Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Gemeenten moeten van de IJzeren Rijn afblijven
20 mei 2008, 11:59
De gemeenteraden van Roermond en Roerdalen moeten het spoortracé van de
IJzeren Rijn
ongemoeid laten en mogen er in bestemmingsplannen niet aan sleutelen. Dat heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de
Raad van State
in hoger beroep bepaald.
De gemeenteraden van Roermond en Roerdalen hadden in twee bestemmingsplannen een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de spoorbestemming van het stokoude IJzeren Rijntracé in een groenbestemming te veranderen. Dat schoot de minister van
Verkeer en Waterstaat
in het verkeerde keelgat.
Ook de provincie Limburg was het er niet mee eens en onthield goedkeuring aan de mogelijkheid de spoorzone in een groenbestemming om te zetten. Roermond en Roerdalen menen dat het huidige tracé van de IJzeren Rijn, dat onder meer dwars door Roermond loopt, nooit zal worden aangelegd.
Zelfs als de IJzeren Rijn ooit weer in gebruik wordt genomen dan zal die waarschijnlijk via een geheel ander tracé gaan lopen. De voorkeur van de gemeenten gaat uit naar een tracé langs de A67 naar Venlo of met een grote boog om Roermond heen.
De Afdeling erkent dat het spoor sinds 1991 niet meer wordt gebruikt. Maar bepalend is dat er twee verdagen met België zijn waar lagere overheden niet aan mogen tornen. In het scheidingsverdrag tussen Nederland en België uit 1839 werd de onafhankelijkheid van België geregeld.
Daarin is ook het recht opgenomen dat de Belgische staat op eigen kosten een weg of kanaalverbinding door Nederland tot de Duitse grens mag aanleggen. Dit doortochtrecht is later uitgewerkt en vastgelegd in het IJzeren Rijn Verdrag uit 1873.
Spoorlijn
Aanvankelijk was het de bedoeling een kanaal aan te leggen. Later gaf men de voorkeur aan een spoorlijn, vandaar de naam IJzeren Rijn. De bouw van de IJzeren Rijn is in 1869 gestart. In 1879 is de spoorlijn in gebruik genomen. In het begin reden er veel treinen op de IJzeren Rijn, maar de afgelopen decennia liep het treinverkeer op het verouderde enkelspoor snel terug.
In 1991 viel het doek maar België wil vooralsnog niet af van de spoorverbinding, die net als de Betuwelijn voor Rotterdam van belang is voor de Antwerpse haven. Zonder toestemming van België mag niet aan het overeengekomen tracé gemorreld worden, blijkt uit de uitspraak.
Overigens is het Rijk in onderhandeling met de Belgen voor een heringebruikname van het spoor van de Antwerpse Haven naar het Ruhrgebied. Deze zomer krijgt de minister een advies over de verdeling van de investeringen in de IJzeren Rijn.
Bron: Staatscourant
Best gelezen
1
Nominaties Publiek gebouw van het Jaar 2025 bekend
woensdag, 8 oktober
2
Realisatieovereenkomst voor hoogbouwcomplex De Sax op Wilhelminapier getekend
maandag, 6 oktober
3
We verdienen betere pers
dinsdag, 7 oktober
4
Woontoren Cunabula naast Thialfstadion bereikt finish
dinsdag, 7 oktober
5
Vier genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
woensdag, 8 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
IJzeren Rijn voorlopig van de baan
7 januari 2011
Andere nieuwsberichten
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan masterplan transformatie havengebied New York
Gisteren, 16:34
ONE Architecture & Urbanism werkt mee aan de transformatie van een vijftig hectare omvattend havengebied in New York tot een maritieme haven en een woonwijk.
Plan voor nieuwe buurt op plek hoofdkantoor ABN AMRO op de Zuidas
Gisteren, 13:56
Vastgoedinvesteerder Victory Group heeft plannen gepresenteerd voor de herontwikkeling van het hoofdkantoor van ABN AMRO op de Amsterdamse Zuidas.
Gortemaker Algra Feenstra voegt zorggebouw toe aan buurtschap
Gisteren, 11:52
Met het nieuwe expertisecentrum en servicegebouw ’t Spant komen zorg, ondersteuning en landschap samen.
‘Alexander Straub zet grote groep vakgenoten weg als niet-relevant’
Gisteren, 10:05
Alexander Pols reageert op het opiniestuk van collega-architect Alexander Straub over het congres ‘The Art of City Building: return to the Human Scale’.
Renovatie en vernieuwing Fierenshoven beloond met Vlaamse opdrachtgeversprijs
Gisteren, 15:27
Het project naar ontwerp van Happel Cornelisse Verhoeven in samenwerking met Molenaar & Co architecten ontving de Prijs Wivina Demeester 2025.
PBL: klimaatdoelen blijven bij meeste partijen buiten beeld
Gisteren, 14:39
Verdere afbouw van de hypotheekrenteaftrek, een maatregel die in meerdere verkiezingsprogramma's terugkomt, doet wel 'iets voor de woningmarkt'.
Makelaars willen van nieuw kabinet duidelijk en stabiel beleid
Gisteren, 09:12
Ook hoopt de NVM dat een volgend kabinet kijkt waar het huidige beleid schuurt.
Noord-Holland moet afronding natuurnetwerk weer jaren opschuiven
9 oktober, 12:19
Volgens Noord-Holland is ‘de grootste en meest complexe opgave’ om grond beschikbaar te krijgen.
Onderzoek: over tien jaar zijn veel bestaande middenhuurwoningen verkocht
9 oktober, 10:22
Tegelijkertijd komen er weer nieuwgebouwde middenhuurwoningen bij, staat in een rapport dat in opdracht van het kabinet is uitgevoerd.
Do Janne Vermeulen verzorgt Rietveldlezing 2025
8 oktober, 11:28
De medeoprichter en directeur van Team V Architectuur spreekt op 13 november over de (houten) stad van morgen.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur