Copyright: HOH architecten
Copyright: HOH architecten
Copyright: HOH architecten
Hanami
Het eerste jaar dat ik in Tokio woonde, was er een van een continue cultuurshock; alles was anders. Het eten (heerlijk), het schrijven (met tekens), het lopen op straat (kriskras door elkaar), het vergaderen (in stilte)... zo kan ik eindeloos doorgaan, echt alles was anders.
Maar wat me het meest verbaasde waren die dingen die weliswaar volkomen anders waren, maar in mijn ogen ook veel logischer. Japanse bouwvakkers droegen bijvoorbeeld geen schoenen of laarzen met stalen neuzen, maar Jika-Tabi (Japans: 'sok die de grond raakt'), hoge sokken met een dikke zool en een apart gedeelte voor de grote teen. Dit schoeisel is zo gracieus dat modeontwerper Martin Margiela het model al jaren voor zijn schoenen gebruikt.

En met dit schoeisel verandert ook de bouwplaats. Heel rustig en netjes wordt er toch hard gewerkt, met een precisie waarmee ikzelf maquettes bouwde. Als je op sokken loopt, heb je toch letterlijk en figuurlijk meer gevoel met de bouw zelf. Toen ik 'gelijk is ongelijk', de eerste les op een Nederlandse bouwplaats, probeerde te vertalen begreep ook niemand me. In Japan is gelijk gewoon gelijk.

Er waren echter ook twee fenomenen waar ik in dat eerste jaar maar niet aan kon wennen. Eén daarvan was hanami. Wanneer de kersenbomen in het voorjaar in bloesem staan, raakt iedereen in extase. Er is zelfs een speciaal weerbericht, het Sakura Shenzen, waarin voorspeld wordt wanneer en
waar in Japan de bomen gaan bloesemen. Complete gekte, en dat allemaal voor kersenbomen zonder kersen! Ik ben opgegroeid in de Betuwe en daar betekent de kersenbloesem dat je nog een paar maanden moet wachten tot de kersen er zijn. Pas dán gaat letterlijk de vlag uit, maar toch niet bij de bloesem?

Het andere fenomeen was het slopen van prachtige traditionele houten huizen. In een straat waar ik graag doorheen liep en waar meerdere van dat soort huizen stonden, was een huis van de een op andere dag verdwenen om plaats te maken voor een generiek betonnen appartementengebouw van vier of vijf lagen. Perfect uitgevoerd, op sokken, dat wel.

Pas in het tweede jaar vielen de moeilijkere kwartjes. Na alle seizoenen een keer te hebben meegemaakt in de jungle van beton en asfalt die Tokio is, begon ook ik te verlangen naar die roze wolk van kersenbloesem en volgde ik het kersenbloesemjournaal op de voet. En toen het eenmaal daar was, genoot ik er met volle teugen van en ging ik van het ene hanami-feestje naar het andere, waar men op van te voren gereserveerde plekken in een park of zelfs begraafplaats afspreekt om samen te eten en te drinken.

Eindelijk dacht ik het te begrijpen, hanami, toen na een week een stevige wind de roze blaadjes van de takken begon te blazen. Weemoedig keek ik naar dwarrelende roze blaadjes en zei tegen een Japanse vriend dat ik het zo zonde vond dat het alweer voorbij was, totdat hij me lachend aankeek. 'Hier gaat het juist om!' Door de vergankelijkheid ontstaat er weer ruimte voor iets nieuws, waar we ons weer een jaar op kunnen verheugen. Het kwartje was gevallen.
Ik ging ook anders kijken naar de verdwenen traditionele Japanse woonhuizen, die toen ik me erin ging verdiepen ook een soort van cataloguswoningen bleken te zijn. Een opdrachtgever tekende in een standaardformaat van tatami-matten (zo’n 1m x 2m) ongeveer hoe hij zijn huis voor zich zag en vervolgens vertaalde de aannemer dat met zijn standaard gevels en dak naar een woning. In dat opzicht verschilde het principe van deze standaardwoning niet zoveel van het standaard appartementencomplex, alleen de vorm was anders. Het oude maakte ook hier plaats voor het nieuwe.

Nu, twintig jaar later, waren we met HOH Architecten uitgenodigd om in Shibaura House in Tokio ons werk en werkwijze tentoon te stellen. Om mijn jetlag te verdrijven liep ik op de dag dat ik geland was meteen van mijn hotel naar ons oude appartement. Een wandeling van een paar uur dwars door de stad. Eenmaal aangekomen zag ik dat het appartementencomplex plaats had gemaakt voor een gapend gat in de straatwand; het gebouw was vervangen voor een aantal parkeerplaatsen, met aan weerszijde
nieuwe, hogere woongebouwen. Blijkbaar levert het verhuren van ruimte aan automobilisten meer op dan aan bewoners.

Met mijn ervaring van twintig jaar geleden wist ik natuurlijk dat dit eens ging gebeuren, en toch raakte het me weer. Tot dat ik me omdraaide en de straat inkeek die al die tijd het uitzicht was geweest van het kleine appartement, dat maar uit één kamer bestond. Ik zag weer dezelfde dynamiek van de wijk Kabukicho, de rosse buurt waar de Japanse maffia regeert en waar de meeste inwoners op hun hoede zijn, waardoor de huren zo laag waren dat wij met een studiebeurs toch in het centrum van Tokio konden wonen. Ik heb misschien een uur op het hekje van de parkeerplaats gezeten en de straat in getuurd, naar de eindeloze stroom auto's, mensen, neonverlichting, restaurants, rook uit eetstalletjes, het klein tempeltje, net als twintig jaar geleden op mijn balkon. Alles was wederom verandert, maar nog steeds hetzelfde.

Onze tentoonstelling in Shibaura House droeg de naam 'Tabula Scripta Tokyo' en verwees naar de benadering van de stad als een beschreven blad, dat je leest, begrijpt en waar je vervolgens verder aan schrijft. En die je in de Japanse context dus ook soms weggumt. In de maanden van voorbereiding, en tijdens de gesprekken met Japanse architecten tijdens de tentoonstelling, werden de verschillen tussen de twee bouwculturen weer zichtbaar. Zo was hergebruik een belangrijk thema voor ons, terwijl de tentoonstelling plaats vond in een nieuw gebouw van Kazuyo Sejima, waar een prima kantoorgebouw voor was gesloopt. Maar de hanami-ervaring was een les om niet in termen van tegenstellingen te denken, maar eerder in 'alternatieve waarheden' of verschillende perspectieven om met hetzelfde om te gaan. En juist de energie te benutten die ontstaat tussen verschillen, zoals bij de – en de + pool van een batterij.

Het idee ontstond om met het bureau een onderzoeksproject op te zetten; om samen met universiteiten, overheidsinstellingen, architecten, kunstenaars, ontwikkelaars en anderen de dialoog te bevorderen tussen de Nederlandse en Japanse bouwcultuur, waarbij verschillende zienswijzen elkaar verrijken en inspireren, in een tijd waarin de bouwsector geconfronteerd wordt met haar negatieve ecologische impact en grote maatschappelijke vraagstukken, in beide landen. Hoe kijken we naar de toekomst en het verleden, en wat is de waarde van verandering? Waarderen we de ruimte die een gebouw biedt of de materialen waaruit het bestaat? Hoe verhouden de maatschappelijke en financiële waarden van een stad zich ten opzichte van elkaar? Waarderen we het product en het ontwerp of eerder het proces en het ambacht? Hoe verhouden en beïnvloeden de bebouwde en beleefde wereld elkaar? Het onderzoeksproject Re-Thinking Re-Use zoekt naar antwoorden op deze vragen, waarbij het bestaande het startpunt is en hergebruik het thema. In een serie columns zal ik de komende maanden verslag doen van deze zoektocht, op zoek naar verschillende antwoorden en verschillende waarheden.
Re-Thinking Re-Use. is een onderzoeksproject van HOH Architecten, georganiseerd door Andreea Pirvan en Jarrik Ouburg, in samenwerking met de RCE en JNACA. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor Creatieve Industrie en Dutch Culture, en is onderdeel van het culturele programma van het Nieuwe Instituut tijdens de Wereld Expo 2025 in Osaka.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Polyfern landscape architects presenteert ontwerp stadsbos Almeerderhout

2 uur geleden

Gevelpanelen uit reststoffen rioolwaterzuivering voor pand hoogheemraadschap

Vandaag, 15:02

IABR, ACAN NL en Academie van Bouwkunst Amsterdam worden partner van HouseEurope!

Vandaag, 12:14

Een vernieuwde school in zes weken

Gisteren, 16:57

Intentieovereenkomst houten wooncomplex voor ouderen in Amsterdam

Vandaag, 10:42

Australië verbiedt buitenlanders huizen te kopen door woningnood

Gisteren, 11:00

Heijmans bouwt datacenter op onbekende locatie

Gisteren, 10:06

BAM-topman verwacht dit jaar geen impact van stikstofuitspraak

14 februari, 9:20

Renovatie Binnenhof pas in 2030 helemaal klaar

13 februari, 2:19

Keijzer komt na lang aandringen met aangepaste regiewet woningbouw

13 februari, 10:37
Jarrik OuburgArchitect
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan