Nieuwbouw BMW vestiging
4 juni 2010
Drive-in als nieuwe standaard in de automotive
Eind 2008 opende F. Breeman BMW zijn nieuwe vestiging aan de A15 in Rotterdam. Het pand met een totale oppervlakte van 13.500 m2 is een architectonisch hoogstandje. Het concept zal ongetwijfeld navolging vinden in de automotive branche. Van aken architecten (VAA.) uit Eindhoven is er in geslaagd een vernieuwend drive-inconcept vorm te geven in een compact gebouw met een verrassend goede exposure.
In de nieuwe vestiging van Breeman bevinden zich een showroom voor BMW-automobielen, een MINI-showroom, een BMW-motorfietsenshowroom, werkplaatsen voor automobielen en motorfietsen en de afdeling Schade Techniek Rotterdam (STR). De verschillende disciplines maken allemaal onderdeel uit van de Breeman Automotive Groep. VAA-architect Koen Mulder ontwikkelde een drive-inconcept dat volledig aansluit bij de ambitie, de toekomstplannen en de visie op dienstverlening van de opdrachtgever.
Verrassende presentatie
Om een zo efficiënt mogelijk grondgebruik te bereiken zijn de verschillende functies binnen het gebouw op elkaar gestapeld. Omdat de onderste zes meter van de zichtlocatie aan de A15 aan het oog onttrokken worden door een geluidswal, heeft de architect ervoor gekozen om alle aftersalesfuncties op de begane grond onder te brengen. Hierdoor ontstond daarboven een podium met goede zichtbaarheid vanaf de snelweg. Op dit podium zijn de showrooms van de BMW- en MINI-automobielen geplaatst. Bovendien is er ruimte op het podium waar demo’s geëxposeerd worden die perfect zichtbaar zijn vanaf de snelweg. De MINI-showroom heeft een glazen erker waar de MINI’s als op een presenteerblaadje tentoongesteld worden aan de automobilisten op de snelweg. De mooie collectie klassieke BMW’s van de heer Breeman heeft een, vanuit de showroom zichtbare plaats gekregen boven de hellingbaan. Opvallend is dat er nauwelijks parkeerplaatsen rondom het nieuwe pand zijn, hoewel een BMW-vestiging als deze heel veel parkeerruimte nodig heeft. “We hebben alles zo compact mogelijk opgelost”, vertelt Mulder. “Bijvoorbeeld door het parkeren te stapelen in een parkeergarage. Dat er geen geparkeerde auto’s voor het pand staan verbetert de exposure. Het maakt de uitstraling van het pand eenduidiger en daarmee helderder.”
Luxe drive-in
Het sterk sculpturale gebouw heeft in de basis een heel eenvoudige opzet, maar laat met zijn details zien wat er gebeurt. Een grote hellingbaan in de voorgevel biedt toegang tot het podium met de showrooms. Op het podium kunnen klanten overdekt parkeren en beschut de showroom betreden. In de voorgevel bevindt zich ook de toegang tot het serviceplein, een patioachtige ruimte met verschillende serviceafdelingen. “Het is voor de klant in één oogopslag duidelijk hoe hij dit gebouw moet benaderen en wat hij binnen kan verwachten”, licht Mulder toe.
Het drive-inconcept biedt de BMW-rijder extra luxe. “Als je schade hebt of als je auto service nodig heeft, kom je op het serviceplein en rijd je de drive-in binnen. Daar word je ontvangen door de servicemanager die de auto van je aanneemt en hem op de diagnosebrug zet. Wordt er meteen een reparatie verricht in de direct-aanname, dan kun je als klant plaatsnemen in de lounge, van waaruit je het verloop van de reparatie kunt volgen. Je kunt er koffie en een broodje nemen, relaxen en zelfs werken aan je laptop in een van de cubicles met Wi-fi”. Vanuit de lounge hebben klanten niet alleen zicht op de werkplaats; ze zien ook het serviceplein en de showroom. Ook klanten voor motorfietsenservice hebben hun eigen drive-in aan het serviceplein. De showroom voor motorfietsen is gescheiden van de automobielenshowroom en daarom op de begane grond ondergebracht.
Modern, technisch en huiselijk
Mulder heeft ook het interieur van de vestiging ontworpen, van de balies tot en met de klantenlounges. “Het moest modern zijn, en technisch. Aan de andere kant moest het ook huiselijkheid bieden. Dat zie je terug in de lounge, met knalrood meubilair van Maarten van Severen. Dit meubilair is heel technisch doordacht en minimalistisch vormgegeven, terwijl de kleur juist levendigheid en huiselijkheid geeft. Diezelfde warmte hebben we gezocht in het ontwerp van de balies; voor de gedeeltes waar klanten komen, heb ik elementen ontworpen die enerzijds licht uitstralen en anderzijds een warme, houten rand hebben. De showrooms hebben vooral een heldere, neutrale opzet gekregen om de auto’s en motoren zoveel mogelijk aan bod te laten komen.”
De architect is tevreden over het resultaat: “Ik vind het een prachtig, helder gebouw. Het is fantastisch om voor een klant met durf en visie te werken. Voor mij is het een enorme uitdaging geweest om dit gebouw tot en met het interieur te mogen ontwerpen.