Rotterdam onderschatte aanleg Hoekse Lijn

15 februari 2018, 14:18
De gemeente Rotterdam heeft de ombouw van de Hoekse Lijn van spoorlijn naar metroverbinding ernstig onderschat. Ook was de regie op en coördinatie van het project onvoldoende. Dat staat in een rapport van de Rotterdamse gemeenteraad over de kostenoverschrijding van Hoekse Lijn dat donderdag is vrijgegeven.

De onderzoekers hebben scherpe kritiek op verantwoordelijk D66-wethouder Pex Langenberg (Mobiliteit). Ondanks dat hij in februari 2017 signalen kreeg dat er problemen waren bij de aanleg van de lijn, greep hij toen onvoldoende in. Dat deed hij pas in juni. Ambtenaren hadden geen realistisch idee over de duur van de ombouw. "Er was sprake van wensdenken."

Al in december 2016 verscheen er een kritische tussenrapportage over de Hoekse Lijn, maar er gingen geen alarmbellen af op het stadhuis. "De inhoud werd gebagatelliseerd." Uit die audit bleek dat de bouw niet genoeg vorderde en er geen 'adequate planning was'.

Geheime brief
Op 24 oktober 2017 is de raad met een geheime brief geïnformeerd over financiële tegenvallers. Toen was al bekend dat oplevering in februari 2018 niet zou worden gehaald, toch werd dat niet 'expliciet' met de raad gedeeld.

De ombouw van de spoorlijn naar een metroverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland zou eigenlijk september 2017 gereed zijn, maar de metro gaat nu in het uiterste geval pas december 2018 rijden. De lijn valt 90 miljoen duurder uit dan begroot.

Volgende week debatteert de raad over het rapport. 

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Schiphol investeert tien miljard in nieuwe terminal en andere infrastructuur

Gisteren, 16:22

Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025

Gisteren, 13:00

'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant

Gisteren, 11:53

RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem

25 november, 4:06

Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport

Gisteren, 16:54

CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders

Gisteren, 14:42

Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift

25 november, 12:56

Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen

25 november, 10:00

Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken

24 november, 12:11

Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV

21 november, 11:29
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan