontwikkeld.

Het Social Distancing Dashboard maakt stadsplattegronden die op straat- en wijkniveau laten zien of het mogelijk is om de afstand van anderhalve meter in de openbare ruimte na te leven, melden de instellingen. Het dashboard brengt een overzicht in kaart van verschillende factoren die daar invloed op hebben, zoals de breedte van voetpaden en de locaties van bushaltes.

Om op een voetpad te kunnen voldoen aan de afstandsregel van anderhalve meter, zou het idealiter mogelijk moeten zijn dat twee mensen naast elkaar lopen in dezelfde of in tegengestelde richting zonder van het voetpad af te stappen. Dit betekent dat het voetpad minimaal 2,5 tot drie meter breed moet zijn.

Grachtengordel
In de grachtengordel van Amsterdam blijkt dit alvast lastig, gegeven de eerste ‘routekaart’ die de onderzoekers hebben gemaakt. Veel straten in dit gebied kleuren rood, iets wat waarschijnlijk voor veel smalle straten in historische stadscentra zal gelden, zowel in Nederland als daarbuiten.

“We kunnen deze kaart inzetten om straten die op de kaart rood en oranje gemarkeerd worden te vergelijken met de werkelijke situatie op straat. De data helpt ons bij het bedenken van interventies, nieuwe manieren om de openbare ruimte te organiseren en om op een transparante manier samen te werken met burgers en bedrijven”, zegt Ger Baron, hoofd technologie bij de gemeente Amsterdam.

De wetenschappers werken ook aan dashboards voor steden als Rotterdam, Delft en Den Haag. De kaarten zijn open toegankelijk en kunnen gebruikt worden door beleidsmakers, stadsplanners en anderen die werken aan zaken die gerelateerd zijn aan het coronavirus.

Verschillende schaalniveaus
Voor het Social Distancing Dashboard worden gegevens gecombineerd uit de Basisregistratie Grootschalige Topografie, het Centraal Bureau voor de Statistiek en OpenStreetMap. “Het gebruik van deze hoge resolutie-datasets maken het mogelijk om analyses uit te voeren op verschillende schaalniveaus. Variërend van postcodegebieden tot buurt-, wijk-, stads- en regionale niveaus”, aldus de TU Delft en het AMS Institute.

Andere nieuwsberichten

Contract voor bouw Huis voor de Stad Amersfoort getekend

1 december, 3:37

BNA pleit voor ministerie van ruimtelijke ontwikkeling en wonen

1 december, 1:38

Eerste fase Portugees project van NEXT architects opgeleverd

1 december, 11:23

Francon opent tijdelijke winkelinstallatie 'Scene' in samenwerking met KAAN Architecten

30 november, 2:14

Zeeland wil meer grip op uitbreidingsplannen recreatiesector

1 december, 2:46

Portaal en AM slaan handen ineen voor krachtige wijken in regio Utrecht

1 december, 10:53

Corbulotunnel bij Leiden gaat na veel tegenslag op 5 juli open

1 december, 9:26

Nijmegen hoeft plannen voor westelijke entree station niet aan te passen

30 november, 10:40

Miljoenen naar onderzoek voor duurzame oplossing PFAS

30 november, 9:48

Vastgoedinvesteerder Signa vraagt uitstel van betaling aan

29 november, 3:31
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan