Te weinig geld voor hele Zuidas

29 juli 2005, 13:03
De Zuidas wordt honderden miljoenen euro's duurder dan begroot. De gemeente zoekt nog naar geld om alle wensen te kunnen betalen.

Uit het kostenoverzicht dat verantwoordelijk wethouder Mark van der Horst deze week naar de gemeenteraad stuurt, blijkt dat tal van noodzakelijke aanpassingen in de omgeving van de Zuidas niet zijn meegerekend en het geld daarvoor nog ontbreekt.

Op 23 februari bereikten gemeente en rijk overeenstemming met projectontwikkelaars over de financiering van het zogenaamde dokmodel, waarbij wegen en spoorlijnen ondergronds worden aangelegd. Om uit te komen op een acceptabele begroting, werden diverse aanpassingen aan aanvoerwegen en openbaar-vervoerlijnen uit het projectbudget gehaald.

Onderdoorgang
Het gaat dan bijvoorbeeld om het ongelijkvloers maken van de kruising van de Buitenveldertselaan en de De Boelelaan. Als de gemeente daar een viaduct of onderdoorgang wil maken, kost dat honderd tot honderdvijftig miljoen euro. Geld dat er op dit moment nog niet is.

Allerlei toegangswegen, spoor- en metrolijnen zijn niet of heel krap meegerekend omdat de Zuidas theoretisch ook zonder zou kunnen. Zo is nog niet duidelijk waar de 45 miljoen euro, een deel van de totale kosten voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol van betaald moet worden, terwijl de wethouder die infrastructuur wel 'noodzakelijk' vindt. Ook is onduidelijk of de metro naar Amstelveen wel zo'n krappe bocht kan maken als op de tekentafel is bedacht. Als de bocht ruimer wordt, kunnen projectontwikkelaars minder vierkante meters verkopen of verhuren.

Bron: het Parool

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

Gisteren, 09:34

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

19 juni, 3:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

19 juni, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

19 juni, 9:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan