Alternatief IJzeren Rijn van tafel

18 november 2008, 9:28
Een alternatief tracé voor de goederenspoorlijn IJzeren Rijn bij Roermond is van tafel. De variant valt te duur uit, zo bleek maandag bij overleg van minister Camiel Eurlings (Verkeer) met Belgische en Duitse bewindslieden in Brussel.

De goederenspoorlijn moet van Antwerpen via Roermond naar Mönchengladbach lopen. Duitsland en Nederland wilden een variant waarbij de lijn Roermond noordelijk zou passeren, omdat dit goedkoper zou zijn en het tracé korter door Nederland gaat.

Eurlings had maandag 100 miljoen euro extra op tafel gelegd om dat mogelijk te maken. ,,Maar Duitsland en België wilden dat we nog meer zouden bijdragen. Dat heb ik geweigerd, vanwege de belastingbetaler in Nederland'', zei Eurlings.

Tenzij een van de landen voor 31 december alsnog de portemonnee trekt, is volgens Eurlings de eerder besproken tussenvariant nu weer terug op tafel. Die houdt in dat het spoor ten oosten van Roermond loopt en vervolgens met een tunnel onder natuurgebied De Meinweg door gaat. Daarna sluit de verbinding aan op het oude, nog bestaande tracé van de IJzeren Rijn.

,,In plaats van een tweesporige lijn met driehonderd treinen per dag gaan we nu voor een bescheiden kippenlijntje met maximaal zeventig treinen per dag'', aldus Eurlings. De capaciteit is zo beperkt, omdat de tunnel enkelsporig zal zijn. Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. ,,Er zal nog heel wat water door de Maas vloeien, voordat de eerste trein rijdt.''

De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik. Nederland hield de lijn de afgelopen jaren vrijwel op slot met als argument dat natuurgebied De Meinweg zou worden verstoord. De Belgen vonden jaren geleden dat Nederland op deze manier de belangen van de Rotterdamse haven en de Betuweroute wilde beschermen.

Een commissie van onafhankelijke experts komt nu eerst in december met een advies aan Eurlings en zijn Belgische collega over wie wat betaalt voor de modernisering van de lijn op Nederlands grondgebied. Volgens voorlopige ramingen bedragen de kosten ruim een half miljard euro. De kosten van extra aanpassingen, zoals een tunnel onder Weert die deze gemeente graag wil, zitten daar niet in.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Grootschalig gebouw voor Hogeschool Inholland bedacht als een dorp

Gisteren, 15:25

Voormalig pand Centraal Beheer wordt mogelijk onderkomen Politie Experience

Gisteren, 14:02

Overeenkomst voor 220 woningen in Wormer

Gisteren, 11:08

Bouw 741 woningen in Max Euwe Kwartier Rotterdam gestart

19 december 2024, 4:37

Renovatie gebouwen Ridderzaal kost meer dan honderd miljoen

Gisteren, 16:00

Meer groene stroom verloren in 2024 door gebrek aan opslag

Gisteren, 14:56

Zonder ingrepen dreigt grote verstoring Noord-Hollands stroomnet

19 december 2024, 1:58

Veel leegstaande kantoren Utrecht geschikt gemaakt voor bewoning

19 december 2024, 9:33

Kamer roept Keijzer terug: toch nestvoorziening bij nieuwbouw

18 december 2024, 11:08

SCP: solidariteit burgers op woonmarkt begrensd

18 december 2024, 9:43
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan