Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality
Copyright: APTO architects, H-Hospitality

APTO en H-Hospitality schetsen concept ‘hotel reboot’

11 mei 2020, 11:36
De coronacrisis leidt ertoe dat we tal van processen en ruimten gaan herzien. Zo moeten ook hoteldirecties bedenken hoe ze de veiligheid voor personeel en gasten kunnen vergroten, terwijl het hotel blijft functioneren; wellicht moeten ze ook op zoek naar aanvullende inkomsten. APTO architects en H-Hospitality hebben ideeën verzameld voor een ‘hotel reboot’.

Hotels moeten zich op korte termijn aanpassen om weer te kunnen openen. Daarnaast moeten ze andere inkomstenbronnen aanboren om ook in de toekomst veerkrachtig te blijven, stellen APTO architects en H-Hospitality. De twee bureaus geven als voorbeeld van wat nu al gebeurt het feit dat hotels plekken aanbieden voor thuiswerkers.

Gezien de strategische ligging van veel hotels, is het voor hun ook mogelijk om een relevanter te worden op buurt- en stadsniveau, stellen APTO en H-Hospitality, bijvoorbeeld als service-knooppunt. De huidige omstandigheden bieden volgens hun de kans om het functioneren van hotels te verbeteren op zowel korte als lange termijn.

Ruimtelijk en strategisch
APTO en H-Hospitality hebben een inventarisatie gemaakt van ideeën om de nodige veranderingen te ondersteunen en om inspiratie te bieden. “Niet alleen ruimtelijk, maar ook strategisch”, leggen ze uit. “Om zo te zorgen voor een snelle en blijvende reboot van het hotelwezen.”

Een aantal bedrijfsmatige ideeën in het concept zijn overigens al praktijk bij enkele hotelketens. Zo checken de gasten bij sommige hotels nu al zelf in, krijgen hun digitale sleutel en zien op een  beeldscherm waar ze moeten zijn. Dit maakt ook deel uit van het concept van APTO en H-Hospitality.

De gast kan op weg naar de kamer alvast een snack meenemen. In het voorstel van APTO en H-Hospitality kan dat bij de Wundermart, de onbemande supermarkt. Doordat gasten zelf inchecken en kleine snacks kunnen aanschaffen, is er minder personeel noodzakelijk aanwezig en kan het personeel zich richten op verdere service voor de gasten.

Kamer
Bij het bewegen door het hotel volgen mensen in het concept van APTO en H-Hospitality een duidelijke routing, waarbij een cirkel om hun heen op de vloer verschijnt om de juiste onderlinge afstand aan te geven. De kamerdeur kan pas worden geopend na het ontsmetten van de handen en in de kamer bedient de gast televisie, verlichting en gordijnen met zijn stem.

Het interieur en de meubels in de kamer zijn eenvoudig te veranderen van functie voor slapen, werken en sporten. Eten kan worden besteld via een speciale app, die in verbinding staat met lokale ondernemers. De gasten kunnen hun maaltijd dan ophalen in de Wundermart of nuttigen in het hotelrestaurant.

Restaurant
In het restaurant kan de gast zien welke stoel vrij is aan de hand van een groen lichtje en vervolgens plaatsnemen aan een lopende band. Lokale gerechten komen via die band naar je toe. Verdere bediening geschiedt door een robot. Afgeschermde zithoeken zijn omgeven door planten.

“Terwijl rond altijd als inefficiënt werd beschouwd, levert de social distancing-cirkel nu een nieuw inzicht in het structureren van ruimte”, stellen APTO en H-Hospitality. “Kijk maar naar de natuurlijke flows van biophilic design. Dit is zichtbaar in het ontwerp van het hotel.”

Servicepunt
Tot slot is het hotel in het concept van APTO en H-Hospitality niet alleen een verblijfsplek voor gasten, maar ook de plek van waaruit de stad producten krijgt geleverd. Elektrische wagentjes verzorgen deze last mile delivery. “Hotels leveren niet alleen service op de plek zelf, maar ook aan de rest van de stad”, aldus de twee bureaus.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Koningin Máxima opent jubileumeditie Dutch Design Week

Gisteren, 14:38

Doepel Strijkers Architects ontwerpt modulair interieur voor multi-brand store

Gisteren, 13:00

Nieuwe editie van DigiBouw vindt plaats op 19 en 20 november in Utrecht

Gisteren, 10:00

David Chipperfield landt in Antwerps Nieuw Zuid

15 oktober, 4:04

Groningen worstelt met afronding dertig kilometer lang fietspad naar Assen

Gisteren, 15:25

PBL: minimaal 150.000 hectare meer natuur nodig in 2050

Gisteren, 11:37

Afaina de Jong wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2025

15 oktober, 3:19

Pararius: huurmarkt zit op slot, huren stijgen verder

15 oktober, 10:49

PBL: Ook nieuw plan voor circulaire economie is niet genoeg

14 oktober, 2:42

Bossen en bodems in zwaar weer, klimaatraad maakt zich zorgen

14 oktober, 10:24
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan