Copyright: Metrostation CS ('s gemeente Rotterdam)

Rotterdam opent nieuw metrostation CS

25 september 2009, 10:39
Aanstaande maandag wordt een deel van het nieuwe metrostation CS in Rotterdam geopend. Het vormt de afronding van de eerste bouwfase van de vernieuwing van het veertig jaar oude station. Maarten Struijs van Gemeentewerken Rotterdam is de architect.

Het contrast met het oude ondergrondse station is groot. De roltrappen voeren reizigers daar naar donkere, slecht verlichte perrons. In alles is duidelijk dat het station al ruim veertig jaar dienst doet. Hoe anders is het in het vernieuwde onderkomen.

Grote perrons, metershoge daken en veel licht en ruimte. ,,Een station met internationale allure waar alles draait om sociale veiligheid”, laat RET-directeur Pedro Peters graag optekenen.

Niet alleen het metrostation krijgt overigens een opknapbeurt. Het hele Centraal Station is al jaren een grote bouwput. Dat is nodig omdat het huidige station de dagelijkse stroom van 110.000 reizigers niet aankan. In 2025 zal het aantal reizigers (met hsl, RandstadRail, 'gewone' trein, bus en tram) 330.000 bedragen.

De bouw van het nieuwe metrostation begon in 2006 en kost zo'n 146 miljoen euro. Volgend jaar juli moeten de metrorijtuigen in een keer van Den Haag Centraal naar Rotterdam rijden. Daarvoor is een nieuwe ondergrondse tunnel op 30 meter diepte geboord.

Die begint bij het Centraal Station in Rotterdam, krijgt een ondergronds station bij Blijdorp en komt bijna 2,5 kilometer verder bij het Sint Franciscus Gasthuis weer bovengronds.

Op een paar kleine tegenvallers na, verliep het project redelijk vlekkeloos.

,,Tijdens het boren van de tunnels kwamen we bij het Weena onverwacht grondankers tegen. Daardoor heeft het project drie maanden stilgelegen. Ook hebben we nog een lekkage gehad aan een damwand. Toen moest alle hens aan dek”, aldus een woordvoerder van het projectbureau RandstadRail.

De problemen zorgden voor een overschrijding van 7 procent van de totale kosten en de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag komt met anderhalf jaar vertraging tot stand. Peters: ,,Ik had liever geen extra kosten gezien, maar eigenlijk is een dergelijke kleine overschrijding een compliment waard.''

Als mieren lopen bouwvakkers donderdag nog door elkaar heen. Vooral het komende weekeinde wordt spannend. Dan moet de boel even helemaal plat omdat het nieuwe station moet worden verbonden met het bestaande spoor.

Daarvoor moet ook nog een muur worden doorbroken. Wie denkt dat het werk er dan opzit, komt bedrogen uit. Het oude metrostation valt dan ten prooi aan de sloophamer. Vervolgens wordt daar het nieuwe ondergrondse station verder uitgebreid.

Bron: ANP / gemeente Rotterdam

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Wooncomplex in zilver en goud voor Rotterdamse Wilhelminapier

Gisteren, 11:44

Bouw van Schoemaker Toren in Delft gestart

Gisteren, 09:00

Video: gesprek met Hans van der Heijden over het woonpalazzo

21 maart, 9:00

Eerste houten kolom geplaatst voor bijzonder duurzaam rijkskantoor

20 maart, 4:27

Parijs stemt voor autovrij maken van 500 straten

Gisteren, 10:30

Eurocommissaris bepleit bescherming goede landbouwgrond

Gisteren, 09:41

Rotterdamse raad verdeeld over groeiplan luchthaven

21 maart, 9:00

Rotterdams plan voor aanpak leegstand wordt ‘eindelijk’ concreet

20 maart, 2:10

Huurders willen geen zonnepanelen meer, merken woningcorporaties

20 maart, 9:52

Bijna helft elektriciteit in EU uit hernieuwbare bronnen

19 maart, 2:31
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan