Duurzame inpassing nieuwe A1 noodzakelijk

4 augustus 2008, 13:39
Publieke en private partijen die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de Bloemdalerpolder en het KNSF-terrein, willen dat snel een onderzoek wordt gestart naar een duurzame inpassing van de nieuwe A1.

Een duurzame inpassing van deze weg is noodzakelijk voor de ontwikkeling van beide gebieden. Dit melden zij in hun reactie op de Trajectnota-MER Schiphol-Amsterdam-Almere. De partijen werken samen in de stuurgroep Bloemendalerpolder.

De inpassing van de A1 is van grote invloed op de ontwikkeling van het kwalitatief hoogwaardig woon- en natuurlandschap dat hier vorm moet gaan krijgen. De stuurgroep is daarom van mening dat bij de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder en het KNSF terrein, de inpassing van de A1 op dusdanige wijze moet plaatsvinden, dat de leefbaarheid en de met het Rijk afgesproken hoge kwaliteit behouden blijft.

De stuurgroep had daarbij een voorkeur voor een verlengde verdiepte aanleg van de snelweg, zodat de bestaande barrièrewerking van de A1 kon worden weggenomen en er een open landschap tussen Muiden en Weesp zou ontstaan. Uit recent geluidsonderzoek van Rijkswaterstaat is echter naar voren gekomen dat ook bij een verdiepte aanleg nog 11 tot 13 meter hoge geluidsschermen nodig zijn.

Op welke wijze de A1-inpassing nu vorm moet krijgen is volgens de stuurgroep een punt van nader onderzoek, dat snel moet worden gestart. De stuurgroep wil dit onderzoek samen met Rijkswaterstaat uitvoeren. Doel van dit onderzoek is om te zoeken naar innovatieve manieren om de geluidsbelasting bij de toekomstige bebouwingen in de Bloemendalerpolder en op het KNSF-terrein te beperken tot 48 dB. Daarbij is het behoud van de recreatieve waarde een belangrijke voorwaarde. Bij het onderzoek moeten alle mogelijkheden voor een goede inpassing van de A1 worden onderzocht.

De resultaten van het onderzoek dienen betrokken te worden bij de besluitvorming door het Rijk over de inpassing van de A1. Ton Hooijmaijers, voorzitter van de stuurgroep: "De Bloemendalerpolder en de inpassing van de A1 zijn te lang als twee gescheiden projecten beschouwd. Het is de hoogste tijd dat er nu invulling wordt gegeven aan de gezamenlijke ontwerpopgave voor dit gebied. Daarbij moet het Rijk haar verantwoordelijkheid nemen voor een goede inpassing van de A1".

De stuurgroep heeft zijn standpunt over de inpassing van de A1 verwoord in bijgaande inspraakreactie die vandaag aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat is gestuurd.

De Bloemendalerpolder is een prestigieuze gebiedsontwikkeling tussen Muiden en Weesp, waar een nieuw woonlandschap wordt gecreëerd. Wonen en landschap worden er op een natuurlijke manier met elkaar verweven en de landschappelijke, ecologische en cultuurhistorische waarden van het gebied worden er gerespecteerd en versterkt.

Tenminste tweederde deel van de Bloemendalerpolder krijgt een duurzaam groene en recreatief aantrekkelijke invulling. De uiteindelijke kwaliteit van wonen en recreëren in deze unieke gebiedsontwikkeling wordt voor een groot deel bepaald door de inpassing van de toekomstige nieuwe A1.

Bij de ontwikkeling van de Bloemendalerpolder zijn betrokken het Rijk (vertegenwoordigd door het GOB namens zeven ministeries), de provincie Noord-Holland, de gemeenten Muiden en Weesp, Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht en de private ontwikkelaars Van Wijnen Groep NV (waarin vertegenwoordigd zijn Van Wijnen Bloemendalerpolder BV, Delta Lloyd Vastgoed Ontwikkeling BV, Blauwhoed Eurowoningen BV), WeespMui BV (een vertegenwoordiging van Adriaan van Erk Werkmaatschappijen BV), KNSF en Gebiedsontwikkeling Wesopa CV (een samenwerking van AM Grondbedrijf BV en Ymere). De partijen zijn verenigd in de Stuurgroep Bloemendalerpolder onder voorzitterschap van Ton Hooijmaijers, tevens gedeputeerde van de provincie Noord-Holland. Alle stuurgroepleden onderschrijven bijgaande inspraakreactie, met uitzondering van het Rijk, gelet op de bijzondere positie waarin zij zich bevinden.

Bron: SenterNovem

Andere nieuwsberichten

Vakjury en publiek kennen Alliander Westpoort Gouden A.A.P. 2024 toe

4 uur geleden

Crematorium met rouwhof voor begraafplaats St. Barbara in Den Haag

Gisteren, 15:31

Woningbouwproject The Stack in Amsterdamse wijk Aan het IJ opgeleverd

Gisteren, 14:59

Pauwert Architectuur vestigt zich in historische boerderij aan rondweg Eindhoven

Gisteren, 12:22

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

Gisteren, 17:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

Gisteren, 13:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Gisteren, 09:31

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

24 april, 4:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

24 april, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

24 april, 9:42
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan