Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: Squint Opera
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
Copyright: BIG - Bjarke Ingels Group
BIG en Toyota onthullen plannen voor een 'teststad'
14 januari 2020, 16:15
Architectenbureau
BIG
en Toyota Motor Corporation hebben de plannen bekend gemaakt voor een ruim 708.000 m
2
grote ‘broedplaats’ voor de ontwikkeling van duurzame mobiliteit, maar ook vormen van robotica en automatisering. Toyota Woven City moet worden gerealiseerd in de stad Susono, aan de voet van de berg Fuji in Japan.
BIG en Toyota omschrijven Toyota Woven City als een ‘living lab’ om “mobiliteit, autonomie, connectiviteit, een waterstof aangedreven infrastructuur en industriële samenwerking te testen en uit te werken.” De stad zou vanaf begin 2021 in verschillende fasen moeten verrijzen op een voormalig industrieterrein in Susono.
Het streven is een balans te creëren tussen voertuigen en andere vormen van beweging, en tussen mens en natuur, met gebruikmaking van schone en gedeelde mobiliteit, leggen de initiatiefnemers uit. De stad moet daarbij CO
2
-neutraal worden door het gebruik van bijvoorbeeld zonne- en geothermische energie en waterstofceltechnologie.
Opgesplitste stromen
Toyota Woven City is een flexibel netwerk van wegen voor verschillende snelheden van mobiliteit, met het oog op veiliger, voetgangersvriendelijke verbindingen, aldus de initiatiefnemers. Het verkeer is in het plan opgesplitst in drie aparte stromen – eigen verkeersaders – voor verschillende snelheden.
De hoofdweg is daarbij gereserveerd voor de snellere autonome voertuigen, met op een ondergrondse laag het logistiek verkeer. De Toyota e-Palette – een schoon, multifunctioneel voertuig zonder bestuurder – verzorgt de gedeelde transport- en bezorgdiensten. Het voertuig wordt ook gebruikt voor mobiele winkels, medische klinieken, hotels en werkruimten.
De zogenoemde ‘recreatieve promenade’ is bedoeld voor kleinere vervoersmiddelen, zoals fietsen, scooters en andere vormen van persoonlijk vervoer, waaronder Toyota's i-Walk. Over deze straten, omgeven door meer ruimte en natuur, kunnen bewoners vrijelijk bewegen met een verminderde snelheid.
Het derde type straat is het lineaire park. Een voetgangerspad temidden van flora en fauna biedt een aangename en (verkeers)veilige omgeving voor wandelingen en uitstapjes in de natuur. De poreuze stad maakt daardoor deel uit van een ecologische corridor die de Susono-vallei verbindt met berg Fuji.
Weefsel met stadsblokken
De drie straattypen worden systematisch geweven tot 3x3-stadsblokken, met telkens acht gebouwblokken rond een centrale groene ruimte. De groene ruimte is alleen toegankelijk vanaf de promenade of het lineaire park; de hoofdwegen met logistiek verkeer lopen steeds aan de buitenranden van een 3x3-stadsblok. Deze blokken kunnen steeds worden herhaald.
Door het weefsels soms uit elkaar te trekken en elders dichter te trekken, blijven de weefstructuur en daarmee de lange doorlopende verbindingslijnen behouden, terwijl er toch verschillen in schaal ontstaan. Zo kunnen er bijvoorbeeld ruimere parken of pleinen met stedelijke voorzieningen worden gecreëerd. Ondergronds ligt, afgezien van het netwerk voor goederenlevering, de infrastructuur van hemelwateropvang en waterstofkracht.
De stadsblokken omvatten een mix van woningen, winkels en bedrijven, wat op elk moment van de dag voor levendige buurten moet zorgen. De gebouwen van Woven City zullen worden opgetrokken in hout, gebaseerd op traditionele Japanse bouwtechnieken maar efficiënt uitgevoerd met moderne constructierobots. De daken worden voorzien van PV-panelen.
Slimme stad
Toyota vestigt zich in Woven City met R&D-afdelingen voor constructierobots, 3D printen en mobiliteit. De kantoren zijn vanzelfsprekend flexibel ingericht met werkstations, lounges en binnentuinen.
De bewoners van de stad testen nieuwe technologie, zoals ondersteunende robotica in huis en sensorgestuurde Artificial Intelligence-technologie, die de automatische boodschappenbezorging, wasophaaldienst of huisvuilverwijdering regelt.
https://www.youtube.com/watch?v=ng3X39lenvg
Trefwoorden
duurzaamheid
stedenbouw
japan
mobiliteit
woven city
infrastructuur
toyota
toyota woven city
big
houtbouw
bjarke ingels group
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
woensdag, 19 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Spiraalvormig museum van BIG voor Zwitserse horlogemaker
28 april 2020
Stichting Brainport Smart District acht slimme wijk van UNSense haalbaar
21 januari 2020
UNStudio maakt tech-ondersteund masterplan voor tienminutenwijk in Seoul
1 november 2021
Physee zet eerste stap in wereldwijde uitrol van SmartSkin-gevel
13 januari 2021
Marsk Tower is uitkijkpunt en blikvanger in Deens waddengebied
12 augustus 2021
Houten Makers’ KUbe van BIG is “onderwijs gestold in een gebouwde vorm”
23 april 2024
‘Een andere omgang met mobiliteit heeft weerslag op tal van vlakken’
12 oktober 2022
Recreëren op de vuilverbranding van BIG en SLA
9 oktober 2019
MÉCA: drie culturele instellingen in een 'lus'
8 juli 2019
BIG geeft toekomst vorm in tentoonstelling
21 juni 2019
Gevel-wordt-dak bij door BIG ontworpen managementschool
19 april 2019
Bouw gestart voor doorontwikkeld Sluishuis
21 december 2018
Stockholm heeft houten heuvel van BIG
19 november 2018
BIG realiseert in New York eerste WeGrow-school
6 november 2018
BIG realiseert ruime woon- en buitenruimte voor beperkt budget
24 oktober 2018
BIG ontwerpt nieuwe noma in Kopenhagen als tuindorpje
20 september 2018
Hoogbouwcomplex BIG voor Chinees energiebedrijf klaar
8 augustus 2018
BIG ontwerpt kleurrijke meubelfabriek in de Noorse bossen
2 juli 2020
AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten
18 september 2020
BIG wint prijsvraag voor Vltava Filharmonie in Praag
20 mei 2022
Spiraalvormig museum van BIG voor Zwitserse horlogemaker
28 april 2020
Stichting Brainport Smart District acht slimme wijk van UNSense haalbaar
21 januari 2020
UNStudio maakt tech-ondersteund masterplan voor tienminutenwijk in Seoul
1 november 2021
Physee zet eerste stap in wereldwijde uitrol van SmartSkin-gevel
13 januari 2021
Marsk Tower is uitkijkpunt en blikvanger in Deens waddengebied
12 augustus 2021
Houten Makers’ KUbe van BIG is “onderwijs gestold in een gebouwde vorm”
23 april 2024
‘Een andere omgang met mobiliteit heeft weerslag op tal van vlakken’
12 oktober 2022
Recreëren op de vuilverbranding van BIG en SLA
9 oktober 2019
MÉCA: drie culturele instellingen in een 'lus'
8 juli 2019
BIG geeft toekomst vorm in tentoonstelling
21 juni 2019
Gevel-wordt-dak bij door BIG ontworpen managementschool
19 april 2019
Bouw gestart voor doorontwikkeld Sluishuis
21 december 2018
Stockholm heeft houten heuvel van BIG
19 november 2018
BIG realiseert in New York eerste WeGrow-school
6 november 2018
BIG realiseert ruime woon- en buitenruimte voor beperkt budget
24 oktober 2018
BIG ontwerpt nieuwe noma in Kopenhagen als tuindorpje
20 september 2018
Hoogbouwcomplex BIG voor Chinees energiebedrijf klaar
8 augustus 2018
BIG ontwerpt kleurrijke meubelfabriek in de Noorse bossen
2 juli 2020
AD: opmars elektrisch vervoer niet te stuiten
18 september 2020
BIG wint prijsvraag voor Vltava Filharmonie in Praag
20 mei 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Gisteren, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone
Gisteren, 12:30
Half december willen we op Architectenweb.nl een overzichtsartikel van de verschillende ontwerpen publiceren en nemen jullie ontwerp daar dan graag in mee!
Stad Villingen-Schwenningen kiest VenhoevenCS en RKW Architektur voor nieuw Zentralbad
Gisteren, 12:00
VenhoevenCS heeft, in samenwerking met RKW Architektur +, de aanbesteding gewonnen voor het nieuwe Zentralbad in Villingen-Schwenningen, Duitsland.
Compacter schoolgebouw in Klein-Zundert maakt veel groener schoolplein mogelijk
Gisteren, 10:30
In Klein-Zundert, een dorp in Noord-Brabant, heeft een uitgestrekte, eenlaagse school plaats gemaakt voor een tweelaagse, duurzame school met houten aula als hart. Door de compactere opzet van de nieuwe school kon de omgeving ervan vergroend worden.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Gisteren, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Gisteren, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
2
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur