Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Wouter Vanstiphout en Michelle Provoost (links) en WLDRF (rechts) met 75B op de achtergrond
Copyright: Fred Ernst
Kristian Koreman en Elma van Boxel bevraagd door de moderator van de avond
Copyright: Fred Ernst
Floris Alkemade
Copyright: Fred Ernst
Overhandiging van sympolische eerste exemplaar
Copyright: Fred Ernst
Boekpresentatie in poppodium Annabel
Copyright: Fred Ernst
Het boek
Copyright: nai010 publishers
Copyright: nai010 publishers
Copyright: nai010 publishers
Copyright: nai010 publishers
Schieblock en zijn omgeving
Copyright: Ossip van Duivenbode
Rede van Floris Alkemade bij presentatie boek ZUS over Schieblock
7 februari 2019, 10:19
Normaal gesproken wordt er bij een boekpresentatie gereflecteerd op de inhoud van het boek. Maar zoals
ZUS
zijn eigen rol steeds opnieuw uitvindt, zo vond het bureau vorige week ook de ‘boekpresentatie’ opnieuw uit, door er zelf eigenlijk weinig over het boek te zeggen, maar er vooral nog wat aan toe te voegen, in de vorm van muziek, grafisch ontwerp en een rede door rijksbouwmeester Floris Alkemade.
Het boek, dat
‘City of Permanent Temporality’
getiteld is, verhaalt in tekst en beeld over de inmiddels achttienjarige betrokkenheid van ZUS bij het Schieblock in Rotterdam. ZUS blies het verloederde bouwblok nieuw leven in en verbond het via de Super Zebra en de Luchtsingel letterlijk met de omliggende gebieden. Nu de crisis in de bouw achter ons ligt, wordt het Schieblock opnieuw met sloop bedreigt, wat betekent dat dit boek geen moment te vroeg komt. In het boek zitten lessen voor iedereen.
Zelf heeft ZUS trouwens ook al een idee over hoe de gewenste verdichting in het Schieblock vorm zou kunnen krijgen, zonder de bestaande gebouwen te slopen. Een strook met cultureel programma langs het spoor, één nieuwe lagere toren en één echt hoge toren zijn voldoende. Achterin het boek licht het bureau dit plan toe, op de boekpresentatie was de enorme maquette ervan te zien.
Het door nai010 uitgegeven boek werd vorige week vanzelfsprekend in het Schieblock gepresenteerd, in poppodium Annabel. De avond leek echter weinig op wat je van een boekpresentatie zou verwachten. De verschillende auteurs, waaronder ZUS zelf, kwamen maar kort aan het woord. De meeste aandacht ging naar een wervelend optreden door de band WLDRF, die improviserend de verschillende hoofdstukken in het boek muzikaal verbeeldde, terwijl op de achtergrond vormgever 75B live ‘special editions’ maakte van het door hun vormgegeven boek.
Het laatste woord was aan rijksbouwmeester Floris Alkemade, voordat hij het symbolische eerste exemplaar van het boek in ontvangst nam. In zijn rede voegde hij ook weer echt wat toe aan het boek en het proces dat ZUS in het Schieblock heeft doorlopen. Omdat het zo raak was wat Alkemade erover zei, publiceren we zijn rede hier integraal. Als een soort online addendum op het boek.
ZUS is niet van deze tijd. Hun achttien jaar in het Schieblok toont een eenheid van tijd en plaats die eerder middeleeuws aandoet, waarbij de rol van bedenker, uitvoerder en gebruiker nog samenvalt. Een vorm van betrokkenheid als anachronisme met een verrassende kracht.
Hoewel ze vanuit een gespiegeld universum werken, liggen OMA en ZUS dicht bij elkaar. De omgeving van het Schieblok van voor 2008 ken ik dan ook goed. Jarenlang doorkruiste ik het gebied tussen Centraal Station en de Heer Bokelweg, op weg naar ons bureau. Een desolaat niemandsland waar ieder gebouw vanuit een strijdige en ook nooit gerealiseerde stedenbouwkundige visie ontstaan leek te zijn. De open gebieden tussen de gebouwen afgeschermd met stemmige bordjes: ‘Niet betreden, vervuilde grond.’ Een omgeving die nooit naliet op het gemoed in te werken; serieel autisme als
couleur locale.
Een omgeving zo onbarmhartig dat het eigenlijk alleen gebruikers aantrok die in staat waren de werkelijkheid te ontkennen. De Hollywood Music Hall, met de belofte van een heel andere wereld, de liefdespaartjes ontsnapt aan de stad, junkies wachtend op de methadonbus, allemaal gebruikers op zoek naar een roes los van de wereld. In hun midden streek vanuit het grote niets ZUS neer; de volgende in een reeks gebruikers die de werkelijkheid zouden tarten.
Een gebied dat zich zo nadrukkelijk buiten de bestaande orde bevindt, vraagt ook om een benadering buiten de bestaande systemen. ZUS leest schoonheid en kwaliteit in de onvoltooid verleden tijd. Onvolkomen gebouwen als een te bewerken massa, de verschillende ritmes van het gebruik als orkestratie. In een context waar gevestigde partijen in het moeras van onzekerheid wegzinken, ontwierp ZUS doelgericht een structuur waarbij juist het gebrek aan vaste grond als voorwaarde genomen wordt. Duurzaamheid zoekend in het krachtenspel van het wisselend gebruik, het niet-gebouwd programma als motor. De pijlen niet gericht op de bestemming maar op de verbinding. Het meest desolate stuk stad overtuigend neergezet als stromende rivier.
Hun werkmethode lijkt onbevangen en onschuldig, maar dat opgeroepen beeld is een afleidingsmanoeuvre. Het werkelijke gezicht is dat van een guerrillastrijder die met minimale middelen grote systemen omver wil werpen.
In hun handen werd het Schieblok onderwerp van een stapsgewijze transformatie. Met de realisatie van de Luchtsingel, werd de effectiviteit van het tactisch vernuft zichtbaar. Bluf, inzicht en geluk combinerend, bleek ZUS in staat zich aan eigen haren uit het Schiemoeras op te kunnen tillen.
De realisatie van de Luchtsingel veranderde niet alleen Rotterdam, het veranderde ook ZUS. Een revolutie eet zijn eigen kinderen. Tegen wil en dank werd het succes van de Luchtsingel een stimulans voor de gentrificatie waar het juist een alternatief voor wilde bieden. Het Schieblok en omgeving, voortdurend tegelijkertijd Triple A en achterbuurt, is echter rolvast en maakt geheel in stijl geen onderscheid tussen ideële en commerciële motieven: het soortelijk gewicht van dromen en miljoeneninvesteringen is hier gelijk, ze verdampen in hetzelfde tempo en met hetzelfde gemak.
ZUS heeft nu een beslissende fase in hun bestaan bereikt, het bureau is gegroeid, net als het aantal opdrachtgevers en projecten. Het buitenbeentje van weleer is met achttien jaar volwassen geworden en wordt omarmd door gevestigde partijen. Een gevaarlijk moment. Is deze acceptatie een stimulans of een vorm van regressieve tolerantie waarin uiteindelijk ieder ideaal gesmoord wordt? Een route naar verbeeldingskracht of naar methadon?
ZUS, inmiddels geheel bij de tijd, positioneert zich: Talk the talk, walk the walk. Niet te verlegen voor een torenvoorstel waar wellicht verdampte miljoenen weer in kunnen condenseren. Faustiaans pact of geraffineerde list? Totem of beweging, zoals de alvast gerealiseerde liftdeur lijkt te suggereren.
Voor mijn gevoel staat ZUS nu op een tweesprong: zich verder assimileren om zo de systemen van binnenuit te veranderen, of verder trekkend op de onmetelijke jachtvelden die zich buiten de gevestigde orde bevinden. Beide wegen beloven veel goeds, al leiden ze naar een heel andere bestemming.
In het nu geschreven boek lees ik, net als bij ZUS zelf, meerdere lagen. Het is enerzijds een handleiding: hoe te ontsnappen aan een te beperkende werkelijkheid. Het verslag leest als een avonturenroman. Maar de andere verhaallijn verwijst denk ik naar de essentie: alles is liefde, met de Luchtsingel zelf als metafoor voor een liefdesrelatie: van droom naar daad naar de barsten in de verf en weer verder. Spannend van begin tot open eind.
Waar het uiteindelijk toe leiden zal? ZUS mag het weten.
—Floris Alkemade
Het boek
‘City of Permanent Temporality’
is te koop voor €39,95 bij de bekende online en offline boekhandels.
In Pakhuis de Zwijger vindt komende vrijdag, 8 februari 2019, er aan de hand van het boek ook
een debatavond
plaats waarin de geleerde lessen in Rotterdam geconfronteerd worden met de aanpak van ‘rafelranden’ in Amsterdam.
Trefwoorden
rotterdam
floris alkemade
zus
schieblock
luchtsingel
city of permanent temporality
nai010 uitgevers
boek
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
4
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
5
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe plannen Schiekadeblok gepresenteerd
5 december 2018
Rotterdam is volledig eigenaar Schiekadeblok
7 september 2015
ZUS – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
7 oktober 2019
Luchtsingel beleeft officiële opening
18 juni 2015
Heringerichte Delftsehof bij het Schieblock officieel geopend
2 april 2024
ZUS over sloop Luchtsingel: ‘Dit noemen we sociaalkapitaalvernietiging’
22 oktober 2024
Spoorgedeelte Luchtsingel overbrugd
4 november 2013
Parkeerterrein bij Schieblock wordt groene ontmoetingsruimte
16 februari 2024
Rotterdamse Luchtsingel goeddeels afgebroken om houtrot
18 oktober 2024
Tweede deel Luchtsingel geplaatst
4 juli 2012
Luchtsingel winnaar Stadsinitiatief Rotterdam
13 maart 2012
Redactie Architectenweb op locatie tijdens IABR
11 april 2012
IABR: Test Site Rotterdam
19 april 2012
Expo en debat met Rem Koolhaas in Schieblock
13 november 2012
ZUS: afdwingen dat er iets gebeurt in de stad
9 februari 2012
Tender 140 meter hoge toren naast station Rotterdam gestart
20 februari 2019
ZUS
2 september 2019
Studiedagen over strategieën voor succesvolle projecten
17 september 2019
Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen
29 mei 2020
Première documentaire De Rijksbouwmeester tijdens TIAFF 2020
1 september 2020
Floris Alkemade blijft tot 1 september 2021 Rijksbouwmeester
17 september 2020
Een machine in het landschap
4 februari 2022
Gemeenteraad Rotterdam akkoord met bestemmingsplan Schiekadeblok
25 oktober 2022
Floris Alkemade ontvangt Grote Maaskantprijs in stadhuis Rotterdam
3 november 2022
Nieuwe plannen Schiekadeblok gepresenteerd
5 december 2018
Rotterdam is volledig eigenaar Schiekadeblok
7 september 2015
ZUS – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
7 oktober 2019
Luchtsingel beleeft officiële opening
18 juni 2015
Heringerichte Delftsehof bij het Schieblock officieel geopend
2 april 2024
ZUS over sloop Luchtsingel: ‘Dit noemen we sociaalkapitaalvernietiging’
22 oktober 2024
Spoorgedeelte Luchtsingel overbrugd
4 november 2013
Parkeerterrein bij Schieblock wordt groene ontmoetingsruimte
16 februari 2024
Rotterdamse Luchtsingel goeddeels afgebroken om houtrot
18 oktober 2024
Tweede deel Luchtsingel geplaatst
4 juli 2012
Luchtsingel winnaar Stadsinitiatief Rotterdam
13 maart 2012
Redactie Architectenweb op locatie tijdens IABR
11 april 2012
IABR: Test Site Rotterdam
19 april 2012
Expo en debat met Rem Koolhaas in Schieblock
13 november 2012
ZUS: afdwingen dat er iets gebeurt in de stad
9 februari 2012
Tender 140 meter hoge toren naast station Rotterdam gestart
20 februari 2019
ZUS
2 september 2019
Studiedagen over strategieën voor succesvolle projecten
17 september 2019
Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen
29 mei 2020
Première documentaire De Rijksbouwmeester tijdens TIAFF 2020
1 september 2020
Floris Alkemade blijft tot 1 september 2021 Rijksbouwmeester
17 september 2020
Een machine in het landschap
4 februari 2022
Gemeenteraad Rotterdam akkoord met bestemmingsplan Schiekadeblok
25 oktober 2022
Floris Alkemade ontvangt Grote Maaskantprijs in stadhuis Rotterdam
3 november 2022
Toon alles
Gerelateerde video's
ZUS
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2019
Andere nieuwsberichten
Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design winnen tender in Hoeven
1 uur geleden
Het ontwerpteam van Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design wint de tender voor de herontwikkeling van een voormalige schoollocatie in Hoeven.
RoosRos ontwerpt circulaire gym/beweegbox in Tilburg – eerste toepassing sorghumvezelisolatie
2 uur geleden
In het project is lokaal geproduceerd sorghum, een graansoort, gebruikt als isolatiemateriaal. Het is voor het eerst dat de vezels van de plant zo toegepast worden.
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
3 uur geleden
Terwijl het project in de bouw is, de contouren ervaren zichtbaar worden, deelt Studioninedots nieuwe beelden van de invulling van het Smakkelaarsveld, direct naast Utrecht Centraal en Hoog Catharijne.
MVRDV ontwerpt groene woontoren met gemeenschappelijke balkons en dakterras in Taiwan
4 uur geleden
Als onderdeel van de gemeenschappelijke voorzieningen voor de bewoners van de woontoren zijn vijf gedeelde balkons en een gedeeld dakterras voorzien.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
2 uur geleden
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Ga naar het nieuws-archief
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur