Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design
Copyright: G. Gardner / BDG Architecture + Design

Vijftien reclamebureaus gehuisvest in uitgeklede Maaskant

5 juni 2019, 15:05
Binnen het ooit door architect Huig Maaskant ontworpen kantoorgebouw aan de Amstel is het grootste deel van de kantoorruimte verhuurd aan WPP, dat er vijftien van zijn reclamebureaus heeft gehuisvest. Het Britse bureau BDG architecture + design, onderdeel van WPP, heeft het interieur ontworpen.

“Alles is groot in het gebouw”, vertelt architect Toby Neilson van BDG architecture + design met licht ontzag. “De kolommen zijn meer dan een meter dik, dragen enorme dikke balken en creëren serieus grote overspanningen.” Het bij oplevering in 1973 grootste kantoorgebouw van Europa heeft architect Huig Maaskant geen kinderachtige draagconstructie gegeven. Het als Rivierstaete bekend staande gebouw is onlangs hernoemd tot Amsteldok.

Van de ruim 32.000 vierkante meter kantoorruimte in het gebouw huurt WPP ongeveer tweederde. Het gaat daarbij met name om de kop van het gebouw aan de Amstel. Rond de liftkern daar huurt het bedrijf alle verdiepingen. Op verzoek van WPP heeft de vernieuwing van het gebouw, naar ontwerp van MVSA Architects, zich beperkt tot de gevel en de kernen, zodat het zelf het interieur kon ontwerpen.

Het eerste dat opvalt in het ontwerp van het interieur is dat ervoor gekozen is om de betonnen draagconstructie van Maaskant volledig in het zicht te laten, net als de installaties eronder. Dit om de verdiepingshoogte voor het gevoel te verruimen, maar ook om het interieur een rauwe en creatieve uitstraling te geven.

Direct op de betonnen draagconstructie zijn vierkante panelen aangebracht voor de akoestiek. De installaties eronder zijn volledig vernieuwd. Daarbij heeft BDG architecture + design zijn best gedaan om zoveel mogelijk gebruik te maken van de bestaande gaten in de draagconstructie. “Dat was een enorme puzzel”, vertelt Neilson. De vides die hier en daar in het casco zijn uitgezaagd, hebben de ruimtelijkheid in het interieur sterk vergroot, maar maakten het voor het architectenbureau extra moeilijk. Hier en daar zijn de installaties dan ook om de draagconstructie heen gelegd.

Campus van reclamebedrijven
WPP zou je het grootste reclamebureau van de wereld kunnen noemen. Het is echter niet één bedrijf, maar een verzameling van bedrijven. In Nederland vallen bedrijven als Group M, Kantar, Ogilvy, J. Walther Thompson en VBAT eronder. Tot nu toe hadden al die bedrijven een eigen huisvesting. In Amsteldok zijn vijftien van deze bedrijven nu verzameld.

Voor de inrichting van de kantoren van al deze bedrijven ontwikkelde BDG architecture + design “een basis” die samen met de individuele bedrijven verder uitgewerkt is. Die basis betreft een rustig kleurgebruik en het veelvuldig gebruik van hout, ter verzachting van al het beton. In het meubilair is gekozen voor hoofdzakelijk ronde vormen. De kantoorruimtes worden opgedeeld door lage USM Haller-kasten, die bij ieder bedrijf een andere kleur hebben.

“Ieder bedrijf heeft zijn eigen voordeur”, legt Neilson uit. Daarachter heeft ieder bedrijf vanuit de aangereikte basis verder gewerkt. Bij het ene bedrijf is het interieur zakelijk gehouden, bij het andere is veel aan toegevoegd. In het interieur van Ogilvy bijvoorbeeld zijn streetartists losgelaten op de enorme kolommen, zodat daar een zeer kleurrijk interieur is ontstaan.

Gemeenschappelijke plint
De eerste twee lagen van het gebouw zijn ingericht voor gemeenschappelijk gebruik door de vijftien reclamebureaus. “Ongeveer 25% van de ruimte is gemeenschappelijk”, vertelt Neilson. Op de begane grond ligt aan de zijde van de Amstel een grote ontvangsthal met een koffiebar en tentoonstellingsruimte. Erachter, met een terras aan de Trompenburgerstraat, ligt een groot restaurant. Op de eerste verdieping ligt, tussen vergaderruimtes, een ruime foyer met informele werkplekken.

In de entreehal heeft BDG architecture + design de kleur groen als accent ingezet. Tussen de huisstijlkleuren van alle bedrijven die in het gebouw ondergebracht zijn, bleef dit groen als neutrale kleur over, verklaart Neilson deze keuze. De ‘tunnel’ die de entreehal met het restaurant verbindt heeft deze kleur, net als de trap die naar de eerste verdieping voert.

Interessant detail is nog de lage en brede bank die in de entreehal te vinden is. Deze stond oorspronkelijk in het gebouw en werd bij toeval teruggevonden bij een handel in tweedehands meubilair. Bij zijn herplaatsing is deze bank nu ook in het groen gestoken.

De balies in de entreehal tenslotte zijn uitgevoerd in een grof terrazzo “om de grote ruimte meer detail te geven.”

Versterken onderlinge samenwerking
Het combineren van vijftien reclamebureaus in een enkel gebouw heeft natuurlijk als voordeel dat voorzieningen gedeeld kunnen worden. Daarnaast moet het de onderlinge samenwerking tussen de bedrijven versterken.

Tijdens een tour door het gebouw gaven verschillende gebruikers aan dat het ‘samenwonen’ natuurlijk nog wennen is, maar dat de onderlinge samenwerking merkbaar versterkt is. “Je komt elkaar vaker tegen en loopt nog makkelijker bij elkaar binnen”, vertelt een gebruiker enthousiast. “Met elkaar kunnen we onze klanten optimaal bedienen.”

Een plek waar de gebruikers elkaar ook nog kunnen ontmoeten is de skybar op de negende verdieping. Daar heeft het gebouw een enorm dakterras met weids uitzicht over Amsterdam Zuid en het verderop gelegen Amstelkwartier. Hier zullen ongetwijfeld heel wat memorabele bijeenkomsten georganiseerd gaan worden.

Branding
Het door Maaskant ontworpen kantoorgebouw was ooit bedoeld als startpunt van een zakendistrict aan die zijde van de Amstel. Dat zakendistrict verrees echter aan de overzijde van de rivier, rond station Amstel, waardoor de kantoorkolos eenzaam in de woonbuurt bleef staan. In combinatie met zijn weinig subtiele vormgeving zorgde dat ervoor dat het gebouw weinig geliefd was in de stad.

Met de vernieuwing van het gebouw wilde WPP de oude naam Rivierstaete, met zijn negatieve associatie, dan ook achter zich laten. De zoektocht naar een nieuwe naam landde op Amsteldok, een combinatie van de locatie (aan de Amstel) en het feit dat het een werkplek is (een dok).

Geïnspireerd door de manier waarop in de Amsterdamse School namen op gebouwen geschreven zijn, heeft reclamebureau VBAT een eigen, speels lettertype voor het gebouw ontwikkeld. De naam Amsteldok is in dit lettertype op het gebouw geschreven, maar ook op een balies.

Daarnaast zijn de verschillende verdiepingen in het gebouw (BG, 1, 2, enz.) ook in dit lettertype geschreven. In de entreehal zijn de blokkerige cijfers op elkaar gestapeld tot een ‘totempaal’ waarop de verschillende bedrijven in het gebouw terug te vinden zijn.

In de WPP Campus in Amsteldok werken ruim 1.500 personen.

Andere nieuwsberichten

Voormalige spoorlijn in Taiwan door Mecanoo getransformeerd tot park

Gisteren, 17:22

Schoolgebouw van RoosRos is een ster op Sport- en Beleefcampus De Braak

Gisteren, 15:19

Architectenweb symposium: het nieuwe hybride stadsblok

Gisteren, 14:00

Team VenhoevenCS maakt masterplan voor stadsnatuur langs rivier Shenzhen

Gisteren, 11:36

Partner awg architecten verzorgt Rietveldlezing

Gisteren, 13:23

Vijf Nederlandse nominaties bij Brick Award 2022

Gisteren, 13:00

Woningbouw Jan Snel verder als Daiwa House Modular Europe

25 oktober, 5:37

Handboek gepresenteerd voor realiseren van 'superplinten'

25 oktober, 4:43

Nederland gaat klimaatverandering harder voelen, verwacht KNMI

25 oktober, 1:33

Video: Ziptruss

22 oktober, 3:31
Michiel van RaaijHoofdredacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan