Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Het CLT-onderzoeksteam van Inbo, met van links naar rechts Bahar Yildiz, Joost van den Berg, Merel Vos en Gustaf Jackson
Copyright: Inbo
Cover van de handleiding CLT voor architecten en bouwkundigen
Copyright: Inbo
Patch22 in Amsterdam, ontworpen door bureau Frantzen et al
Copyright: Luuk Kramer
HAUT van Team V Architectuur bij de start van de houtconstructie afgelopen jaar
Copyright: JP van Eesteren / Team V Architectuur
CLT-vloer, wanden en plafond in gebouw Stories, dat is ontworpen door Olaf Gipser Architects
Copyright: Olaf Gipser Architects
Inbo publiceert handleiding voor bouwen met CLT
19 januari 2021, 13:00
Hout en dan met name Cross Laminated Timber (CLT) is aan een opmars bezig in de Nederlandse bouw. Tegelijk valt er nog een wereld te winnen als het aankomt op kennis en toepassing van het materiaal. Inbo heeft dinsdag een aanzet gegeven door een
handleiding CLT voor architecten en bouwkundigen
te publiceren. Architectenweb sprak erover met projectleider en hoofdauteur van het document Merel Vos. “Houtbouw vergt veel meer afstemming met de adviseurs.”
Hoewel in de naam Holland de term hout of ‘holt’ besloten ligt, was houtbouw tot voor kort bepaald niet gangbaar in ons land. Pas de laatste jaren beleeft het materiaal een doorbraak (zoals is te zien in bijvoorbeeld ons
jaaroverzicht van 2020
), maar die lijkt wel meteen zo spectaculair dat we er ernstig rekening mee moeten houden dat hout wel eens het materiaal van de toekomst kan zijn.
CLT of kruislaagshout lijkt de beste papieren te hebben om grootschalig te worden toegepast, onder meer omdat het qua sterkte in de buurt komt van beton en niet uitzet, krimpt of vervormt. Voor het zover is, valt er nog een hoop te leren over het materiaal en is het zaak dat ook meer opdrachtgevers en andere partijen overtuigd raken van het belang van hout, stelt Vos.
Om met dat laatste te beginnen: waarom is het belangrijk dat we in hout gaan bouwen?
“Allereerst omdat de CO₂-uitstoot in de bouwsector enorm hoog is en we op zoek moeten naar een alternatief. In andere bedrijfstakken zoals de auto-industrie zijn ze daar al jaren mee bezig, neem de elektrische auto. De bouw is alleen heel conservatief, veranderingen gaan doorgaans langzaam. Hout draagt bij aan het verlagen van de CO₂-uitstoot; bomen slaan hun hele leven CO₂ op en als je ze kapt, groeit er weer een nieuwe boom die ook CO₂ opslaat. Intuïtief voelt dat kappen misschien niet goed, maar als je aan duurzaam bosbeheer doet is het een uitstekende optie.
Daarnaast is hout veel beter herbruikbaar dan beton of staal en behoudt het meer restwaarde na de sloop van een gebouw. Vergeet bovendien niet dat er beleidsmatige veranderingen aankomen, zoals vanuit het klimaatakkoord. We moeten daarom wel en het is nu zaak dat we kenniservaring opdoen met bouwprojecten in hout. As je er pas over een paar jaar instapt ben je gewoon te laat.”
Wat bedoel je precies met kennis
ervaring
?
“In landen als Duitsland en Oostenrijk wordt veel meer gebouwd met hout, ook woongebouwen. We kunnen die kennis alleen niet een-op-een overnemen, omdat hier andere Bouwbesluit-eisen gelden. Voor de CLT-handleiding hebben we al gekeken naar Nederlandse projecten, zoals Patch22, HAUT en Stories. De betrokken architectenbureaus, adviseurs of aannemers hebben hun kennis en ervaring daarvoor met ons gedeeld en wij hebben daar weer veel van geleerd. Op die manier kunnen zulke pilotprojecten helpen om tot algemene inzichten voor bouwen met hout te komen.”
In de handleiding noemen jullie naast de kennisachterstand nog twee obstakels die het bouwen in hout momenteel bemoeilijken. Een ervan is het overtuigen van andere betrokken partijen.
“Er is een hoofdstuk waarin we uiteenzetten waarom houtbouw zo belangrijk is. Voor iedereen, van de opdrachtgever tot adviseurs, zijn er wel argumenten uit te halen. Maar we leggen ook uit hoe je als architect bijvoorbeeld een opdrachtgever kunt overtuigen om voor houtbouw te kiezen. Dat doe je niet alleen op basis van
mooie
argumenten als duurzaamheid of een snelle bouwtijd, want als een project twintig procent duurder gaat uitvallen, moet de opdrachtgever wel heel erg gemotiveerd zijn om dan alsnog voor hout te gaan. Je moet aantonen dat dit materiaal ook financieel kan concurreren met staal of beton. Ons is gebleken dat hierbij veel winst is te halen bij de keuzes die je maakt in de fase van het schetsontwerp. Ook is het in meerdere opzichten belangrijk dat je in een vroeg stadium van het proces meerdere partijen bij het project betrekt, waaronder de aannemer. Houtbouw vergt veel meer afstemming met de betrokken adviseurs. Alle neuzen moeten dezelfde kant op staan.”
Een derde sta-in-de-weg is het bouwkundig aspect. Hout kent in dat opzicht enkele nadelen, zoals een geringere vormvrijheid dan beton en een mindere geluidswering. Zie je dat gauw veranderen of blijven hybride constructies de norm, zoals nu voornamelijk het geval is?
“Ik denk dat er wel ruimte is voor innovatie. Veel houtproducenten zijn daar ook wel mee bezig, dat ze bijvoorbeeld de overspanning van de CLT-vloer groter proberen te maken. Maar het klopt dat het materiaal nog de nodige beperkingen heeft. Zo kun je er wel hoog mee bouwen, maar dan wordt het hout heel dik en krijg je enorme afmetingen, dat vindt niemand wenselijk. Hybride constructies zie ik overigens niet als een belemmering. Je kunt heel goed de hoogte in met een betonnen liftkern of dat je de plint van beton maakt en erboven een volledig houten constructie realiseert. Zo versterken de materialen elkaar alleen maar en gebruik je alsnog veel hout.”
Tot slot: bij hout als bouwmateriaal moet ik onwillekeurig toch denken aan de grote stadsbranden uit de historie, die mede zo rampzalig uitpakten doordat veel gebouwen van hout waren gemaakt. Hoe zit het tegenwoordig met de brandveiligheid van het materiaal?
“Het is een misverstand dat hout brandgevaarlijker is dan beton of staal. Hout is wel een brandbaarder materiaal, maar je kunt veel beter voorspellen hoe het brandt. Het bezwijkmoment van hout is daarom veel exacter te voorspellen dan bij beton en staal. Bij brand vormt zich een koollaag die het hout beschermt tegen inbranden, daarnaast weten we van hout dat het veel geleidelijker brandt; het brandt met 0,7 mm per minuut in. Hierop kun je vervolgens een constructie op dimensioneren en er een brandbuffer in meenemen. Verder kun je een CLT-wand natuurlijk bekleden met brandwerend materiaal, zoals dubbele gipsplaat.”
De
Handleiding CLT voor architecten en bouwkundigen
is een van de resultaten van het onderzoek ‘De mogelijkheden van CLT in de gestapelde woningbouw’, uitgevoerd door Inbo. Naast Merel Vos bestond het onderzoeksteam uit Gustaf Jackson, Bahar Yildiz en Joost van den Berg.
Trefwoorden
merel vos
inbo
duurzaamheid
clt
hout
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
3
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
4
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
5
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Jaaroverzicht 2020: bouwen in hout
24 december 2020
INBO publiceert 'vuistregels' voor meerlaagse houtbouw
18 januari 2024
Monnickendam krijgt woongebouw in CLT
12 januari 2021
Whitepaper over gestapeld bouwen in hout
12 maart 2021
Bouwen met CLT – zes lessen uit de praktijk van Urban Climate Architects
2 juli 2020
Nieuw museum voor Nationaal Monument Kamp Amersfoort
4 mei 2021
10 woongebouwen in cross laminated timber (CLT)
6 juli 2022
Rick Abelen wint prijsvraag Woonidee Venray
8 januari 2021
Woongebouw in CLT door Urban Climate Architects in drie weken wind- en waterdicht
1 december 2020
Bewoners genieten van tuin en polder in houten 'buitenhuis'
30 oktober 2020
Plan voor omvangrijk woonproject in CLT bij Eindhoven
15 juli 2020
'Incubator' van organische reststoffen voor GreenTech Park Brabant
5 februari 2020
VPRO wijdt Tegenlicht-uitzending aan bouwen in hout
2 oktober 2019
Rotterdam-Zuid krijgt thuis- en daklozenopvang in hout
21 april 2022
Jaaroverzicht 2021: bouwen in hout breidt zich uit
24 december 2021
TNO: bouwen in hout veel gunstiger voor klimaat dan aangenomen
21 januari 2021
Video + foto's: afbouw Floating Office Rotterdam
22 januari 2021
Realisatie The Dutch Mountains stap dichterbij gekomen
9 februari 2021
Powerhouse Company ontwerpt houten woongebouw in Pendrecht
11 februari 2021
Gebouw Sociale Wetenschappen ontworpen als paviljoen op Nijmeegse campus
28 mei 2021
Snel gebouwd houten woongebouw in Utrechtse Monicahof klaar
2 juni 2021
Twee nieuwe partners voor Inbo
21 september 2021
Boek belicht recente ontwikkelingen en toekomst houtbouw
6 oktober 2021
Heijmans neemt fabriek voor houtskeletbouw voor woningen over
15 december 2021
Transformatie De Meester van Haarlem is afgerond
4 mei 2023
Jaaroverzicht 2020: bouwen in hout
24 december 2020
INBO publiceert 'vuistregels' voor meerlaagse houtbouw
18 januari 2024
Monnickendam krijgt woongebouw in CLT
12 januari 2021
Whitepaper over gestapeld bouwen in hout
12 maart 2021
Bouwen met CLT – zes lessen uit de praktijk van Urban Climate Architects
2 juli 2020
Nieuw museum voor Nationaal Monument Kamp Amersfoort
4 mei 2021
10 woongebouwen in cross laminated timber (CLT)
6 juli 2022
Rick Abelen wint prijsvraag Woonidee Venray
8 januari 2021
Woongebouw in CLT door Urban Climate Architects in drie weken wind- en waterdicht
1 december 2020
Bewoners genieten van tuin en polder in houten 'buitenhuis'
30 oktober 2020
Plan voor omvangrijk woonproject in CLT bij Eindhoven
15 juli 2020
'Incubator' van organische reststoffen voor GreenTech Park Brabant
5 februari 2020
VPRO wijdt Tegenlicht-uitzending aan bouwen in hout
2 oktober 2019
Rotterdam-Zuid krijgt thuis- en daklozenopvang in hout
21 april 2022
Jaaroverzicht 2021: bouwen in hout breidt zich uit
24 december 2021
TNO: bouwen in hout veel gunstiger voor klimaat dan aangenomen
21 januari 2021
Video + foto's: afbouw Floating Office Rotterdam
22 januari 2021
Realisatie The Dutch Mountains stap dichterbij gekomen
9 februari 2021
Powerhouse Company ontwerpt houten woongebouw in Pendrecht
11 februari 2021
Gebouw Sociale Wetenschappen ontworpen als paviljoen op Nijmeegse campus
28 mei 2021
Snel gebouwd houten woongebouw in Utrechtse Monicahof klaar
2 juni 2021
Twee nieuwe partners voor Inbo
21 september 2021
Boek belicht recente ontwikkelingen en toekomst houtbouw
6 oktober 2021
Heijmans neemt fabriek voor houtskeletbouw voor woningen over
15 december 2021
Transformatie De Meester van Haarlem is afgerond
4 mei 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Schiphol investeert tien miljard in nieuwe terminal en andere infrastructuur
Gisteren, 16:22
Schiphol wil tot 2035 tien miljard euro investeren in betere en duurzamere infrastructuur, waaronder een nieuwe terminal en vernieuwde pieren.
Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
Gisteren, 13:00
Van de vier genomineerde architecten voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025 zijn video's gemaakt.
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
Gisteren, 11:53
De zogeheten Shift Landmark krijgt een plek in de toekomstige wijk Waterkant in Rotterdam-Zuid. Het gebouw moet een internationale trekpleister worden die mensen, bedrijven en andere organisaties aanzet tot actie voor een duurzame toekomst.
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
25 november, 4:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
Gisteren, 16:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
Gisteren, 14:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
2
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur