Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

'Ontwikkeling Zuidas kan stuk goedkoper'

3 november 2009, 17:23
Onderzoek naar de ontwikkeling van het prestigieuze Zuidasproject in Amsterdam heeft drie varianten opgeleverd, die een stuk goedkoper zijn dan het oorspronkelijke plan uit 2007.

Dit blijkt uit een nog vertrouwelijk tussenadvies over dit miljardenproject van voormalig topambtenaar en oud-ambassadeur in China, Dirk Jan van den Berg (nu bestuurder TU Delft). De meest betrokken ministers krijgen woensdag een presentatie.

De ontwikkeling van de Zuidas wordt geplaagd door tegenslag. Na het afhaken van private financiers, vanwege de financiële risico's, speelde de kredietcrisis het Rijk en gemeente als initiatiefnemers parten.

Van den Berg kreeg deze zomer opdracht om haalbare varianten in kaart te brengen. Het oorspronkelijke plan ging uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg aan de Zuidas, en de bouw van kantoren en wegen daarboven.

Het oorspronkelijke plan volgens het zogenoemde dokmodel, ging uit van de ondergrondse aanleg van spoor en snelweg aan de Zuidas, en de bouw van kantoren en wegen daarboven. De kosten daarvan waren voorzien op ruim 2,1 miljard euro.

De drie bekeken varianten gaan nog steeds uit van een dokmodel: te weten een dok 'onder de grond', een dok 'half in de grond' en een dok 'boven de grond'. In alle drie gevallen liggen de tunnels voor auto, trein en metro minder diep onder de grond.

De plannen leveren aanzienlijke besparingen op, in de orde van grootte van enkele honderden miljoenen euro's. Naarmate het dok hoger komt te liggen, is de uitkomst positiever. De technische risico's zijn daarnaast minder groot, bijvoorbeeld omdat de constructies van de infrastructuur en het vastgoed niet meer aan elkaar zitten.

Het is de bedoeling dat Van den Berg het advies verder uitwerkt. De gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en spoorbeheerder ProRail worden ondertussen geraadpleegd Eind dit jaar komt de rijksvertegenwoordiger met een definitief voorstel. Begin volgend jaar moet het kabinet dan knopen doorhakken.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Sculptuur van Studio Job vormt gevel voor Kunstkerk

4 uur geleden

LEVS verdicht wederopbouwbuurt met woningbouwproject Dickensplaats

4 uur geleden

Heerhugowaard krijgt omvangrijk houten woningbouwproject

Vandaag, 10:52

Negen nominaties voor NRP Gulden Feniks 2022

Gisteren, 16:44

Vastgoedadviseur: bedrijven voorzichtig met nieuwe kantoorruimte

Vandaag, 11:33

Behoefte aan bedrijventerreinen Noord-Brabant groter dan gedacht

Vandaag, 09:46

Piet Oudolf ontvangt Sikkens Prize 2022

Gisteren, 11:38

Jetten wil stroomverbruik overdag omlaagbrengen

Gisteren, 10:47

Deyan Sudjic leest over Stalins staatsarchitect in Het Nieuwe Instituut

30 september, 2:34

Deltares: nu voorbereiden op snellere zeespiegelstijging

30 september, 10:53
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan