Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna (doorsnede)
Copyright: ANA architecten
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna (doorsnede)
Copyright: ANA architecten
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer
Woonschip De Johanna
Copyright: Luuk Kramer

Woonschip De Johanna

1 januari 2019
Aan de noordoostelijke oever van het Haveneiland op IJburg ligt De Johanna. Deze Kempenaar uit 1957 is door ANA architecten omgebouwd tot een (varend) woonschip.

De locatie is uniek. De waterkavels aan de Cas Oorthuyskade zijn, anders dan de ligplaatsen voor woonboten in de Amsterdamse grachten, alleen bestemd voor varende schepen met de een maximale breedte van 6,60 meter, een lengte van 40 meter en een diepgang van 1,5 meter. Deze afmetingen waren zeer bepalend voor het type schip dat de opdrachtgever heeft gekozen. Na een lange zoektocht kocht hij een Belgische Kempenaar.

Voldoende holte
Na het inkorten voldeed het vrachtschip aan de afmetingen en had voldoende 'holte' om het gewenste woonprogramma voor de opdrachtgever te realiseren. Ook was het mogelijk om een verbinding te maken tussen de roef (de stuur- en woonhut) en het ruim. Het bood vrijheid voor een goede ontsluiting van de ruimtes. Een ander belangrijke factor voor de aankoop van het schip was de mogelijkheid om de duurzaamheidambities van de opdrachtgever realiseren.

Twee werelden komen bij elkaar
Het proces had een geïntegreerd verloop, er bestond geen duidelijk onderscheid tussen de onderzoek,- ontwerp- en realisatiefase. Het schip is met de hand gebouwd en liet zich moeilijk tekenen. Het was lastig te voorspellen wat je in de loop van het proces tegen zou komen, zodat opdrachtgever, architect en jachtbouwer gedurende het hele proces samen hebben bijgestuurd. Zelfs tijdens het bouwen werd nog ontworpen. Het was een uitdaging om hiervoor een geschikt bouwteam te vinden. Jachtbouw en woningbouw, twee verschillende werelden, moesten samen komen.

Een huis in een schip
Ruimtelijkheid, hoge woonkwaliteit en duurzaamheid waren de belangrijkste uitgangspunten voor het ontwerp. De opdrachtgever wilde een schip dat een huis zou herbergen, ruimtelijk en comfortabel. In antwoord hierop is het lineair systeem van geschakelde ruimtes dat veel woonschepen kenmerkt, doorbroken. Zichtlijnen lopen over de gehele lengte van het schip, er zijn doorzichten over alle verdiepingen. Deze zichtlijnen zijn ontstaan door een terras dat in het midden van het 4,5 meter hoge ruim is gehangen, en door de den (de opbouw van het schip) te vullen met glas. Ook toevoeging van ramen in de stuurhut, patrijspoorten en een patio in het ruim (toegang naar het terras) zorgen voor licht en doorzichten.
 
Het materiaalgebruik is terughoudend. Het ontwerp wil zich niet opdringen, het vormt een achtergrond waartegen het wonen kan plaatsvinden. Een betonnen vloer, witte wanden faciliteren deze eenvoud. Tegelijkertijd trekt een eikenhouten multifunctioneel meubel de aandacht en verbindt de verschillende ruimtes met elkaar.

In het ontwerp zijn duidelijke keuzes gemaakt voor het gebruik en indeling van de verschillende ruimtes. De ouderslaapkamer is ontworpen als zelfstandige woonruimte. Het heeft een pantry, badkamer, toilet en zitruimte. De keuken is de centrale plaats in het schip en fungeert als woonkeuken. Er is daardoor geen echte woonkamer. Wel zijn er meerdere plekken waar je je kunt terugtrekken of kunt samenzijn. De stuurhut is een alternatieve woonkamer, ook de hal is een plekje waar je kunt zitten. De slaapkamers van de kinderen zijn ontworpen als passagiershutten. Klein en functioneel. Ze staan met een grote schuifdeur in open verbinding met de multifunctionele hal.

Duurzaamheid
Met deze verbouwing heeft het schip een tweede leven gekregen. Om het schip bewoonbaar te maken is het helemaal geïsoleerd (volgeschuimd). De bestaande ramen van aluminium en enkel glas zijn vervangen door handgemaakte mahonie kozijnen en dubbelglas. Er is geen gas aan boord. Een lucht-waterwarmtepomp haalt warmte uit de lucht en verwarmt het schip via lage temperatuur vloerverwarming. In de toekomst zal de warmtepomp worden aangesloten op thermische panelen. Ook komen er PV-panelen die de elektriciteit voor het schip moeten opwekken.

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met ANA architecten

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan