Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: Uit de tentoonstelling Bekleidung, Claude Closky ( Joséphine de Bère)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Grastafel bij Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: 11 Sets for Erwin Olaf ( Het Nieuwe Instituut)
Copyright: Uit de tentoonstelling Bekleidung, Claude Closky ( Joséphine de Bère)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Grastafel bij Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)
Copyright: Huis Sonneveld ( J. Schwarz)

‘Tentoonstellingen grootste verschil met NAi’

18 november 2013, 16:00
Met een feestelijk en vooral druk programma heeft Het Nieuwe Instituut afgelopen weekend zijn deuren geopend. Voor architecten was het een feest met een bijsmaakje, want zij hebben ‘hun’ NAi deels moeten prijsgeven aan het fusie-instituut. Volgens directeur Guus Beumer is het grootste verschil met het ‘oude’ instituut het tentoonstellingsprogramma.

Tekst Ronnie Weessies

Dat Beumer karakterologisch sterk verschilt van de laatste NAi-directeur Ole Bouman, bleek tijdens het openbare gesprek dat hij zaterdag voerde met Andrea van Pol. In plaats van een bedachtzame en serieuze persoon is een losse en grappen makende man gekomen, die al even behendig het gesprek aanging met de presentatrice van De Slag om Nederland.

Daarbij legde Beumer een nonchalance aan de dag, die hij achteraf nuanceerde. Zo stelde hij doodleuk ‘geen idee’ te hebben waarom het NAi, Premsela en het Virtueel Platform zijn gefuseerd in Het Nieuwe Instituut, anders dan dat de bezuinigingen door het kabinet ertoe dwongen. Tegelijkertijd wees hij op de inmiddels dagelijkse praktijk van ‘interdisciplinaire samenwerking en cross-overs’, die de fusie zo gek nog niet maken.

Ook verklaarde Beumer de gestelde eis van 350.000 bezoekers per jaar aanvankelijk voor lief te hebben genomen, tot hij erachter kwam dat de bij het grote publiek bekendere overburen van museum Boijmans ‘slechts’ 250.000 mensen over de vloer hebben gehad in 2012. De directeur zou nu content zijn met 150.000 bezoekers in het eerste jaar.

‘Clubhuis’
Van Pol bracht tevens de zorgen van architecten over het verlies van hun ‘clubhuis’ ter sprake. Beumer ging hier tegenin door te stellen dat ‘fantastische zaken’ als het archief, de bibliotheek en de Schatkamer behouden zijn gebleven. “Het fundamentele verschil met het NAi zijn de tentoonstellingen”, zei hij.

Daar zit wat betreft de eerste hoofdexpositie meteen een pijnpunt. Om bij de officiële start van Het Nieuwe Instituut veel publiek te trekken, is de keuze voor een tentoonstelling met de decors uit het werk van fotograaf Erwin Olaf (gecombineerd met de expo Bekleidung) begrijpelijk. Uit de woorden van Beumer klinkt echter ook het geluid van een compromis. “Als we zouden beginnen met een tentoonstelling over een architect, hoor je vanuit de e-cultuur ja, maar. En als we een expositie over een ontwerper zouden doen, beginnen architecten te klagen. Het Nieuwe Instituut is een complexe opdracht”, zei de directeur.

Erwin Olaf
De sensatie in 1:1 Sets for Erwin Olaf zit hem vooral in het kijkje achter de schermen dat je wordt gegund. Aan de hand van de bijbehorende, stuk voor stuk beroemde foto’s kan de bezoeker nagaan hoe de fotograaf te werk is gegaan. En het is erg moedig van de fotograaf om zo’n intiem deel van zijn werk prijs te geven aan de buitenwereld.

De door Floris Vos vervaardigde decors zijn echter dusdanig voor het ‘verhaal’ ontworpen, dat ze dit domein nooit ontstijgen. De vraag is daarom wat ze toevoegen aan de discussie over architectuur en design, helemaal als ‘innovatie’ de leidende opgave voor Het Nieuwe Instituut (van overheidswege opgelegd) moet zijn.

Huis Sonneveld
Het vernieuwde Huis Sonneveld biedt wat dat betreft meer rijkdom en inspiratie. Om de volgens Beumer ‘doodgemuseëerde’ woning nieuw leven in te blazen, is deze heringericht met drie ‘lagen’ aan meubilair en objecten. De eerste twee lagen bestaan uit huisraad die van de bewoners is geweest of geweest had kunnen zijn, vertelde curator Job Meihuizen aan Architectenweb.

Ontwerper Richard Hutten is gevraagd de derde laag te verzorgen, door nieuwe elementen aan de inrichting toe te voegen. Hij ontwierp bijvoorbeeld een serie vazen, die het midden houden tussen de al aanwezige ronde en kubusvazen van Copier. Ook ontwikkelde hij een stoffering voor een Gispen-stoel die geheel in de geest van het huis makkelijk afneembaar is met een doek.

De interventies van Hutten zijn behalve complementair en (in sommige gevallen) innovatief op speelse wijze educatief. Voor de wilde konijnen die vaak in de tuin rondlopen ontwierp hij een hok naar het model van Le Corbusiers Dom-Ino-huis.

Wie nog geen weet heeft van Het Nieuwe Bouwen, volgens welke Huis Sonneveld is ontworpen, hoeft maar naar dit bouwwerk te kijken om de uitgangspunten te snappen. De aan de andere kant van de tuin staande Grastafel verplaatst een deel van de tuin naar de eerste verdieping, waar zich ook het woongedeelte van het huis bevindt.

Richard Hutten in Huis Sonneveld biedt tenslotte een historisch overzicht van zijn eigen werk, met onder meer de beroemde (en van de namen van de dochters Sonneveld voorziene) Domoren. De expositie is de start van een serie interventies door bekende ontwerpers, waarbij Petra Blaisse als volgende in het rijtje wordt genoemd.

Toon alles

Andere nieuwsberichten

Vakjury en publiek kennen Alliander Westpoort Gouden A.A.P. 2024 toe

3 uur geleden

Crematorium met rouwhof voor begraafplaats St. Barbara in Den Haag

Gisteren, 15:31

Woningbouwproject The Stack in Amsterdamse wijk Aan het IJ opgeleverd

Gisteren, 14:59

Pauwert Architectuur vestigt zich in historische boerderij aan rondweg Eindhoven

Gisteren, 12:22

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

Gisteren, 17:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

Gisteren, 13:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Gisteren, 09:31

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

24 april, 4:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

24 april, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

24 april, 9:42
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan