Copyright: Syb van Breda & Co Architects
Copyright: Syb van Breda & Co Architects

‘Realiseer een tunnel van Amsterdam CS naar Noord’

13 juli 2019, 9:00
Een tunnel onder het IJ met aan beide uiteinden twee ‘trommels’ waar fietsers spiraalsgewijs omhoog en naar beneden gaan. Dat voorstel doet Syb van Breda & Co Architects voor een nieuwe verbinding tussen het centrum van Amsterdam en stadsdeel Noord. Volgens Syb van Breda is deze oplossing haalbaar en beter dan om een brug over de rivier te bouwen.

Een ‘gift’ voor de discussie over een mogelijke verbinding tussen de IJ-oevers en voor de commissie die zich er komend jaar over gaat buigen, zo noemt Van Breda zijn voorstel. “Je moet het niet zien als een protest tegen de komst van een brug over het IJ of als een plan om de veerpont te verjagen, maar ik denk wel dat wij een goede oplossing hebben bedacht.”

Licht hellende tunnel
Het plan ‘IJ Klopper’ bestaat uit een licht hellende tunnel onder het IJ voor voetgangers en fietsers, met aan de twee uiteinden vijftig meter brede trommels. Fietsers kunnen via flauw hellende banen spiraalsgewijs naar boven en beneden, voor voetgangers komen er liften en roltrappen. In de tunnel kunnen voetgangers via rolpaden naar de overkant komen.

De banen voor fietsers zijn bovendien breed en comfortabel genoeg voor hulpdiensten (ambulances, politieauto’s) en elektrische bezorgdiensten, stelt Van Breda. Mede vanwege de sociale veiligheid is er vanaf het laagste punt van de trommels zicht op de stad en de lucht.

Volgens de architect heeft zijn plan meerdere voordelen ten opzichte van een brug over het IJ. “Een van de belangrijkste is dat het zicht op het IJ vrij blijft. De trommels liggen bijna volledig verzonken in het water en ook de tunnel zie je niet. Daarnaast is de IJ Klopper honderd procent beschikbaar, want je hoeft een tunnel niet te openen voor het scheepvaartverkeer.”

Noodzakelijk
Van Breda acht een nieuwe verbinding tussen het centraal station en stadsdeel Noord noodzakelijk, omdat het gebied ten noorden van het IJ de komende jaren flink gaat groeien. “Er komen duizenden nieuwe mensen te wonen en die kunnen niet allemaal met de veerpontjes worden vervoerd. Een brug op deze plek is lastig te realiseren, omdat je te maken hebt met de infrastructuur van het station en omdat hij regelmatig open zal moeten voor de schepen.”

Volgens de architect is het plan IJ Klopper een goedkoper en eenvoudiger alternatief, dat daarnaast nog een aantal voordelen biedt. De trommels kunnen worden aangesloten op de nog te realiseren parkeergarage onder de IJ-boulevard achter het centraal station en de tunnel kan worden uitgebreid met commerciële ruimte. Daarnaast biedt het bouwwerk een originele vorm van openbare ruimte.

Alexander D’Hooghe
Eind vorig jaar keurde Rijkswaterstaat ontwerpen voor een brug over het IJ ter hoogte van het Java-eiland af. Onlangs stelde de gemeente Amsterdam de Belgische architect en hoogleraar Alexander D’Hooghe aan om de impasse rond een oeververbinding over het IJ te doorbreken.

Een commissie onder zijn leiding (de andere leden worden na de zomer benoemd) gaat de gemeente en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat adviseren over twee mogelijke oeververbindingen voor fietsers en voetgangers.
https://vimeo.com/347693213

Andere nieuwsberichten

Combinatie Spring & WDJArchitecten ontwerpt renovatie Olympi College Rotterdam

Vandaag, 16:58

Tijdelijk onderkomen Museum Arnhem in De Kerk heropent

Vandaag, 14:38

Interview met Francine Houben over de coronacrisis: 'We moeten naar beloopbare en befietsbare steden'

Vandaag, 11:26

CPO-project met NOM-woningen in duurzame wijk voor Groningen

Vandaag, 11:11

Eerste editie Groninger Architectuurmaand gaat door

Vandaag, 09:42

Depot Boijmans leeg gepresenteerd tijdens 'zilveren opening'

Gisteren, 15:04

'Raymond Knops bevoordeeld bij gronddeal huis'

Gisteren, 09:32

Architectuurbiënnale van Venetië met een jaar uitgesteld

22 mei, 3:02

'Bouwen voor middenhuur geen topprioriteit woningcorporaties'

22 mei, 10:26

New Horizon neemt Oogstkaart.nl over van Superuse Studios

22 mei, 9:15
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan