Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners

MLA+ en Felixx winnen competitie Shenzhen

12 augustus 2016, 10:39
Een consortium met MLA+ en Felixx Landscape Architects & Planners heeft de ontwerpprijsvraag voor de herontwikkeling van een gebied in de Chinese stad Shenzhen gewonnen. Het gaat om een toekomstbestendig ontwerp voor een strook langs de belangrijke snelweg G107.

Het plangebied van in totaal 53 vierkante kilometer ligt in het district Bao’ an, in het westen van Shenzhen en beslaat een strook aan beide zijdes van de snelweg. De G107 was voorheen de belangrijkste toegangsweg vanuit Hong Kong naar de stad, die ook als ‘factory of the world’ wordt aangeduid.

Langs de snelweg is een gefragmenteerd industrieel landschap ontstaan, waar de afgelopen jaren nog plukjes woongebied en commerciële functies bijkwamen. Dit heeft een nadelige gevolgen gehad zoals wateroverlast en verkeersproblemen, legt MLA+ uit. Daarnaast is het gebied kwetsbaar voor de toekomstige overgang van een industriële naar een op innovatie gerichte economie.

De uitdaging was dan ook om een toekomstbestendig en geïntegreerd ontwerp te maken van een divers en complex scala aan bestaand stedelijk weefsel, aldus MLA+. In het plan dat het bureau samen met de andere consortiumleden heeft ontwikkeld, blijft de snelweg een rode draad in het ontwerp.

Drijfveer
De G107 kan nog steeds de verschillende gebieden aan elkaar knopen, maar verandert in functie van utilitaire infrastructuur naar een drijfveer voor stedelijke vernieuwing, legt het architectenbureau uit. Binnen deze hoofdstructuur zijn hubs gecreëerd voor verschillende stedelijke functies. Hiernaast worden openbare ruimtes ingezet om verschillende elementen in de bestaande stad en het plan met elkaar te verbinden.

“Een belangrijk element van ons plan is dat wij actief proberen de grootschalige, regionale schaal te verbinden met de lokale ontwerpschaal”, zegt Markus Appenzeller, partner MLA+. “Dit tussengebied is in onze ogen een belangrijke drager van kwaliteit, maar wordt in China nog niet erkend als ontwerpdiscipline.”

De komende tijd gaat het consortium MLA+ het plan verder uitwerken. Uiteindelijk resulteert dit in een plan dat in drie jaar geïmplementeerd moet worden. Het winnende consortium staat onder leiding van MLA+ en bestaat verder uit Felixx Landscape Architects & Planners, China Academy of Urban Planning and Design en Shenzhen Municipal Design & Research Institute.

Trefwoorden

mla shenzhen felixx

Andere nieuwsberichten

Mecanoo en TU Delft starten Nonohouse als onderzoek naar schoner bouwen

4 uur geleden

Studiospacious wint competitie woningen in Noord-Scharwoude

Vandaag, 15:02

Verslag van Architectenreis 2019: Kyoto

Vandaag, 14:00

Tweede gebouw Change= naar ontwerp OZ in Amsterdam

Vandaag, 12:02

Documentaireserie over volksbuurt in renovatie op NPO1

Vandaag, 15:52

Minimumtarief voor zzp'ers in architecten-cao opgenomen

Vandaag, 14:08

CBS: weer knauw voor nieuwbouw

Vandaag, 09:42

Infraprojecten soms jaren later door stikstof

Vandaag, 09:25

VR-tour door gesloopt woningbouwproject op IDFA

Gisteren, 15:49

Geboortehuis Hitler wordt politiebureau

Gisteren, 09:25
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan