Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: WAX
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: WAX
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel
Copyright: Consortium Levvel

West 8 en Benthem Crouwel presenteren ontwerp vernieuwde Afsluitdijk

2 mei 2018, 13:41
West 8 en Benthem Crouwel Architects hebben het ontwerp voor de versterking en vernieuwing van de Afsluitdijk gepresenteerd. Eind dit jaar wordt gestart met de aanpak van de monumentale waterkering, die na ruim 85 jaar aan een opknapbeurt toe is. Behalve een versterking van de dijk komen er nieuwe pompgemalen, een vismigratierivier en een fietspad aan de zeezijde.

West 8 en Benthem Crouwel maken deel uit van het consortium Levvel (een gespiegelde en zo tot palindroom gemaakte afkorting van ‘Lely’s Erfgoed Veiliggesteld’), dat eerder dit jaar de opdracht voor het opknappen van de Afsluitdijk gegund kreeg.

West 8 waakt over de landschappelijke kwaliteit en inpassing van het ontwerp, Benthem Crouwel is verantwoordelijk voor de architectonische kwaliteit van de werkzaamheden. Het consortium wordt geleid door de combinatie BAM, Van Oord en Rebel.

Versterking
Vanaf de kant van de Waddenzee wordt de Afsluitdijk versterkt en verhoogd. Het nieuwe ondertalud zal bestaan uit speciaal voor dit project ontwikkelde betonelementen, de zogenaamde Levvel-blocs. Deze zijn doorontwikkeld vanuit de bestaande X-blocs die veel gebruikt worden voor versterkingen van dijken en andersoortige waterkeringen.

Het Levvel-bloc is makkelijker te plaatsen en bevat minder beton dan het X-bloc, melden West 8 en Benthem Crouwel. Door zijn symmetrie en regelmatige plaatsing geeft het blok een rustig beeld dat past bij het strakke, autonome karakter van de dijk. In de openingen van de blokken wordt grit geplaatst om de groei van zoutminnende planten te bevorderen.

In combinatie met nieuwe stormvloedkeringen bij Kornwerderzand en Den Oever moet de versterking ervoor zorgen dat de veiligheid van de Afsluitdijk tenminste tot het jaar 2100 gegarandeerd is.

Pompgemalen
Het huidige spuicomplex bij Den Oever wordt uitgebreid met extra spuisluizen. Ook komen er twee grote pompgemalen, omdat het bij een hoge waterstand in de Waddenzee momenteel niet mogelijk is om te spuien, terwijl er toch water vanuit het IJsselmeer afgevoerd moet worden.

Om de visstand in het IJsselmeer te bevorderen, wordt bij Kornwerderzand een vismigratierivier aangelegd. Sinds de voltooiing van de Afsluitdijk in 1932 is het voor trekvissen, die zowel in zout als zoet water leven, onmogelijk om tussen het IJsselmeer en de Waddenzee heen en weer te bewegen. De vismigratierivier biedt de vissen vrije doorgang, terwijl zoet en zout water gescheiden blijft. Levvel gaat de opening in de Afsluitdijk voor de vismigratierivier realiseren.

Fietspad
Het huidige fietspad over de Afsluitdijk heeft aan de ene kant uitzicht op de autoweg, aan de andere kant op de hoge kruin van de dijk. Dit fietspad blijft behouden en in de nieuwe situatie komt er een extra fietspad aan de kant van de Waddenzee, over de gehele dijk, met vrij en weids uitzicht op de Waddenzee. 

Het gebied rondom het Monument op de Afsluitdijk (een ontwerp van Willem Marinus Dudok) wordt uitgebreid en beter toegankelijk gemaakt voor het publiek. De huidige voetgangersbrug wordt vernieuwd en verplaatst waardoor het verticale karakter van het monument wordt versterkt. 

In het ontwerp is tevens plek voor de beleving van de natuur, het landschap en de waterbouwkundige geschiedenis. Bij Kornwerderzand loopt straks een nieuwe wandelroute waar voetgangers via het Kazemattenmuseum en de stormvloedkering, langs de spuisluizen naar de vismigratierivier kunnen wandelen.

Eind 2022
Naar verwachting nemen de werkzaamheden aan de Afsluitdijk tot eind 2022 in beslag. Doordat de werkzaamheden plaatsvinden vanaf de zeezijde, wordt de hinder voor weggebruikers aanzienlijk beperkt. Na de afronding van de werkzaamheden blijft Levvel nog voor 25 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud.
https://vimeo.com/267375642 

Andere nieuwsberichten

Ruimtelijke en ingetogen herdenkingsplek te midden van de natuur

Gisteren, 17:40

Bogdan & Van Broeck ontwerpt brandweerkazerne met buurtsporthal in Anderlecht

Gisteren, 15:39

Helgasnelarchitecten schept rust en eenheid in schoolinterieurs

Gisteren, 12:28

BlueCity opent lab voor ontwikkeling biobased materialen en producten

Gisteren, 11:07

Windmolenbranche en kritische omwonenden eens over gedragscode

Gisteren, 13:38

Lezing Larry Beasley: geloof in de stad

Gisteren, 12:51

Onderzoeksraad: stel controle constructie grote gebouwen verplicht

25 november, 2:00

'Bedrijven willen kantoorruimte op juiste plek'

25 november, 9:17

Regio Amsterdam wil 100 miljoen voor versnelde woningbouw

24 november, 10:19

CRa pleit voor een minister van Ruimte

24 november, 9:22
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan