De LocHal in Tilburg
Copyright: Arjan Veldt
RE-source
Copyright: Screenshot website
Beleidsdocument Puccini-methode
Copyright: gemeente Amsterdam
Bank Sett CE van Gispen
Copyright: Gispen
Post Vlisco van Simone Post
Copyright: Simone Post
De LocHal in Tilburg
Copyright: Arjan Veldt
RE-source
Copyright: Screenshot website
Beleidsdocument Puccini-methode
Copyright: gemeente Amsterdam
Bank Sett CE van Gispen
Copyright: Gispen
Post Vlisco van Simone Post
Copyright: Simone Post

Winnaars Dutch Design Awards 2019 bekend

13 juni 2019, 13:56
De winnaars van de Dutch Design Awards 2019 zijn bekend. Onder meer de LocHal in Tilburg is onderscheiden met de jaarlijks uitgereikte trofee voor Nederlands design. Volgens de jury geven de acht winnaars vorm en inhoud aan de filosofie ‘minder, maar beter’.

“De vraag wie wij als mens zijn en hoe wij ons tot de dingen om ons heen verhouden, staat voor veel ontwerpers centraal. Waar aan ontwerp vaak een (onderzoeks-)vraag ten grondslag ligt, wordt nu de vraag zelf geanalyseerd; wat is de werkelijke waarde en betekenis van iets. Design anno 2019 gaat over het herwaarderen van die essentie”, zo meldt het juryrapport.

Habitat
De Tilburgse LocHal won in de categorie Habitat. De voormalige locomotiefwerkplaats tegenover het centraal station is getransformeerd tot een ‘publieke stadshal’, waarbij de bestaande constructie en de nieuw toegevoegde architectuur de achtergrond vormen voor onder meer een bibliotheek, werk- en vergaderruimtes en een plek voor evenementen, exposities en debatten.

“Bij de LocHal zijn betrokken opdrachtgevers en ontwerpers erin geslaagd om het erfgoed en het inpassen van nieuw programma goed te verweven in een prettig, multifunctioneel gebouw dat Tilburg en de Spoorzone op de kaart zet. De doordachte mix van onaangetaste artefacten van het oude gebouw en de nieuwe toevoegingen en ruimtelijkheid is indrukwekkend. Het resultaat is zowel functioneel, als imposant en uitnodigend”, aldus de jury.

Architecten van de transformatie van de LocHal zijn Civic Architects, Braaksma & Roos Architectenbureau, Inside Outside / Petra Blaisse en Mecanoo.

Design Research
In de categorie Design Research werd onderzoeksproject RE-source als winnaar aangewezen. Bij dit project worden de stedelijke reststromen in kaart gebracht, om ze vervolgens te kunnen inzetten als bron voor circulaire doeleinden. Via het netwerk van de gemeente Rotterdam probeert RE-source inzicht te krijgen in de werkwijze van het ontwerpen, beheren en onderhouden van de buitenruimte en de bijbehorende materiaalstromen.

“Het project heeft een rijkheid die recht doet aan de complexiteit van het onderwerp circulariteit, van toegankelijke projecten op straatniveau tot academische toepassingen. RE-source is een bijna klassiek voorbeeld van gedegen design research en onderscheidt zich door alle betrokken partijen in te zetten op het vergaren van kennis over de materialen die de stad biedt en hoe deze op een circulaire manier kunnen worden (her)gebruikt”, zegt de jury.

“Uitgebreid en kwalitatief onderzoek resulteert in een gelaagde website, waarop de grote variëteit aan vormentaal, materiaal en experts knap zijn verweven. RE-source geeft een ingewikkeld thema een aantrekkelijke speelsheid, levert nieuwe design-through-research-inzichten op en zet andere partijen aan tot actie. RE-source is schaalbaar en kan daarmee als model dienen voor zowel grote als kleine gemeenten.” 

Best Commissioning
De gemeente Amsterdam werd winnaar in de categorie voor opdrachtgevers, met een methode voor een kwalitatief goede fysieke inrichting voor de openbare ruimte in de stad (straten, pleinen, parken en plantsoenen). Met de Puccini-methode wordt met een combinaties van standaardisatie en maatwerk de inrichtingsprincipes en materiaalkeuze bepaald. Resultaat is een rustig en typisch Amsterdams straatbeeld waartegen zich het drukke stadsleven kan afspelen.

“De gemeente Amsterdam neemt design serieus en zet het ook op een serieuze manier in. Dit ‘designsysteem’ voor de fysieke stedelijke inrichting ligt logischerwijs een beetje onder de oppervlakte, maar is enorm betekenis- en impactvol voor de toekomst van het Amsterdamse straatbeeld. Het laat vooral zien hoe de publieke sector zelf de regie kan pakken binnen complexe aanbestedingsprocedures en hoe je strategisch designmanagement op een dienstbare manier kunt inzetten. Zo maak je prioriteit van kwaliteit en stel je de juiste kaders voor een adequate uitvoering: een basisvoorwaarde voor goed en vooral zorgvuldig opdrachtgeverschap”, laat de jury weten.

Product
De door Peter van de Water ontworpen bank Sett CE van Gispen, die is gemaakt van 95 procent gerecycled materiaal, verwierf de Dutch Design Award in de categorie Product. Om plastic verspilling tegen te gaan, heeft Gispen onder andere haar eigen plastic afval gebruikt in de productie ervan.

Samen met TU Delft en Searious Business is uit afval een nieuwe grondstof ontwikkeld waarmee de romp van de bank is geprint door 10XL. Deze is tot tien keer opnieuw te gebruiken zonder nieuw materiaal toe te voegen. De zitting en rug van de bank bestaan uit gerecycled polyetherschuim. Alle materialen in de Sett CE bank zijn te scheiden en elk onderdeel is dankzij innovatieve technieken te verwerken tot een nieuw product.

“Gispen laat met dit product een ideale uitkomst zien van jarenlang onderzoek en ontwikkeling in de circulaire industrie. Het werkbare, circulaire systeem voor een consumentenproduct van deze schaalgrootte oogst lof en mag als voorbeeld dienen voor de hele maakindustrie. De vernieuwing zit hem niet zozeer in de vorm, maar juist in de totstandkoming en werkwijze. Dit is een kijkje in de nieuwe esthetische norm binnen circulair design: het schreeuwt geen duurzaamheid, maar het hergebruik is geruisloos verwerkt in een tijdloos ontwerp”, aldus de jury.

Young Designer
De stimuleringsprijs voor jong talent ging naar Simone Post. Na haar afstuderen (cum laude) aan de Design Academy Eindhoven in 2015 was de textiel- en productontwerper een van de oprichters van het collectief Envisions. Na een paar jaar een van de kartrekkers van dit ontwerperscollectief te zijn geweest, richt ze zich sinds ruim een jaar weer meer op haar eigen studio. Esthetisch en verrassend hergebruik van materialen staat in haar werk centraal. Ze gaat samenwerkingen aan met de industrie om tot in vorm en materiaalgebruik innovatieve ontwerpen te komen en biedt daarmee een nieuwe kijk op verspilling en hergebruik. 

Voor Adidas maakte ze kleden van gerecyclede sneakers, voor plastic recyclebedrijf ECO-oh! bood Post een perspectief op de toekomst van hun materialen in de vorm van een inspiratieboek. Voor Vlisco deed ze uitgebreid onderzoek naar nieuwe toepassingen voor hun afvaldoek, wat resulteerde in een karpet. Stuk voor stuk ingrepen waarmee Post de bestaande waarde van materiaal dat anders als afval wordt gezien, zichtbaar maakt.

“Simone Post heeft een ferme visie en positie binnen design. Haar portfolio – zowel werk in opdracht als zelf geïnitieerd – is consistent. Ze gaat interessante samenwerkingen aan met diverse industrieën. Daarbij weet ze de (productie)systemen binnen een bedrijf feilloos te deconstrueren om vervolgens binnen die context een eigen project vorm te geven. Zonder de merkidentiteit van de opdrachtgever te verliezen. Post gaat steeds terug naar de basis: het materiaal waarmee ze werkt is uitgangspunt voor verrassende herinterpretaties, bewerkingen en technieken. Haar zorgvuldige onderzoek en slimme, systemische benadering vertaalt zich steeds weer in innovatieve en ambachtelijke ontwerpen met een esthetiek, die kenmerkend is voor Simone Post. De jury kijkt vol nieuwsgierigheid uit naar haar volgende stappen.”

Andere categorieën
De winnaars in de andere categorieën waren:

Fashion: De Rrusie suit – Bonne Reijn

Communication: OPENRNDR – RNDR

Service & Systems: BMX visualization - Clever°Franke
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Woontoren voor jongeren op Oostenburg vormt roestbruin accent langs het spoor

Gisteren, 15:50

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

Gisteren, 13:57

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

Gisteren, 12:15

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

Gisteren, 10:47

Woontorens The Grace worden lager dan gepland

Gisteren, 14:37

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

Gisteren, 11:24

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

Gisteren, 09:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

25 april, 5:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

25 april, 1:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

25 april, 9:31
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan