Minder nachtvluchten op Schiphol, ban op luidste vluchten in nacht
27 mei, 9:00
Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen 's nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol, meldt demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) vrijdag na afloop van de ministerraad. Nu zijn dat er nog 32.000, maar dat worden er 27.000. Eerder zette het kabinet in op maximaal 28.700 nachtvluchten.
Ook worden de luidste toestellen, zoals de Boeing 747-400, geweerd tussen 23.00 uur 's avonds en 07.00 uur 's ochtends. Verder gaat Schiphol het gebruik van lawaaierige toestellen duurder maken, zodat maatschappijen worden gestimuleerd stillere vliegtuigen in te zetten.
Harbers neemt de maatregelen onder meer om tegemoet te komen aan de rechter. Die oordeelde dat het kabinet meer moet doen om omwonenden te beschermen tegen overlast.
Per saldo mag er wel meer gevlogen worden door de maatregelen van het kabinet. Aangezien Harbers nu meer hinder reduceert dan het kabinet eerst van plan was, mag het totale aantal vluchten stijgen van 452.500 naar 460.000 of 470.000. Het beperken van het totale aantal vluchten mag volgens Europese regels alleen als laatste optie.
KLM: nachtstop luidste vliegtuigen Schiphol 'schadelijk'
Het weren van de luidste vliegtuigen op Schiphol 's nachts is "schadelijk en niet proportioneel", vindt luchtvaartmaatschappij KLM, waar ook Transavia onder valt. Volgens KLM heeft dit grote gevolgen voor vrachtvluchten, omdat nieuwe, stillere vliegtuigen pas in 2026 worden geleverd. "Het gevolg is sturen op krimp in plaats van een gebalanceerde aanpak voor hinderreductie", aldus de luchtvaartmaatschappij.
Transavia is "verrast" door de maatregel omdat er volgens de KLM-dochter geen inhoudelijk overleg heeft plaatsgevonden. "Daarnaast vindt er momenteel een kabinetsformatie plaats die mogelijk tot een andere insteek met betrekking tot het luchtvaartbeleid zou kunnen leiden. Transavia is teleurgesteld dat het aantal nachtvluchten nog verder wordt teruggebracht, en dat heeft veel impact op Transavia", laat de luchtvaartmaatschappij via een woordvoerder weten.
Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) heeft de maatregelen onder meer genomen omdat een rechter had geoordeeld dat het kabinet meer moet doen om omwonenden te beschermen tegen geluidsoverlast. Maar dat kan ook zonder "drastisch" te snijden in het aantal vliegbewegingen op Schiphol, stelt de KLM. Bijvoorbeeld door het duurder maken van het gebruik van luide vliegtuigen, wat Schiphol gaat doen om luchtvaartmaatschappijen aan te moedigen meer stillere vliegtuigen in te zetten.
De Britse luchtvaartmaatschappij easyJet laat weten niet 's nachts te vliegen en daardoor geen last te hebben van de maatregel. "We verwelkomen het verbod op de luidste toestellen. Zo worden luchtvaartmaatschappijen gestimuleerd om hun vloot te vernieuwen", zegt een woordvoerster. EasyJet heeft negen vliegtuigen op Schiphol, waarvan zes toestellen al stiller zijn tijdens het landen en opstijgen.
Milieuorganisaties: geluidsplan Schiphol veel te mager
Met het kabinetsplan voor 5.000 minder nachtvluchten en minder lawaaiige vliegtuigen op Schiphol "schieten we niks op" zeggen Natuur & Milieu, Milieufederatie Noord-Holland, Milieudefensie en Greenpeace Nederland over het voornemen van Den Haag om iets aan de geluidshinder van Schiphol te doen.
"Minister Harbers is enorm aan het tijdrekken en maakt omwonenden blij met een dooie mus", zo stellen de organisaties. "Zelfs Schiphol wil een nachtsluiting en 10.000 minder nachtvluchten, dus dan is dit wel een heel mager voorstel van het kabinet."
Volgens de milieuclubs weten omwonenden nog steeds niet waar ze aan toe zijn. "En de krimp van Schiphol verder afzwakken is de zoveelste gebroken belofte. Nu komt er overdag zelfs meer herrie en CO2-uitstoot. Voor het klimaat is dat een enorme domper. Het is al jarenlang duidelijk: we hebben een nachtsluiting en fors minder vluchten nodig, voor een veilig klimaat en de gezondheid van omwonenden."
Omwonenden: plannen Harbers stellen weinig voor
Belangenvereniging Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder vindt de plannen van het demissionaire kabinet voor Schiphol weinig voorstellen. "De minister borduurt toch weer voort op de weg van: hier wat geven en daar wat nemen", zegt een woordvoerder. "Zo komen we er niet."
Dat het aantal nachtvluchten wordt teruggebracht en dat de luidste toestellen 's nachts worden geweerd, noemt de actiegroep goed. "Daar moet je blij mee zijn", zegt de woordvoerder. Tegelijkertijd wijst de organisatie erop dat er over het hele jaar toch meer gevlogen mag worden. Het totaal aantal vluchten mag stijgen van 452.500 naar 460.000 of 470.000. "Stillere vliegtuigen helpen niet met het oplossen van het probleem. Het zijn er gewoon te veel", zegt de woordvoerder.
De belangenvereniging spreekt van een soort "uitwisselkunstje". "Dit is nog steeds geen manier van werken van Harbers waar je uit zou kunnen opmaken dat hij snapt wat het vonnis van de rechter impliceert. Dat is namelijk: begin opnieuw met die belangenafweging, in plaats van: hier 1000 eraf, en dan overdag 1500 erbij. Dat zijn halve maatregelen. Het aantal moet overall naar beneden. Niet alleen 's nachts, maar over het hele etmaal."
De rechter oordeelde eerder dat de overlast voor omwonenden moet worden beperkt en kreeg daar een jaar de tijd voor. Harbers gaat in beroep tegen die uitspraak, naar eigen zeggen omdat er meer tijd nodig is voor alle procedures.
Bron: ANP