Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons
Copyright: KuiperCompagnons

Rotterdam maakt werk van overkluizing spoor naast De Kuip

24 juni 2021, 12:23
Rotterdam gaat serieus kijken naar het overkluizen van het spoor naast het Feyenoord-stadion. Het stadsbestuur laat onderzoeken hoe het rangeerterrein voor goederentreinen in IJsselmonde verplaatst kan worden, zodat er ruimte ontstaat voor een overkluizing van het naastgelegen spoor. Hier kunnen dan een nieuw intercitystation, een park en duizenden woningen worden gebouwd.

De overkluizing is mede bedoeld om het toekomstige Feyenoord City beter te verbinden met de omringende wijken Hillesluis en Feijenoord. Het project, dat Feijenoord XL is gedoopt, is volgens de gemeente van grote waarde voor Rotterdam Zuid en biedt nieuwe mogelijkheden op het gebied van leren, werken en wonen. De overkluizing zou rond 2030 moeten worden gerealiseerd.

Feijenoord XL is een samenwerkingsverband van woningcorporaties, ontwikkelaars, ontwikkelende bouwers, sociale partners, ontwerpers (KuiperCompagnons) en investeerders. Kwartiermaker en een van de vier initiatiefnemers is de voormalige Rotterdamse wethouder van Bouwen Hamit Karakus.

In een recent onderzoek stelt bureau Decisio dat ‘de ontwikkeling van duizenden extra woningen, nieuwe arbeidsplaatsen in commerciële functies en maatschappelijke voorzieningen rondom een nieuw stadspark op de spooroverkapping sociaal maatschappelijk als een enorme impuls kan worden gezien’.

‘Grote impuls’
“Dit kan een grote impuls zijn voor het gebied. Zo kun je doorbouwen op Zuid als bruisend deel van de stad. Daar heeft iedereen baat bij. Oude en nieuwe wijken groeien naar elkaar. De verbinding tussen de wijken, over het brede spoor heen, maken nieuwe voorzieningen beter bereikbaar voor de inwoners van Hillesluis, Feijenoord, Afrikaanderwijk en alle achterliggende wijken”, stelt de huidige Rotterdamse wethouder Bouwen en Wonen Bas Kurvers.

ProRail gaat het onderzoek naar het verplaatsen van het rangeerterrein uitvoeren, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur. Helga Cuijpers, regiodirecteur van de spoorwegbeheerder, stelt dat verplaatsing een complexe opgave zal zijn.

“Het rangeerterrein is van essentieel belang voor goederenvervoerders en daarmee de Rotterdams haven. Daarom wordt, in samenhang met andere ontwikkelingen van het spoorgoederenvervoer, zoals regelgeving over de lengte van goederentreinen en groei van het goederenvervoer, uitgebreid onderzoek gedaan naar de mogelijkheden.” 

Op basis van een eerdere haalbaarheidsstudie van Feijenoord XL stelt het Rotterdamse college voor om als eerste stap te onderzoeken of het goederenrangeerterrein IJsselmonde kan worden verplaatst met behoud van minimaal de huidige functies.

Volgende fase
De gemeente en de stichting FXL in oprichting gaan nu een samenwerkingsovereenkomst sluiten om het project naar een volgende fase te brengen. De focus ligt op het onderzoek naar het verplaatsen van het opstelterrein voor goederentreinen en het verder uitwerken van de (financiële) haalbaarheid van de overkapping.

In het haalbaarheidsonderzoek zijn meerdere varianten uitgewerkt: van een volledig dichte landtunnel tot een kleinere overkluizing met openingen. Hierin wordt uiteraard rekening gehouden met de belangen van de spoorvervoerders.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

Gisteren, 09:34

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

19 juni, 3:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

19 juni, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

19 juni, 9:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
Ronnie WeessiesRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan