Copyright: Syb van Breda & Co Architects
Copyright: Syb van Breda & Co Architects

‘Realiseer een tunnel van Amsterdam CS naar Noord’

13 juli 2019, 9:00
Een tunnel onder het IJ met aan beide uiteinden twee ‘trommels’ waar fietsers spiraalsgewijs omhoog en naar beneden gaan. Dat voorstel doet Syb van Breda & Co Architects voor een nieuwe verbinding tussen het centrum van Amsterdam en stadsdeel Noord. Volgens Syb van Breda is deze oplossing haalbaar en beter dan om een brug over de rivier te bouwen.

Een ‘gift’ voor de discussie over een mogelijke verbinding tussen de IJ-oevers en voor de commissie die zich er komend jaar over gaat buigen, zo noemt Van Breda zijn voorstel. “Je moet het niet zien als een protest tegen de komst van een brug over het IJ of als een plan om de veerpont te verjagen, maar ik denk wel dat wij een goede oplossing hebben bedacht.”

Licht hellende tunnel
Het plan ‘IJ Klopper’ bestaat uit een licht hellende tunnel onder het IJ voor voetgangers en fietsers, met aan de twee uiteinden vijftig meter brede trommels. Fietsers kunnen via flauw hellende banen spiraalsgewijs naar boven en beneden, voor voetgangers komen er liften en roltrappen. In de tunnel kunnen voetgangers via rolpaden naar de overkant komen.

De banen voor fietsers zijn bovendien breed en comfortabel genoeg voor hulpdiensten (ambulances, politieauto’s) en elektrische bezorgdiensten, stelt Van Breda. Mede vanwege de sociale veiligheid is er vanaf het laagste punt van de trommels zicht op de stad en de lucht.

Volgens de architect heeft zijn plan meerdere voordelen ten opzichte van een brug over het IJ. “Een van de belangrijkste is dat het zicht op het IJ vrij blijft. De trommels liggen bijna volledig verzonken in het water en ook de tunnel zie je niet. Daarnaast is de IJ Klopper honderd procent beschikbaar, want je hoeft een tunnel niet te openen voor het scheepvaartverkeer.”

Noodzakelijk
Van Breda acht een nieuwe verbinding tussen het centraal station en stadsdeel Noord noodzakelijk, omdat het gebied ten noorden van het IJ de komende jaren flink gaat groeien. “Er komen duizenden nieuwe mensen te wonen en die kunnen niet allemaal met de veerpontjes worden vervoerd. Een brug op deze plek is lastig te realiseren, omdat je te maken hebt met de infrastructuur van het station en omdat hij regelmatig open zal moeten voor de schepen.”

Volgens de architect is het plan IJ Klopper een goedkoper en eenvoudiger alternatief, dat daarnaast nog een aantal voordelen biedt. De trommels kunnen worden aangesloten op de nog te realiseren parkeergarage onder de IJ-boulevard achter het centraal station en de tunnel kan worden uitgebreid met commerciële ruimte. Daarnaast biedt het bouwwerk een originele vorm van openbare ruimte.

Alexander D’Hooghe
Eind vorig jaar keurde Rijkswaterstaat ontwerpen voor een brug over het IJ ter hoogte van het Java-eiland af. Onlangs stelde de gemeente Amsterdam de Belgische architect en hoogleraar Alexander D’Hooghe aan om de impasse rond een oeververbinding over het IJ te doorbreken.

Een commissie onder zijn leiding (de andere leden worden na de zomer benoemd) gaat de gemeente en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat adviseren over twee mogelijke oeververbindingen voor fietsers en voetgangers.
https://vimeo.com/347693213

Andere nieuwsberichten

Nieuw gebouw met laboratoria en kantoren voor Leiden Bio Science Park

Gisteren, 15:55

Mecanoo transformeert voormalig concertgebouw in Schotse Perth tot museum

Gisteren, 14:41

Porseleinen Toren in ontwikkelgebied Nieuw Delft officieel geopend

Gisteren, 11:35

MoederscheimMoonen ontwerpt nieuw bewegingscentrum voor zorglandgoed

Gisteren, 09:25

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

Gisteren, 13:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

Gisteren, 12:12

Gelderland wil 12.000 huizen bouwen bovenop bestaande daken

Gisteren, 10:03

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

18 april, 4:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

18 april, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

18 april, 9:14
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan