Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Verhoogde oase
Copyright: MLA+
Peddle Street
Copyright: MLA+
Speelplaats
Copyright: MLA+
Sheun Wan Square
Copyright: MLA+
Western Market
Copyright: MLA+
Doorsnede
Copyright: MLA+
Team MLA+ wint competitie voor hoofdstraat in Hong Kong
5 november 2018, 13:00
Een team met onder meer
MLA+
heeft de competitie gewonnen voor een herontwerp van de Des Voeux Road Central in Hong Kong. Het ontwerp voegt herkenningspunten langs de belangrijke maar drukke straat toe en brengt de oorspronkelijke ruimte voor de voetganger terug.
De Des Voeux Road Central (DVRC) strekt zich over een lengte van 1,4 kilometer door het hart van Hong Kongs zakencentrum. Doel van de competitie voor de Hong Kong Walk DVRC is om een aangenamer bewandelbaar voetgangersgebied te realiseren.
Het ontwerpvoorstel van MLA+-team, waarvan ook
Mobility in Chain
en
dmau
deel uitmaken, is georganiseerd rond een centraal Sheung Wan Square en vijf tramhaltes met een iconische uitstraling. In het plan bieden alle haltes aanvullende openbare ruimte op het dak.
Het team stelt een strategie in vijf stappen voor. De eerste stap zou zijn om het straatprofiel te verbeteren door de trambanen te verleggen. Momenteel loopt de trambaan over het midden van de DVRC, legt MLA+ uit. Door de rails iets te verschuiven, ontstaat een asymmetrisch straatprofiel. Daarnaast delen de bussen de baan met de tram als ze de DVRC vanuit Rumsey Street oprijden.
Verhoogde openbare ruimtes
De volgende stap is om Sheung Wan Square tot het centrum van de DVRC te maken; vanaf dit punt moet de bezoeker zich kunnen oriënteren in een ruimere context. De derde en vierde stap betreft de tramhaltes.
De daken van de bestaande haltes worden getransformeerd tot kleine, verhoogd gelegen openbare ruimtes. Daarnaast worden vijf ‘iconische’ tramhaltes toegevoegd: Neon Gateway, Garden Oasis, the Cloud, Vertical Playground en Western Market.
Elk dak wordt geprogrammeerd in relatie tot zijn omgeving, aldus MLA+. Ze fungeren als herkenningspunten op de DVRC en bieden bijvoorbeeld een parkje, een tijdelijke kunstlocatie, een speeltuin of een marktje.
Verbinding met context
Tot slot moet de DVRC worden verbonden met zijn ruimere context. Met de verdere verbindingen en ingrepen wil het ontwerpteam de DVRC als de belangrijkste schakel binnen een groter gebied maken. Die rol vervult de lange route weliswaar al, legt MLA+ uit, maar hij wordt efficiënter, makkelijker en aangenamer voor de voetgangers, met meer mogelijkheden tot ontmoeting en interactie.
“Het MLA+-team heeft de straat opnieuw bekeken en benaderd als een kwaliteitsvolle openbare ruimte”, zei de jury. Ze stelt dat het ontwerp de uitnodigende ruimtelijkheid van het oorspronkelijke straatbeeld wil terugbrengen; zo herstelt het plan het domein van de voetgangers op een van de hoofdstraten in Hong Kong.
Trefwoorden
hong kong
china
mla+
openbare ruimte
mobility in chain
dmau
des voeux road central
Best gelezen
1
Barcode Architects presenteert opgeleverd stadskantoor van Dresden
vrijdag, 5 december
2
Amsterdam schrijft architectenprijsvraag uit voor nieuwbouw theater De Meervaart
vrijdag, 5 december
3
Pixelgevel van MVRDV versterkt uitstraling modulaire woontorens in Singapore
maandag, 8 december
4
Holterbergdistrict Amsterdam Zuidoost herontwikkeld tot gemengde wijk
donderdag, 4 december
5
Met Lighthouse is voorlopig hoogste toren van Eindhoven opgeleverd
donderdag, 4 december
Gerelateerde nieuwsberichten
MLA+ en OKRA winnen ontwerpcompetitie voor kustgebied Shenzhen
18 december 2019
Een bibliotheek met wandelbrug tussen bomen
15 augustus 2018
Winnend plan in Brussel voor MLA+ en Korteknie Stuhlmacher
19 juli 2018
MLA+ en Felixx winnen competitie Shenzhen
12 augustus 2016
Bouwstart voor enorm woonblok MLA+ in Shenzhen
16 maart 2016
Grote opdrachten MLA+ in China en Rusland
3 december 2014
Eerste Playground van de Toekomst geopend
15 december 2014
Playground en brede school voor Haagse wijk
21 juli 2014
MLA+ wint competitie voor een nieuwe woonwijk in Berlijn.
8 januari 2019
MLA+ wint prijsvraag herinrichting Shenyan Road
25 juli 2019
MLA+ maakt winnend plan Banshan Park Belt in Shenzhen
7 april 2020
MLA+ en OKRA winnen ontwerpcompetitie voor kustgebied Shenzhen
18 december 2019
Een bibliotheek met wandelbrug tussen bomen
15 augustus 2018
Winnend plan in Brussel voor MLA+ en Korteknie Stuhlmacher
19 juli 2018
MLA+ en Felixx winnen competitie Shenzhen
12 augustus 2016
Bouwstart voor enorm woonblok MLA+ in Shenzhen
16 maart 2016
Grote opdrachten MLA+ in China en Rusland
3 december 2014
Eerste Playground van de Toekomst geopend
15 december 2014
Playground en brede school voor Haagse wijk
21 juli 2014
MLA+ wint competitie voor een nieuwe woonwijk in Berlijn.
8 januari 2019
MLA+ wint prijsvraag herinrichting Shenyan Road
25 juli 2019
MLA+ maakt winnend plan Banshan Park Belt in Shenzhen
7 april 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studioninedots en Felixx presenteren ontwerp transformatie voormalige Niemeyerfabriek
Gisteren, 16:43
Het uit meerdere gebouwen bestaande complex wordt een ‘broedplaats’ met bedrijven, kennisinstellingen en een culturele publieksfunctie.
Stadsbestuur Zwolle akkoord met ontwikkelvisie Singelpark
Gisteren, 14:48
Het college van B&W van Zwolle heeft zijn goedkeuring gegeven aan de ontwikkelvisie voor het Singelpark. In de visie wordt de Zwolse singel een samenhangend park met tegelijkertijd meerdere sferen en programma’s.
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
Gisteren, 11:51
Ontwikkelcombinatie Rotterdams Tij is gestart met de bouw van woongebouw Atlas 1. Het pand, dat naast de Essalammoskee in Rotterdam-Zuid komt te staan, omvat 135 woningen en maakt deel uit van de Colosseumplot.
CRa op zoek naar nieuwe Rijksbouwmeester
Gisteren, 10:25
Het College van Rijksadviseurs is gestart met de zoektocht naar een nieuwe Rijksbouwmeester. Deze persoon volgt Francesco Veenstra op, die in september volgend jaar afscheid neemt in deze functie.
Zeeland stopt samenwerking met aannemers over aanpak Zeelandbrug
Gisteren, 13:56
Volgens de provincie heeft de aannemerscombinatie een kostenraming gepresenteerd die fors boven het eerder vastgestelde budget van 5,5 miljoen euro ligt.
Verbreding Betuwelijn in Duitsland duurt nog minstens tien jaar
Gisteren, 12:30
De bedoeling is dat er in Duitsland meer dan zeventig kilometer spoor bijkomt, elf stations worden omgebouwd en 47 viaducten en bruggen worden aangepast.
Bouw van nieuwbouwwoning duurt steeds langer
Gisteren, 09:19
Dit is vooral in stedelijke gebieden het geval, meldt het CBS.
Steeds meer Nederlandse woningen zijn aardgasvrij
9 december, 10:49
Blokverwarming en cv-ketels worden steeds vaker vervangen door stadsverwarming en warmtepompen, meldt het CBS.
EIB: door ‘straatjes erbij’ in Gelderland ruimte voor 260.000 huizen
9 december, 9:20
Bij het onderzoek is gekeken in hoeverre landbouwgrond binnen vijfhonderd meter van bestaande bebouwing geschikt is voor kleinschalige woningbouw.
Dit jaar naar verwachting minder woningen erbij dan in 2024
8 december, 1:23
Van de woningen die er tot en met september bijkwamen, waren er 46.400 nieuwbouw, meldt het ministerie van Volkshuisvesting.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur