Gemeenten moeten van de IJzeren Rijn afblijven

20 mei 2008, 11:59
De gemeenteraden van Roermond en Roerdalen moeten het spoortracé van de IJzeren Rijn ongemoeid laten en mogen er in bestemmingsplannen niet aan sleutelen. Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State in hoger beroep bepaald.

De gemeenteraden van Roermond en Roerdalen hadden in twee bestemmingsplannen een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de spoorbestemming van het stokoude IJzeren Rijntracé in een groenbestemming te veranderen. Dat schoot de minister van Verkeer en Waterstaat in het verkeerde keelgat.

Ook de provincie Limburg was het er niet mee eens en onthield goedkeuring aan de mogelijkheid de spoorzone in een groenbestemming om te zetten. Roermond en Roerdalen menen dat het huidige tracé van de IJzeren Rijn, dat onder meer dwars door Roermond loopt, nooit zal worden aangelegd.

Zelfs als de IJzeren Rijn ooit weer in gebruik wordt genomen dan zal die waarschijnlijk via een geheel ander tracé gaan lopen. De voorkeur van de gemeenten gaat uit naar een tracé langs de A67 naar Venlo of met een grote boog om Roermond heen.

De Afdeling erkent dat het spoor sinds 1991 niet meer wordt gebruikt. Maar bepalend is dat er twee verdagen met België zijn waar lagere overheden niet aan mogen tornen. In het scheidingsverdrag tussen Nederland en België uit 1839 werd de onafhankelijkheid van België geregeld.

Daarin is ook het recht opgenomen dat de Belgische staat op eigen kosten een weg of kanaalverbinding door Nederland tot de Duitse grens mag aanleggen. Dit doortochtrecht is later uitgewerkt en vastgelegd in het IJzeren Rijn Verdrag uit 1873.

Spoorlijn
Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal aan te leggen. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam IJzeren Rijn. De bouw van de IJzeren Rijn is in 1869 gestart. In 1879 is de spoorlijn in gebruik genomen. In het begin reden er veel treinen op de IJzeren Rijn, maar de afgelopen decennia liep het treinverkeer op het verouderde enkelspoor snel terug.

In 1991 viel het doek maar België wil vooralsnog niet af van de spoorverbinding, die net als de Betuwelijn voor Rotterdam van belang is voor de Antwerpse haven. Zonder toestemming van België mag niet aan het overeengekomen tracé gemorreld worden, blijkt uit de uitspraak.

Overigens is het Rijk in onderhandeling met de Belgen voor een heringebruikname van het spoor van de Antwerpse Haven naar het Ruhrgebied. Deze zomer krijgt de minister een advies over de verdeling van de investeringen in de IJzeren Rijn.

Bron: Staatscourant

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Grootschalig gebouw voor Hogeschool Inholland bedacht als een dorp

Gisteren, 15:25

Voormalig pand Centraal Beheer wordt mogelijk onderkomen Politie Experience

Gisteren, 14:02

Overeenkomst voor 220 woningen in Wormer

Gisteren, 11:08

Bouw 741 woningen in Max Euwe Kwartier Rotterdam gestart

19 december 2024, 4:37

Renovatie gebouwen Ridderzaal kost meer dan honderd miljoen

Gisteren, 16:00

Meer groene stroom verloren in 2024 door gebrek aan opslag

Gisteren, 14:56

Zonder ingrepen dreigt grote verstoring Noord-Hollands stroomnet

19 december 2024, 1:58

Veel leegstaande kantoren Utrecht geschikt gemaakt voor bewoning

19 december 2024, 9:33

Kamer roept Keijzer terug: toch nestvoorziening bij nieuwbouw

18 december 2024, 11:08

SCP: solidariteit burgers op woonmarkt begrensd

18 december 2024, 9:43
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan