Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners

MLA+ en Felixx winnen competitie Shenzhen

12 augustus 2016, 10:39
Een consortium met MLA+ en Felixx Landscape Architects & Planners heeft de ontwerpprijsvraag voor de herontwikkeling van een gebied in de Chinese stad Shenzhen gewonnen. Het gaat om een toekomstbestendig ontwerp voor een strook langs de belangrijke snelweg G107.

Het plangebied van in totaal 53 vierkante kilometer ligt in het district Bao’ an, in het westen van Shenzhen en beslaat een strook aan beide zijdes van de snelweg. De G107 was voorheen de belangrijkste toegangsweg vanuit Hong Kong naar de stad, die ook als ‘factory of the world’ wordt aangeduid.

Langs de snelweg is een gefragmenteerd industrieel landschap ontstaan, waar de afgelopen jaren nog plukjes woongebied en commerciële functies bijkwamen. Dit heeft een nadelige gevolgen gehad zoals wateroverlast en verkeersproblemen, legt MLA+ uit. Daarnaast is het gebied kwetsbaar voor de toekomstige overgang van een industriële naar een op innovatie gerichte economie.

De uitdaging was dan ook om een toekomstbestendig en geïntegreerd ontwerp te maken van een divers en complex scala aan bestaand stedelijk weefsel, aldus MLA+. In het plan dat het bureau samen met de andere consortiumleden heeft ontwikkeld, blijft de snelweg een rode draad in het ontwerp.

Drijfveer
De G107 kan nog steeds de verschillende gebieden aan elkaar knopen, maar verandert in functie van utilitaire infrastructuur naar een drijfveer voor stedelijke vernieuwing, legt het architectenbureau uit. Binnen deze hoofdstructuur zijn hubs gecreëerd voor verschillende stedelijke functies. Hiernaast worden openbare ruimtes ingezet om verschillende elementen in de bestaande stad en het plan met elkaar te verbinden.

“Een belangrijk element van ons plan is dat wij actief proberen de grootschalige, regionale schaal te verbinden met de lokale ontwerpschaal”, zegt Markus Appenzeller, partner MLA+. “Dit tussengebied is in onze ogen een belangrijke drager van kwaliteit, maar wordt in China nog niet erkend als ontwerpdiscipline.”

De komende tijd gaat het consortium MLA+ het plan verder uitwerken. Uiteindelijk resulteert dit in een plan dat in drie jaar geïmplementeerd moet worden. Het winnende consortium staat onder leiding van MLA+ en bestaat verder uit Felixx Landscape Architects & Planners, China Academy of Urban Planning and Design en Shenzhen Municipal Design & Research Institute.

Trefwoorden

mla shenzhen felixx
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Houten Makers’ KUbe van BIG is “onderwijs gestold in een gebouwde vorm”

Gisteren, 17:47

Den Haag deelt ontwikkelvisie voor gebied rond centraal station

Gisteren, 14:50

DGBC publiceert whitepaper circulair ontwerpen op CO2-uitstoot

Gisteren, 13:49

NOAHH presenteert opgeleverde Villa Vaartjes in Almere Oosterwold

Gisteren, 13:19

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

Gisteren, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36

DNB: verduurzaming woningen blijft achter, maar geld geen probleem

22 april, 10:01

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

19 april, 1:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

19 april, 12:12
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan