Luchthavens - Intro

26 september 2008, 16:11
Donderdag 26 oktober jongstleden organiseerde CHEOPS, studievereniging bouwkunde aan de TU Eindhoven een symposium over de toekomst van het vliegveld. Bij zes van de tien lezingen stond Internationale Luchthaven Schiphol centraal. Niet geheel onlogisch, gezien de achtergrond van de sprekers: onder andere drie huisarchitecten en een hoofd beveiliging. Toch was de trend waarneembaar dat onze nationale luchthaven een vooraanstaande rol speelt in de te verwachten ontwikkelingen van het vliegveld en zo zijn voorzichtig enkele glimpsen gegeven van het vliegveld van de toekomst.

Als knooppunt van een internationaal en nationaal infrastructureel netwerk, als een invloedrijke partner van de gemeentelijke en landelijke overheid en als werkgever van bijna 60.000 werknemers is Schiphol booming business met slechts één grondwet: de economie van een multinational. Daarbij is het vliegverkeer al lang niet meer de belangrijkste bron van inkomsten.

Volgens Hubert-Jan Henket, architect van het gelijknamige bureau in Esch, was de essentie van een luchthaven haar passagiers en vracht, maar is die verworden tot een luchthavenstad: een volledig geconditioneerd consumentenparadijs met vastgoedpotentie, waarbij de helft van alle inkomsten wordt gegenereerd door consumentengedrag van de passagiers en bezoekers. Deze ontwikkeling bepaalt niet alleen de toekomstige ontwikkeling van Schiphol, maar van alle bestaande luchthavens. Als supervisor van het huidige masterplan van Benthem Crouwel NACO (BCN) voor Schipholstad is dat het werkklimaat. Dit uitgangspunt vormde in de lezingen van Pieter Tordoir (hoogleraar geografie en economische planning aan de universiteit van Amsterdam) en Maarten Kloos (directeur van ARCAM) al een spannende één-twee. Ze bespraken beiden het fenomeen airport cities (luchthavenstad), allebei met een totaal tegenoverstaande uitkomsten. Tordoir gaf een economische visie over de transactionele stad en de hub . Hij concludeerde dat Schiphol op zichzelf, binnen de eigen economische contouren, geen draagkracht kent als hub.

Een verregaande samenwerking met de omliggende steden is noodzakelijk. Voor het ontstaan van een transactionele stad, voor een luchthaven van dit kaliber onontbeerlijk, moet de randstad doorontwikkelen tot een metropool. Kloos schonk het publiek het denkmodel Schiphol Centraal. Haarlem is Schiphol Weststede, het groene hart is Schipholpark en Amsterdam is Schiphol Noord-Oost. Het model, dat eind 2004 al in een expositie werd gepresenteerd, diende als aanleiding om op een radicale manier de toekomst van de regio te bespreken. Moet de aanleg van woonwijken, rail- en wegverkeer en werkgebieden niet vanuit een andere logica worden beschouwd? Verschuift het zwaartepunt van de traditionele stadskern naar het centrum van Schiphol? De werkelijkheid zal zich ergens tussen beide modellen bevinden.

Overzichtprojecten
De allereerste archetypes van de West-Europese en Noord Amerikaanse vlieghavens zijn geënt op een romantische ervaring van het vliegverkeer en op de infrastructurele afhandeling van alle processen op de grond.

Meer...

Projectenlijst

Luchthavenstad
Ontwikkeling van de type
Vliegveldcomplexen
Een politiek bedrijf
Exportpotentie

Andere nieuwsberichten

Bouw van The Baan Tower van start

Gisteren, 09:00

Signature presenteert zich als nieuwe gebieds- en natuurontwikkelaar

8 juni, 4:00

Bruisend festivalhart van Rotterdam Architectuur Maand in beeld

8 juni, 9:51

Met Nudus slaan Caro van de Venne, Albert Dijk en Tim Brans een nieuwe weg in

8 juni, 9:00

Zuid-Holland plaatst informatie over slavernij bij landgoederen

Gisteren, 15:51

Sara van Popta en Marc Eijkelkamp treden toe tot directie 19 het atelier

8 juni, 5:44

Provincie Utrecht pakt verouderde bedrijventerreinen aan

7 juni, 4:00

Geen vergoeding vloerenbedrijf ingestorte parkeergarage Eindhoven

6 juni, 4:23

Voor het eerst meer energie uit zonnepanelen dan uit biomassa

5 juni, 3:41

Woongebouw in Amsterdam-Oost onbewoonbaar door grote brand

5 juni, 11:19
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Cembrit B.V.
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
YVI Application Family
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan