P+R Sloterdijk

10 juli 2006
‘Van wasteland veranderd in openbare ruimte ‘.

Opgave Het project voor de vernieuwng van het P+R terrein op het Piarcoplein in het Amsterdamse Teleport-gebied is een synthese van architectuur, openbare ruimte-ontwerp en kunsttoepassing. De opgave bestond uit het ontwerp van een nieuwe beheerdersruimte en het ontwerp van de vernieuwing van de totale inrichting van het plein met betrekking tot de bestrating, verlichting en bewegwijzering. Het vernieuwde plein biedt plaats aan een parkeerplaats voor ongeveer 500 auto’s waarvan de helft gebruikt wordt als een zogenaamd Park + Ride parkeerterrein. Hier kunnen automobilisten tegen een gereduceerd tarief parkeren en gebruik maken van het openbare vervoer. Dit relatief nieuwe concept wordt door de Gemeente Amsterdam belangrijk gevonden en op termijn zullen bij zo veel mogelijk ‘toegangen’ van de stad dergelijke parkeerterreinen een plaats krijgen..

Situatie en voorbeeldfunctie voor de stad van morgen Het Piarcoplein is een voorbeeld van een stedelijk ‘wasteland’ dat als niet-ontworpen, toevallig ontstane, stedelijke restruimte een achterkant is geworden van omliggende gebouwen en het naastgelegen Station-Sloterdijk.

Het plein is een herkenbaar voorbeeld van deze stedelijke ruimtes: gelegen in de periferie van de stad, beheerst door infrastructuur en verkeer, aan de aandacht van planners ontsnapt, difuus en ongedefinieerd.

Deze zelfde kenmerken geven het Piarcoplein ook een enorme spectaculaire dynamiek en ruimtelijkheid. Zware betonnen fly-overs van de Ringlijn en de NS staan in een licht gebogen vorm op het plein dat wordt doorkruist door een belangrijke looproute van het station naar de omliggende kantoren in het Teleport gebied.

Radicaliteit en verbeelding samengebracht Om enerzijds de dynamiek tot zijn recht te laten komen en anderzijds een overzichtelijk terrein te maken, is gestreefd naar een inrichting die gekenmerkt door de grootst mogelijke rust. Boven het gehele plein is een web van draden gespannen waarin de verlichting en de bewegwijzering is opgenomen. Het web overspant het hele gebied van ca. 90 bij 180 meter en maakte het mogelijkom alle ‘ruis’ van lantaarnpalen en borden op palen van het terrein te verwijderen en in het web onder te brengen. De bestrating bestaat uit donkerzwarte koperslaktegels met witte belijning waarmee de parkeervakken en ander belijning is aangegeven. De belijning is op een stripfiguurachtige manier overgedimensioneerd waardoor een krachtig ‘over the top’ grafisch beeld ontstaat. Door dit radicale grafische beeld is een grote overzichteijkeid en helderheid voor de gebruiker gecreeërd en is vanaf de opgfetilde sporen een spannend grafisch beeld zichtbaar. Het looppad over het terrein is vormgegeven als een 200 meter breed zebrapad.

Kunst Kunst vormt een integraal onderdeel van de inrichting van het plein en maakte vanaf het eerst begin onderdeel uit van de plannen. De kunst bevindt zich op twee plekken in het plan namelijk boven de looproute in de vorm van een reeks van 10 fotografische beelden en boven in de beheerdersruimte.

De beheerdersruimte: een stralend baken tussen auto’s De funktie van de beheerdersruimte voor het P+R terrein in Sloterdijk is tweeledig. Het is zowel de ruimte van waaruit door de beheerder toezicht wordt gehouden op het terrein, als de plek waar parkeerkaarten worden verkocht en betaald. Het gebouw moet daarom optimaal uitzicht over het terrein bieden en als gebouw goed zichtbaar zijn tussen de zee van auto’s eromheen. De zichtbaarheid in de amorfe omgeving heeft geleid tot een gebouw dat twee keer zo hoog is als programmatisch noodzakelijk. Het bestaat uit twee identieke op elkaar gestapelde stalen framewerken met elk een hoogte van 3 meter. Het onderste frame bevat de beheerdersruimte zelf met een publiek en een privaat gedeelte, betaalbalie en sanitaire en opslagvoorzieningen. Deze zijn als losse elementen binnen het glazen gebouwtje geplaatst en zijn volledig van kops vurenhout gemaakt. Ze vormen één geheel met de van hetzelfde hout gemaakte vloer. De gevels zijn volledig van glas dat rondom geheel vrij blijft van aansluitingen met ander onderdelen van het gebouw. Hierdoor zal het gebouw bij nacht als een stralend baken werken. De stalen frames en de stalen kozijnen zijn thermische verzinkt en onbehandeld. Het bovenste frame is de drager van een rondgaand fotografisch beeld als kunsttoepassing. Het beeld geeft verbeelding aan de dynamiek op deze plek in de stad en leidt tot een verbijzondering van plaats en funktie. Het beeld is geïnspireerd op het verhaal ‘Een afdaling in de maalstroom’ van Edgar Allen Poe:
“We werden rond en rond de trechter gejaagd, niet in een gelijkmatige beweging, maar met plotselinge stoten en rukken, die ons nu eens slechts een paar honderd meter verder voerden, en dan weer bijna de hele kolk rond. Maar bij elke omwenteling gingen we langzamer, maar duidelijk zichtbaar, verder naar omlaag.”

Trefwoorden

verlichting frame grafisch
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met Bureau Rowin Petersma

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Meer projecten van Bureau Rowin Petersma

Bureau Rowin Petersma
Bureau Rowin Petersma
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan