Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners
Copyright: MLA+ / Felixx Landscape Architects & Planners

MLA+ en Felixx winnen competitie Shenzhen

12 augustus 2016, 10:39
Een consortium met MLA+ en Felixx Landscape Architects & Planners heeft de ontwerpprijsvraag voor de herontwikkeling van een gebied in de Chinese stad Shenzhen gewonnen. Het gaat om een toekomstbestendig ontwerp voor een strook langs de belangrijke snelweg G107.

Het plangebied van in totaal 53 vierkante kilometer ligt in het district Bao’ an, in het westen van Shenzhen en beslaat een strook aan beide zijdes van de snelweg. De G107 was voorheen de belangrijkste toegangsweg vanuit Hong Kong naar de stad, die ook als ‘factory of the world’ wordt aangeduid.

Langs de snelweg is een gefragmenteerd industrieel landschap ontstaan, waar de afgelopen jaren nog plukjes woongebied en commerciële functies bijkwamen. Dit heeft een nadelige gevolgen gehad zoals wateroverlast en verkeersproblemen, legt MLA+ uit. Daarnaast is het gebied kwetsbaar voor de toekomstige overgang van een industriële naar een op innovatie gerichte economie.

De uitdaging was dan ook om een toekomstbestendig en geïntegreerd ontwerp te maken van een divers en complex scala aan bestaand stedelijk weefsel, aldus MLA+. In het plan dat het bureau samen met de andere consortiumleden heeft ontwikkeld, blijft de snelweg een rode draad in het ontwerp.

Drijfveer
De G107 kan nog steeds de verschillende gebieden aan elkaar knopen, maar verandert in functie van utilitaire infrastructuur naar een drijfveer voor stedelijke vernieuwing, legt het architectenbureau uit. Binnen deze hoofdstructuur zijn hubs gecreëerd voor verschillende stedelijke functies. Hiernaast worden openbare ruimtes ingezet om verschillende elementen in de bestaande stad en het plan met elkaar te verbinden.

“Een belangrijk element van ons plan is dat wij actief proberen de grootschalige, regionale schaal te verbinden met de lokale ontwerpschaal”, zegt Markus Appenzeller, partner MLA+. “Dit tussengebied is in onze ogen een belangrijke drager van kwaliteit, maar wordt in China nog niet erkend als ontwerpdiscipline.”

De komende tijd gaat het consortium MLA+ het plan verder uitwerken. Uiteindelijk resulteert dit in een plan dat in drie jaar geïmplementeerd moet worden. Het winnende consortium staat onder leiding van MLA+ en bestaat verder uit Felixx Landscape Architects & Planners, China Academy of Urban Planning and Design en Shenzhen Municipal Design & Research Institute.

Trefwoorden

mla shenzhen felixx

Andere nieuwsberichten

Multifunctioneel centrum en brede school Rockanje in gebruik genomen

3 juli, 2:19

Winnaars Archiprix 2020 bekend

3 juli, 11:50

Heembouw ontwerpt en realiseert kantoor NVM in Papendorp

3 juli, 10:31

Diversiteit aan plekken in een integrale ruimte

2 juli, 4:16

BAM: 'pijnlijke maar noodzakelijke' afbouw internationale divisie

3 juli, 3:30

'Twee op vijf basisschoolleerlingen in verouderd gebouw'

3 juli, 9:33

Inschrijving voor Herengracht Industrie Prijs 2021 geopend

3 juli, 9:00

Tweede corona-quickscan BNA: zorgen op lange termijn blijven

2 juli, 9:58

Planbureau: te weinig aandacht voor groen in herstelplan kabinet

2 juli, 9:26

Impasse tussen Rijk en stichting over renovatie Vredespaleis

1 juli, 5:10
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan