Stedelijk bouwblok Delflandplein
7 december 2012
Binnen de Westelijke Tuinsteden van Amsterdam wordt van de Delflandpleinbuurt weer een aantrekkelijke woonomgeving gemaakt, met als doel om meer sociale cohesie en werkgelegenheid in het gebied te creëren. Architectenbureau Paul de Ruiter is gevraagd om een stedelijk bouwblok te ontwerpen met daarin een brede school en een grote diversiteit aan kwalitatief goede woningen.
Impuls voor de buurt
Het project bestaat uit een samengesteld programma waarbij 71 sociale en aangepaste huurwoningen zijn gecombineerd met een brede school, een peuterspeelzaal, een kinderdagverblijf, muziekatelier en een buurtontmoetingsruimte.
De Delflandpleinbuurt kent vele nationaliteiten. Brede school Fiep Westendorp vormt hierin een stimulerende leeromgeving waarbinnen aandacht en waardering bestaat voor de diversiteit van iedereen. Betrokkenheid van ouders en omwonenden speelt hierbij een belangrijke rol. Daarom biedt de school plaats aan ouderlokalen, aan een BuurtOntmoetingsRuimte (BOR) en een multifunctionele ruimte. Deze kunnen gebruikt worden voor buurtactiviteiten zoals vergaderingen, koffieochtenden, sociaal-culturele activiteiten, muziekatelier en activiteiten speciaal voor ouderen. Met de buurt deelt de school faciliteiten als de centrale hal, keuken en gymzaal. De centrale hal ligt in de entreezone waar de conciërge toezicht houdt en biedt ouders de gelegenheid om bij het halen en brengen van hun kinderen elkaar te treffen. De school heeft een prominente plek aan het stedelijk plein, waarvan een deel op informele wijze als speelplaats dienst doet. De school vergroot kortom de leefbaarheid van de buurt, en omgekeerd is de buurt een belangrijke ondersteuning voor de school.
Groene gevel
In de buurt hebben 138 woningen uit begin jaren vijftig plaatsgemaakt voor 71 nieuwe, sociale huurwoningen (69 appartementen en twee grondgebonden maisonnetes) deels ROWO en WIBO. Het nieuwe gebouw voegt zich moeiteloos naar de bestaande stedenbouwkundige setting en vindt aansluiting met de bestaande bebouwing door de schaal, de geleding van de gevel, materialisering en door het verbinden van programma op straatniveau. Het gebouw is met name herkenbaar aan de groene gevel die op plintniveau is ontworpen, ter plaatse van de school. Een geprefabriceerde houten constructie (FSC gecertificeerd) dient als ondergrond voor de begroeiing die in de zomer zorgt voor koeling, optimale ventilatie en CO2-opname. De gevels van de appartementen zijn, in contrast, voorzien van een aluminium gevel, die het project een luxe uitstraling geven. De kozijnelementen kenmerken zich door het natuurlijke hout aan de binnenzijde en de aluminium dekschalen aan de buitenzijde. De woningen beschikken over een loggia of over een ruim balkon. Grote ramen en voldoende ventilatie zorgen voor een gezond binnenklimaat, zowel in de woningen als met name ook in de klaslokalen.
De brede school: denken vanuit het kind
Vanuit het oogpunt van ruimtelijke optimalisatie en samenwerking tussen de verschillende deelnemende organisaties vormt het brede school concept een belangrijke meerwaarde. Bepaalde ruimten of faciliteiten kunnen meervoudig gebruikt worden. Dat betekent niet alleen een compacter gebouw en lagere exploitatie lasten, maar ook nieuwe samenwerkingsverbanden. Dat samenwerken begint al bij het ontwerp van de brede school. Daarom is de betrokkenheid van alle gebouwpartners vanaf het begin van het proces essentieel voor een inspirerende samenwerking later, wanneer het gebouw in gebruik wordt genomen.
In het ontwerp is veel aandacht besteed aan het belang van daglicht en een gezond binnenklimaat. Daarom hebben we scherp toegezien op voldoende frisse lucht middels een zeer goede luchtbehandelingsinstallatie, grote ramen die ook open kunnen, waardoor er direct contact is met buiten. Van het klaslokaal wordt zo een prettige verblijfsruimte gemaakt. Binnen de beschutting van de school is een groene speeltuin gerealiseerd, waarmee zowel voor buurtkinderen als ook van de school een plek is gecreëerd om te spelen.