Jan Linzelviaduct vanaf de geluidswal
Copyright: Quist Wintermans Architekten
De coupure
Copyright: Quist Wintermans Architekten
De rotonde
Copyright: Dura Vermeer Infra Regio Zuidwest
Jan Linzelviaduct in de richting van de rotonde
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Jan Linzelviaduct, richting Ypenburg
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Het veiligheidsscherm
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Jan Linzelviaduct, fragment zuid-west
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Jan Linzelviaduct, fragment noord-oost
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Jan Linzelviaduct, onderlangs richting Vlietzone
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Aanlanding Vlietzone
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Situatie
Copyright: Quist Wintermans Architekten
Plattegrond en aanzicht
Copyright: Quist Wintermans Architekten

Jan Linzelviaduct maakt elegante sprong over A4 bij Den Haag

28 juli 2020, 12:10
Met de opening van het Jan Linzelviaduct over de A4 is de snelfietsroute tussen Ypenburg en de binnenstad van Den Haag compleet. De asymmetrie van de situatie, de grote overspanningen en beperking van verkeershinder tijdens de bouw waren leidend voor de vormgeving en technische uitvoering, vertelt Quist Wintermans Architekten.

Het  335 meter lange viaduct, vernoemd naar de in 2019 overleden oud-oorlogsvlieger Jan Linzel, ligt tussen de verkeersknooppunten Ypenburg en Prins Clausplein. Het fietsviaduct verbindt ook twee verschillende werelden, legt Quist Wintermans Architekten uit: de kleinschalige woonbuurt Bosweide aan de Ypenburg-zijde, verscholen achter een aarden geluidswal, en de groene, weidse Vlietzoom aan de Haagse zijde.

Asymmetrisch
Deze plek gaf de architecten de associatie met een bedding, met de snelweg als een ‘rivier voor auto’s’ tussen groene oevers. De geluidswal is als een stadswal waarachter de bevolking zich veilig voelt. Een al aanwezige coupure in de wal versterkt dit idee, aldus Quist Wintermans Architekten.

De verschillende karakters van de ‘oevers’ heeft het architectenbureau tot uitdrukking gebracht in een asymmetrische vormgeving van het viaduct. Bij de coupure, die wordt gevormd door schuin achterover hellende wanden van schanskorven, komen verschillende fietsroutes samen. Hier verankert de brug zich in het talud van de wal en omarmen de zijvlakken een fietsrotonde.

Vanaf deze plek steekt de brug de snelweg over om 335 meter verderop te landen en geruisloos op te gaan in de open groenzone van de Vliet, vertellen de architecten. Aan deze kant begeleidt een begroeide grondwal de fietsbrug en houdt haar vanaf de naastgelegen golfbaan zoveel mogelijk uit het zicht.

Rank en langgerekt
Vanaf de snelweg gezien verjongt het zijvlak van het viaduct vanuit de geluidswal richting de Vlietzoom, wat de horizontale beweging visueel versterkt. Het zijvlak heeft een lichtgrijze kleur en een hellingshoek die het hemellicht vangt, waardoor de verlopende vorm nog eens sterk tot uitdrukking komt, leggen de architecten uit.

Om de horizontaliteit en rankheid van het viaduct te benadrukken en een overspanning zonder steunpunten te suggereren, zijn alle elementen op en onder het lichtgrijze zijvlak in antraciet uitgevoerd. Zes prefab betonnen pijlers in omgekeerde V-vorm dragen het dek. Ze zijn in de rijrichting van de A4 geplaatst en staan terug ten opzichte van het dekrand. De opleggingen van het dek op de pijlers heeft het bureau met een speciaal ontwikkeld detail verborgen onderin het dek.

Hellend scherm
Ook het veiligheids- en comfortscherm op het dek is antracietkleurig uitgevoerd. De naar buiten hellende vlakken van het scherm geven de gebruikers uitzicht op de skyline van Den Haag en voorkomen het gevoel opgesloten te zijn. De hellende vlakken sluiten aan op de hellende schanskorven van de snede van waaruit ze vertrekken.

Het scherm bestaat uit geperforeerde aluminium panelen. Aan de zuidwestzijde heeft het architectenbureau de ruitvormige perforaties tot een hoogte van twee meter deels dichtgezet, zodat fietsers minder last hebben van harde wind. In de buisvormige handregel geïntegreerde leds verlichten het brugdek.

Constructie
In overleg met constructeur ABT hebben de architecten gekozen voor een constructie in stalen kokers. Daarmee konden ze de gewenste esthetische uitstraling en de grote overspanning realiseren. Tevens kon worden voldaan aan eisen met betrekking tot het beperken van verkeershinder tijdens de bouw en onderhoud tijdens de levensduur.

De kokerliggerbrug, waarin 900 ton staal is verwerkt, oogt vanaf de snelweg licht en slank. Vanuit het perspectief van de gebruikers – de fietsers en voetgangers – is de brug open en transparant.

Het dek van het viaduct bestaat uit negen delen: vier voor de twee grootste overspanningen over de snelweg en vijf delen voor de aanbruggen langs de golfbaan in de Vlietzoom. De grootste overspanning is tussen de pijler in de middenberm van de A4 en het landhoofd bij Ypenburg; ze bestaat uit twee brugdelen van 54 en 31 meter. De vijf aanbruggen hebben overspanningen van 35 meter, vertelt Quist Wintermans Architekten.

De brugdelen zijn in Zeeland gebouwd en vervolgens naar hun bestemming getransporteerd. De delen zijn met kranen op de steunpunten geplaatst en vervolgens constructief met elkaar verbonden. De enige dilataties bevinden zich bij de landhoofden. Hiermee is de gewenste, naadloze uitstraling gewaarborgd en het onderhoud boven de snelweg tot een minimum teruggebracht.

Samenwerking
Het Jan Linzelviaduct is op 9 juli geopend. De sprong over de A4 betekent de voltooiing van het Trekfietstracé, de snelfietsroute tussen Ypenburg en de binnenstad van Den Haag.

Voor de realisatie van het viaduct werkten de architecten samen met Dura Vermeer Infra Regio Zuidwest, staalbouwer Hillebrand en ABT. “Het meest trots zijn we op het feit dat we het beeld dat we in de tenderfase gezamenlijk hebben neergezet één-op-één hebben kunnen realiseren”, zegt Quist Wintermans Architekten.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Nudus en Sweco Architects presenteren stedenbouwkundig ontwerp voor mogelijke nieuwe campus ASML

16 mei, 2:00

Antonia Schreiber wint Kazerne Design Award 2025 met circulair pleistermateriaal

15 mei, 12:15

Nai010 presenteert architectuurgids Gebouwen door Vrouwen in Rotterdam

15 mei, 11:31

AFFR biedt voorpremière van film Universal Language tijdens Rotterdam Architectuur Maand

15 mei, 10:15

Ministerie onderzoekt oorzaak van daling nieuwbouwvergunningen

15 mei, 1:29

PBL: klimaatplannen Hermans onvoldoende voor klimaatneutraal 2050

15 mei, 10:04

MOB erkent noodzaak Binnenhofrenovatie, maar hekelt geitenpaadjes

14 mei, 5:51

Aantal vergunningen voor tijdelijke woningen weer fors gestegen

14 mei, 9:39

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland: aanleg windmolens op land stokt

13 mei, 12:03

Sociale veiligheid TU Delft volgens peiling nog ver te zoeken

12 mei, 5:20
Robert MuisRedacteur
Atag Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan