Salone del Mobile: een mengelmoes van trends
13 april 2016, 10:46
Architectenweb is zoals ieder jaar aanwezig tijdens de Milan Design Week. In deze eerste aflevering aandacht voor de Salone del Mobile, die dinsdag officieel is geopend. Op de meubelbeurs vallen enkele trends te ontwaren, die dikwijks door elkaar lopen.
Tekst Ronnie Weessies
De Salone Internazionale del Mobile kent zoals ieder jaar een grote verscheidenheid aan vormen en materialen, maar een rondgang door de belangrijkste beurshallen leert dat hout overheerst. Vooral (onderdelen van) tafels en stoelen zijn vervaardigd van dit ‘eerlijke en natuurlijke’ materiaal. En vrijwel iedere ontwerper heeft zich ermee bezig gehouden, van Marcel Wanders tot de broers Bouroullec.
Natuursteen, met name marmer, is een goede tweede in het rijtje opvallende materialen tijdens deze editie. Bij verschillende fabrikanten zijn tafelbladen, stoelzitjes en complete meubels van marmer of een andere steensoort te zien. In het door OMA ontworpen paviljoen van Knoll is natuursteen zelfs doorgevoerd als thema in wanden en vloeren.
Combinaties van hout en steen komen ook voor. Zeer geslaagd zijn de tafels die Enzo Berti voor de collectie Tangram van het Italiaanse Kreoo ontwierp. Het onderstel bestaat uit ‘in elkaar geschoven’ delen van hout en marmer, daarbovenop rust een glasplaat. Ook de sanitaircollectie van Kreoo is de moeite waard, al zijn sommige producten al een jaartje ouder.
De Salone bezoeken betekent vooral stoelen bekijken. Magis, dat dit jaar zijn veertigjarig bestaan viert, toont een hele fijne collectie met bijdragen van onder andere Jaime Hayon, Konstantin Grcic en Philippe Starck. De Nederlander Rogier Martens heeft met Trotter een verrijdbare stoel ontworpen voor kinderen, die hen moet aanzetten tot meer beweging.
Ook de collecties van Thonet, Cassina en en Moroso getuigen van het betere zitwerk, al lopen deze qua stijl natuurlijk zeer uiteen. Eerstgenoemde partij uit Oostenrijk presenteert onder meer Targa, een door Design Gamfratesi ontworpen sofa, lounge chair en poef. Uiteraard verwijst het ontwerp van de sofa, met een frame van beukenhout en een kleine rand met bespanning van riet, naar Thonets klassieke caféstoel.
Grootste bank
Het Italiaanse Cassina haakt aan op twee trends die vallen te ontwaren op deze Salone. Allereerst heeft dit bedrijf een geslaagde poging gedaan om de grootste bank van de gehele tentoonstelling te produceren. Op het modulaire ‘sofasysteem’ Beam van ontwerpster Patricia Urquiola kan dankzij het uitbreidbare onderstel heel lang worden doorgebouwd.
Andere producenten laten zich evenmin onbetuigd in het benutten van de mogelijkheden die een modulaire bank biedt. Afhankelijk van de configuratie kan deze dienen als de ultieme plek om te luieren (al dan niet in comfortabel gezelschap van vele kussens en poefjes), maar ook als een heuse sociale ontmoetingsplek waarbij iedereen in verschillende posities kan zitten.
Meest speelse en misschien wel fraaiste voorbeeld van die laatste optie heeft de Zweedse ontwerper Roger Persson ontworpen voor zijn landgenoten van Swedese. Dit systeem bestaat uit een serie van verschillend gevormde en gekleurde poefs, die samen met houten tafeldelen en plantenbakken in zeer uiteenlopende opstellingen geplaatst kunnen worden.
Gerrit Rietveld
Een tweede trend die te zien is bij Cassina, is het huldigen van klassieke of vergeten ontwerpen. Zo heeft Bertjan Pot in opdracht van de Italianen de kleurrijke stof Boxblocks ontworpen voor een 'limited edition' van de Utrecht-fauteuil van Gerrit Rietveld. De Belgische ontwerper Raf Simons geeft met behulp van kussens een totaal andere uitstraling aan de Kiki-stoelen van de Fin Ilmari Tapiovaara (1914-1999).
Naast Cassina en Artek (van de Kiki-collectie) werpen tal van andere bedrijven een nieuw licht op ‘oud’ design. Artifort doet dat bijvoorbeeld met de stoel Tulip Midi, die Pierre Paulin in 1960 voor het Nederlandse bedrijf ontwierp. Ook de Niloo-stoel, van Artiforts ‘art-director’ Khodi Feiz, is een hedendaagse bewerking van oudere ontwerpen (de Congo- en Pinguïn-stoelen).
Wie overweldigd wil worden door fraai design in combinatie met al even imponerende stands, doet er goed aan om die van Moroso, Edra en Kartell te bezoeken. Het Zweedse Offecct maakt ten slotte, maar niet in de laatste plaats, indruk met enkele verrassende onderdelen, waaronder de akoestische ‘ring’ Membrane en de amusante kleinmeubelserie Soufflé.