Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
LEVS architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Alex Bijvank Fotografie
Architectuurfotograaf
Rebrick
Hergebruik van gevelstenen
Sabine Geerlings landschapsarchitectuur
zelfstandig landschapsarchitect in Haarlem
Machiels Building Solutions
HA-HA
Design & Development
My Cloud Factory
Schroefbare stalen deuren
Maarten van Kesteren architecten
Alex Bijvank Fotografie
Architectuurfotograaf
HA-HA
Design & Development
Rebrick
Hergebruik van gevelstenen
Sabine Geerlings landschapsarchitectuur
zelfstandig landschapsarchitect in Haarlem
Dijkman Coating
Omdat het altijd beter kan!
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Richard Koek over Haagse hoogbouw
Gesprek met Dirk van Peijpe over Getijdenpark M4H, De Kaai en Hofbogenpark
Gesprek met Daan Zandbelt over hoogbouw als emotie
Gesprek met Fenna Haakma Wagenaar over woonkwaliteit in hoogbouw
Gesprek met Erik Moederscheim over ruimte laten binnen strategische visies
Gesprek met Dirk van Peijpe over Getijdenpark M4H, De Kaai en Hofbogenpark
Gesprek met Daan Zandbelt over hoogbouw als emotie
Gesprek met Christian Rapp over hoogbouw in Berlijn, Den Haag en Antwerpen
Gesprek met Paul van Bergen over de verduurzaming van gebouwen
Gesprek met Fenna Haakma Wagenaar over woonkwaliteit in hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Adwise
Cruquius Docks
Duurzaam gerenoveerd stadsappartement in Amsterdam
Luxe familiehuis - Algarve
Louvredaken en louvrepanelen: Stijlvolle zonwering
Drie nieuwe brandweerkazernes in Gemeente Altena
Petit Caron
Nieuwbouw Staring College
Eyecatcher in opticien
Instructiegebouw Yuverta MBO
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Holle ruimte vloerdoos OCS TETRA
Plug&Play aangesloten
WoodFrame Glazen systeemwand
Natuurlijke en krachtige uitstraling bij een glazen systeemwand.
Padoek
Één van de duurzaamste houtsoorten ter wereld
Oregon Pine
Duurzame gevelbekleding
Totem Boards & Profiles
Duurzame boeidelen, rabatdelen en sierlijsten
Ravatherm XPS | vloerisolatie
De Linz-collectie van Porcelanosa
Geometrische wandtegels geïnspireerd op de Ikat-textieltechniek.
Kugelgarn Volta vloerbedekking
Textile floor design. Naadloze vloerbedekking, design tapijt
Profiled Window
Dakraam gootstukken voor sandwichdakpanelen
Jansen VISS vliesgevelsysteem
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Cradle to Cradle Café - Toekomstbestendig bouwen met C2C, BREEAM & WELL
The Social Hub, Wibautstraat 129 1091 GL Amsterdam
Rondleiding tentoonstelling ‘How to build in 2030?’
Koelhuis, Hugo van der Goeslaan 4, 5613 LG Eindhoven
Babel Cinema - een kleurrijk portret van Ruigoord
Filmtheater De Fabriek, Jan Sijbrandsteeg 12 in Zaandam
Bouwen met de Baaibuurt
Arcam
Het dak op!
Groot Heiligland 47 - 2011 EP Haarlem
Cradle to Cradle Café - Toekomstbestendig bouwen met C2C, BREEAM & WELL
The Social Hub, Wibautstraat 129 1091 GL Amsterdam
Het dak op!
Groot Heiligland 47 - 2011 EP Haarlem
Rondleiding tentoonstelling ‘How to build in 2030?’
Koelhuis, Hugo van der Goeslaan 4, 5613 LG Eindhoven
Het Paradijs van de Arbeider: Tuindorpen en Tuinsteden
Oostzaanstraat 45 1013 WG Amsterdam
Mooi Mokum – een alternatief bouwbesluit voor woongeluk
Arcam
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Stagiair Ditt Design
Architect-ontwerper (Amsterdam)
Business Development Manager/Tender Architect
Architect (Archicad)
Projectarchitect Seriematige Woningbouw
Projectarchitect
Vacature architectuurtalent
Architect
Ontwerper/ Junior architect
junior architect
Architect & Ontwikkelaar bij FIELD
Interieur Architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Van der Madeweg (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Van der Madeweg
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Holendrecht
Copyright: Digidaan
Metrostation Holendrecht (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Metrostation Waterlooplein (oude situatie)
Copyright: GroupA
Metrostation Waterlooplein
Copyright: Digidaan
Kwaliteit oorspronkelijke ontwerp Oostlijn weer zichtbaar maken en vervolgens verbeteren – longread
14 februari 2018, 10:50
De vernieuwing van zestien stations van de Oostlijn, de metroverbinding van Amsterdam Centraal tot diep in Amsterdam Zuidoost, is halverwege en dat is precies waarom architect Maarten van Bremen van
GROUP A
ze wil laten zien. “Alleen de komende periode kun je nog de oude stations en de vernieuwde stations naast elkaar zien.”
Een longread over de verschillende aspecten van de vernieuwing.
De Oostlijn was de eerste metrolijn van Amsterdam en werd in de jaren zeventig aangelegd ter ontsluiting van de toen in aanbouw zijnde Bijlmermeer. Het ontwerp, met zijn karakteristieke betonnen metrostations, is gemaakt door Ben Spängberg en Sier van Rhijn, twee architecten in dienst van de gemeente. In 1979 ontvingen ze voor hun ontwerp de Merkelbachprijs, een ondertussen niet meer bestaande prijs dat iedere drie jaar de beste architectuurprojecten in de hoofdstad bekroonde.
Nadat in 1977 al de verbinding van Weesperplein tot Holendrecht en Gaasperplas was geopend, volgde in 1980 de opening van het resterende deel tussen Weesperplein en Amsterdam Centraal. Omdat voor dat laatste deel van de metrolijn een deel van de Amsterdamse binnenstad gesloopt moest worden, bestond er veel weerstand tegen dat laatste deel van de lijn, wat in 1975 culmineerde in de Nieuwmarktrellen.
In de (bijna) veertig jaar dat de Oostlijn ondertussen in gebruik is, waren de oude stations vervuild en verrommeld, en sloot de architectuur ervan niet op alle vlakken nog aan bij de huidige eisen. Door hun overmaat voldeden de stationsruimtes echter nog wel en konden de poortjes waar reizigers in- en uitchecken er eenvoudig een plek in vinden.
In zijn ontwerp is GROUP A teruggegaan naar de kernkwaliteiten van het ontwerp van Spängberg en Van Rhijn, en heeft daar vervolgens op voortgebouwd. Na de inventarisatie van de zestien stations, vaak met meerdere uitgangen, is er eerst een generiek ontwerp gemaakt om de verbindende kwaliteit vast te leggen. Hierna zijn de stations individueel benaderd.
B
é
ton Brut
Over de betonnen constructie van de metrostations vertelt architect Maarten van Bremen vol enthousiasme. De ribbels erin waren bedoeld om de graffiti uit die tijd tegen te gaan. De eerste graffiti werd namelijk nog aangebracht met krijt en dat zou op de ribbels breken. Toen er overgestapt werd op spuitbussen haalde de tijd dat idee echter in.
De ontwerpers hadden volgens Van Bremen ook nog een andere reden om de ribbels aan te brengen: “Als je de trap op- en afgaat, geven ze je onbewust ook een gevoel van stabiliteit.”
De kale betonnen wanden zijn na verloop van tijd geschilderd, maar zijn nu door GROUP A in hun oude vorm teruggebracht door ze te zandstralen. “Met die behandeling beschadigen de wanden wel een beetje”, ziet Van Bremen, maar de extra levendigheid die er daardoor in ontstaat waardeert hij wel weer. De afdrukken van de houten planken, die als bekisting gebruikt zijn, worden met het zandstralen ook nog beter zichtbaar, net als alle sparingen die erin waren aangebracht voor allerlei technische voorzieningen. Al die details vindt Van Bremen prachtig. Tegen graffiti is het beton nu transparant gecoat.
Bovengrondse stations
Op de vernieuwde bovengrondse stations, zoals bij Van der Madeweg, is meteen zichtbaar welke ingrepen GROUP A nog meer gedaan heeft om de stations naar de huidige tijd te trekken. Helder, licht en transparant zijn de stations geworden. Op een aantal wanden zijn lichte, iriserende tegels aangebracht, met mooi afgeronde hoeken. Daaraan zijn nu dubbele houten leuningen aangebracht, met gefreesde rondlopende uiteindes. De voorheen gesloten liftkoker is aan zijn voor- en achterzijde nu helemaal van glas – de lift zelf is dat ook.
Laag boven de trappen hingen voorheen brede lichtbalken die de trappen weliswaar egaal verlichten, maar overdag de hoogte van het station minder goed ervaarbaar maakten en ‘s avonds helemaal verkleinden, omdat de lampen erin alleen omlaag schenen. GROUP A heeft de brede lichtbalken vervangen door ronde, aluminium lichtlijnen die langs de wanden schijnen en van waaruit downlighters opnieuw egaal de trap verlichten, maar uplighters ‘s avonds ook de ruimte als geheel beleefbaar houden. De ronde lichtlijnen zijn samen met Fabrique 3D ontwikkeld en bevatten meteen ook een heel aantal voorzieningen die voorheen los in de ruimte hingen, zoals de speakers en camera’s.
Binnen de vernieuwing van de bovengrondse metrostations is de vervanging van de lichtbalk misschien wel tegelijkertijd de subtielste en krachtigste ingreep. Bij een bezoek aan een van de vernieuwde metrostations is het, door de vanzelfsprekende positie van de nieuwe lichtlijn en de nieuwe ruimtelijke verlichting, moeilijk voor te stellen hoe het voorheen was. Wat nu vooral opvalt is hoe hoog de ruimtes zijn die Spängberg en Van Rhijn destijds ontworpen hadden. Echt riant.
De trappen en vloeren in de metrostations zijn in de vernieuwing blijven liggen. Door ze plaatselijk te repareren en er een laagje van 1 mm af te slijpen, zien die er weer als nieuw uit. De perronoverkappingen zijn eveneens gelaten wat ze waren. Spaklerweg had als enige metrostation nog geen overkapping, die was er destijds uit bezuinigd, en daarom is daar nu alsnog een overkapping toegevoegd – in lijn met die op de andere stations.
De entreehallen beneden zijn destijds ontworpen als een hoge centrale hal met twee lagere ‘zijwangen’. Door alles wat er in de tussentijd aan toegevoegd was – een kast voor de Metro-krant, extra prullenbakken, SOS-zuilen, kaartautomaten, landkaarten van de omgeving, reclames en recent ook de toegangspoortjes – waren deze ruimtes sterk verrommeld.
Aan de
gatelines
, de glazen wanden met toegangspoortjes, ontkwam ook GROUP A niet, maar één van de SOS-zuilen is er nu wel in opgenomen. De verdere apparatuur, inclusief tweede SOS-zuil, is opgenomen in een speciaal hiervoor ontwikkelde clusterwand, zodat het allemaal niet meer los staat. Daarbij is een reservering opgenomen voor extra apparaten. Van Bremen: “Alles staat nu op één plek, en gebruikers kunnen het dus ook beter vinden.”
Boven de entrees tot de metrostations heeft GROUP A nu heldere, gekleurde, glazen vlakken ontworpen, die bij ieder station een ander patroon hebben. Ook een groot verschil met de doffe lamellen die hier voorheen hingen.
Bullewijk en Strandvliet zijn destijds aan beide uiteinden van hun perrons voorzien van een entreegebouw met liftkoker. Om de ongebruikte liftkokers toch een functie te geven bedacht Van Bremen om hier onder- en bovenin een schuin geplaatste spiegel in te monteren, zodat ze transformeren tot gigantische periscopen. Vanaf de straat kun je straks daardoor op het perron kijken en andersom. Van Bremen: “Zo kunnen we de afstand tussen boven en beneden echt kleiner maken.”
Ondergrondse stations
Van de zestien metrostations die naar ontwerp van GROUP A vernieuwd zijn, liggen er elf boven de grond en vijf onder de grond. Waar de stations boven de grond toch wel sterk op elkaar lijken – ook al is er niet eentje hetzelfde, benadrukt Van Bremen – daar verschillen de ondergronds gelegen stations flink van elkaar.
De voorheen kronkelende gangen in de ondergrondse stations heeft GROUP A zoveel mogelijk rechtgetrokken om de routes zo helder mogelijk te maken, de hoeken zijn nu overal afgerond. De toepassing van dezelfde lichte tegels als in de bovengrondse stations, in combinatie met een nieuw lichtontwerp, houden de ruimtes licht. Van Bremen wijst er trots op dat de servicekasten en -deuren, die hier en daar nodig zijn in de stationsgangen, keurig op de maat van de tegels in de wanden zijn ingepast. “Zo hoort het.”
Om meer daglicht binnen te brengen in de ondergrondse entreehallen, spaart GROUP A de karakteristieke metrotoegangen met hun getrapte betonnen daken niet. De getrapte vorm blijft als
outline
wel zichtbaar, maar dan binnen een grotere glazen overkapping. Op de Wibautstraat worden de tot nu toe los van elkaar gelegen traptoegang en lift zelfs met een vide en glazen overkapping met elkaar verbonden, om maar zoveel mogelijk daglicht binnen te brengen.
In de ondergrondse stations is het béton brut minder prominent aanwezig dan in de bovengrondse stations. Bij de entrees op straat is het te zien, en hier en daar in de ondergrondse ruimtes. Op de perrons zijn de kolommen wel weer gezandstraald. En voorzien van rondlopende houten bankjes.
Kunst
In de jaren zeventig is de hele Oostlijn als een totaal ontwerp bedacht en gebouwd. Van bewegwijzering tot prullenbakken en van toegangsdeuren tot betonviaducten. Een heel aantal van deze oorspronkelijke onderdelen is in de loop van de jaren aangepast of verdwenen, waardoor de samenhang tussen de stations sterk verminderd was.
Bij de vernieuwing van de metrostations wilde GROUP A die oorspronkelijke eenheid terugbrengen en heeft hiervoor onder andere de nieuwe tegels gebruikt, die bij alle metrostations nu als pixels de namen van de stations spellen. Ook zijn er op verschillende plekken grote grafische voorstellingen toegevoegd
(naar een ontwerp van René Knip)
met dezelfde wit-rode tegels.
Op het moment dat je bij Waterlooplein met de roltrap richting de perrons gaat, kom je bijvoorbeeld zo’n kunstwerk tegen. En bij de entree tot Van der Madeweg, die onder een driedubbel treinviaduct ligt, zijn de grote gesloten wandvlakken bijvoorbeeld verlevendigd met enorm grote tekeningen. Hier was eigenlijk geen budget voor, maar Van Bremen vond een manier om deze kunst voor een minimaal budget toch te realiseren. Belangrijk!
Veel van de oorspronkelijke kunstwerken waren nog in een goede staat en konden geïntegreerd worden in de ontwerpen voor de vernieuwde stations. Bij Waterlooplein is bijvoorbeeld op de wanden van de tunnelbuis naar ontwerp van Willem Sandberg in grote letters de naam van het metrostation geschreven, afwisselend aan de ene en andere kant. De reclames die hier tussen waren aangebracht zijn op verzoek van Van Bremen verwijderd, zodat deze grafische kunst weer in zijn originele vorm te beleven is.
Bij Wibautstraat heeft politiek cartoonist en tekenaar Opland de kunstwerken ontworpen. Ook die bij de roltrappen naar het perron: een tableau met de voorzijdes van de dagbladen die in de jaren zeventig aan de Wibautstraat werden gedrukt. Nog een interessante kant aan de ondergrondse stations: die zijn destijds ontworpen als atoombunkers, inclusief enorme loden deuren en ruimtes met voedsel en voorzieningen. In een hoek van metrostation Weesperplein en op Nieuwmarkt wordt hier nu een klein museum van gemaakt.
In dienst van de aannemer
Veel van de zestien metrostations die nu vernieuwd worden bestaan uit meerdere gebouwen of meerdere ondergrondse ingangen. Het gaat dus om een enorm project. Om de vernieuwing daarvan op de bedoelde manier voor elkaar te krijgen, noemt Van Bremen soms een gevecht. Dat GROUP A bij dit project in dienst is van de aannemer, maakt het aan de ene kant lastig, vindt Van Bremen, maar een andere rol had hij ook niet gewild: “want zo krijgen we het samen wel voor elkaar.”
Van Bremen is blij dat dat hij met zijn team aan zestien stations mocht werken. “Daardoor ontstaat er ruimte om echt tot in detail te gaan.” Wanneer verschillende bureaus per station afzonderlijke opdrachten hadden gekregen, had die diepgang in zijn optiek waarschijnlijk ontbroken en was zeker de eenheid van de Oostlijn verloren gegaan.
“Omdat de stations zo’n rommeltje waren, is het een dankbaar project om aan te werken”, sluit Van Bremen af. “Het is goed voor de stad dat deze vernieuwing met zoveel aandacht gebeurt.”
De Oostlijn wordt naar verwachting eind 2018 opgeleverd.
Trefwoorden
oostlijn
groupa
maarten van bremen
amsterdam
Best gelezen
1
Eigenwijs vakantiehuis in dorp op Terschelling
woensdag, 4 december
2
Bouw wooncomplex Nelson View in Amsterdam Zuidoost van start
woensdag, 4 december
3
Woongebouwen met houten modules vervangen verouderde portiekflats Schalkwijk
vrijdag, 6 december
4
Woningbouwcomplex Kop Dakpark geïnspireerd op winnend ontwerp Europan
dinsdag, 3 december
5
Bouw 215 appartementen op oude kantoorlocatie in Amersfoort gestart
dinsdag, 3 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Een particuliere villa en metrostations winnen Dutch Daylight Award
22 juni 2021
Onzekerheid over start Noord-Zuidlijn
7 maart 2018
Amsterdamse Noord-Zuidlijn rijdt op 22 juli
6 april 2018
Forse uitbreiding openbaar vervoer Amsterdam
21 februari 2018
GROUP A renoveert metrostations Oostlijn
19 oktober 2010
Zestien metrostations Oostlijn op de schop
27 juni 2014
Eerste gerenoveerde metrostation Oostlijn klaar
14 november 2016
Renovatie metrostations Oostlijn start in 2016
29 juli 2015
Gerenoveerde Oostlijn Amsterdam officieel geopend
12 december 2018
De Zwarte Hond transformeert textielfabriek naar scholencampus
7 april 2020
Vijf exemplaren van ‘Metro Oostlijn Amsterdam’ te winnen
19 november 2020
Team GROUP A bekijkt mogelijkheden nooit gebruikte metrostations Antwerpen
25 januari 2021
Ontwerp onafgebouwde premetrostations Antwerpen gepresenteerd
18 februari 2022
Een particuliere villa en metrostations winnen Dutch Daylight Award
22 juni 2021
Onzekerheid over start Noord-Zuidlijn
7 maart 2018
Amsterdamse Noord-Zuidlijn rijdt op 22 juli
6 april 2018
Forse uitbreiding openbaar vervoer Amsterdam
21 februari 2018
GROUP A renoveert metrostations Oostlijn
19 oktober 2010
Zestien metrostations Oostlijn op de schop
27 juni 2014
Eerste gerenoveerde metrostation Oostlijn klaar
14 november 2016
Renovatie metrostations Oostlijn start in 2016
29 juli 2015
Gerenoveerde Oostlijn Amsterdam officieel geopend
12 december 2018
De Zwarte Hond transformeert textielfabriek naar scholencampus
7 april 2020
Vijf exemplaren van ‘Metro Oostlijn Amsterdam’ te winnen
19 november 2020
Team GROUP A bekijkt mogelijkheden nooit gebruikte metrostations Antwerpen
25 januari 2021
Ontwerp onafgebouwde premetrostations Antwerpen gepresenteerd
18 februari 2022
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Special rond daglicht in de architectuur
16 december 2021
Andere nieuwsberichten
Team met diederendirrix ontwerpt grootschalig nieuwbouwproject bij Amsterdam Sloterdijk
Gisteren, 16:06
Direct naast Amsterdam Sloterdijk komt een omvangrijk stadsblok met bijna 400 huurwoningen, bedrijfsruimten en een fietsenstalling. Ondanks de extreme verdichting is het complex ontworpen met veel groen.
Bouw hoogbouwcomplex The Modernist tegenover Rotterdam Centraal gestart
Gisteren, 15:21
Het door MVRDV ontworpen project bestaat uit twee woontorens van respectievelijk 125 en zeventig meter bovenop een multifunctionele plint. Het complex vormt het sluitstuk van de herontwikkeling van het Weenapoint.
Gebouw voor gecombineerd oncologisch en neurologisch onderzoek op Zuidas klaar
Gisteren, 13:13
Op de Zuidas in Amsterdam het Research en Diagnostiek Centrum (RDC) Adore opgeleverd. Het 23.000 m2 omvattend complex voor het Amsterdam UMC is ontworpen door Atelier PRO.
Voormalig V&D-pand in Maastricht wordt woon- en winkelcomplex
Gisteren, 11:25
Belangrijke ingrepen in het ontwerp van Rijnboutt voor woon- en winkelcomplex Inde Lanscroon zijn een extra bouwlaag en het realiseren van een groen binnenhof in het hart van het pand.
Drenthe verwacht veel van kringlooplandbouw
Gisteren, 14:06
De provincie Drenthe vertrouwt bij de verduurzaming van de agrarische sector onder meer op kringlooplandbouw.
Natuur & Milieu slaat alarm over verdere verstening steden
Gisteren, 09:25
In de dertig grootste gemeenten is het aantal vierkante meters openbaar groen per huisadres de afgelopen vijf jaar gedaald met bijna een kwart.
‘Bouwsector krimpt in 2024 maar herstelt komende twee jaar’
6 december, 4:17
Door de behoefte aan nieuwbouwwoningen komt de bouw volgend jaar weer op gang, verwacht ABN AMRO.
ING: directe uitstoot bouwsector daalt nog amper
6 december, 11:07
De CO2-uitstoot van bouwbedrijven is nog nauwelijks afgenomen sinds 1990.
Pensioenfederatie doet niet meer mee aan Woontop minister Keijzer
6 december, 9:16
De federatie zegt niet van tevoren al te kunnen beloven een bepaald bedrag te investeren of een bepaald aantal woningen te kunnen bouwen.
Brabant trekt beurs om restauratie monumenten te bevorderen
5 december, 1:58
De provincie Noord-Brabant gaat de portemonnee trekken om het onderhoud aan Brabantse monumenten te stimuleren.
Ga naar het nieuws-archief
Michiel van Raaij
Hoofdredacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur