Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Energielabel kantoren verplicht naar C
28 november 2016, 12:46
Vanaf 2023 mogen kantoren geen energielabel slechter dan C meer dragen. Minister Blok (Wonen en Rijksdienst) gaat eigenaren van minder energiezuinige kantoorpanden wettelijk verplichten zuiniger te maken. Dat laat de minister maandag weten in een brief aan de Tweede Kamer.
Kantoren met een energielabel van D tot en met G mogen vanaf 2023 niet meer worden gebruikt. Het opschroeven van de labels D, E en F kunnen zonder bouwkundige aanpassingen worden opgeschroefd naar minimaal C, laat de bewindsman weten. Aanpassingen aan installaties zijn al voldoende. Alleen bij kantoren die nu label G hebben, zijn maatregelen als glas- of dakisolatie nodig.
De maatregel moet ruim acht petajoule energiebesparing per jaar opleveren. De kantooreigenaren moeten hiervoor samen eenmalig 860 miljoen euro investeren in energiebesparende maatregelen, schrijft Blok. De terugverdientijd ligt gemiddeld tussen de drie en 6,5 jaar, maar dat is sterk afhankelijk van het gebouw en de energieprijs.
De verplichting voor minstens label C geldt alleen voor kantoren, laat de minister weten. Wel komt er een onderzoek naar de mogelijkheden in andere gebouwen, zoals winkels, bedrijfsgebouwen, scholen, zorginstellingen, sporthallen en musea.
Betere controle
Alle bedrijven en instellingen die veel energie gebruiken (meer dan 50.000 kWh of meer dan 25.000 m3 gas), zijn nu al verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen als de terugverdientijd onder de vijf jaar ligt. De controle daarop door gemeenten en omgevingsdiensten schiet tekort, aldus Blok.
Het kabinet stelt daarom twintig extra toezichthouders voor de omgevingsdiensten beschikbaar; die zijn sinds deze maand actief. Zij helpen ook bij regionale projecten voor energiebesparing. Betere controle moet in 2023 ruim zestien petajoule besparing opleveren.
Trefwoorden
duurzaamheid
stef blok
energielabel
kantoren
Best gelezen
1
De Zwarte Hond ontwerpt woontoren met drie herkenbare niveaus in de Binckhorst
dinsdag, 16 juni
2
Rotterdam wil bijna 500 nieuwe woningen in Zevenkamp
dinsdag, 16 juni
3
Zes meter hoog frame zorgt bij De Teunis op Buiksloterham voor vrij indeelbare plint
woensdag, 17 juni
4
Omgevingsvergunning voor nieuwbouwproject op plek SoZa definitief
donderdag, 18 juni
5
Transformatie Sloterdijk krijgt verder vorm met bouw van 313 woningen
donderdag, 18 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
‘Een op acht kantoren hoeft niet te voldoen aan duurzaamheidsregel’
22 maart 2023
'Veertig procent kantoorpanden voldoet nog niet aan duurzaamheidseisen'
23 september 2022
Vanaf 2023 verbod op 'energie-onzuinige' kantoren
5 november 2018
NVM: fors meer passende nieuwe kantoren nodig
8 juni 2017
Goedkope, schone energie voor elke Europeaan
1 december 2016
Verslag van Het Grote Kantorencongres
28 november 2016
Bedrijven willen minister klimaat en energie
26 oktober 2016
Nederland moet uitstoot 36 procent verlagen
20 juli 2016
Amsterdam wil koppeling ozb en energielabel
15 juli 2016
Nationale klimaattop over energie besparen
20 mei 2016
Nog geen oké voor Nederlands energielabel
11 maart 2016
DGB-Benchmark vergelijkt duurzaamheid kantoren
27 september 2013
Hogere energiekosten in duurzame kantoren
20 maart 2012
Aan energielabel valt niet meer te ontsnappen
23 december 2010
‘Een op acht kantoren hoeft niet te voldoen aan duurzaamheidsregel’
22 maart 2023
'Veertig procent kantoorpanden voldoet nog niet aan duurzaamheidseisen'
23 september 2022
Vanaf 2023 verbod op 'energie-onzuinige' kantoren
5 november 2018
NVM: fors meer passende nieuwe kantoren nodig
8 juni 2017
Goedkope, schone energie voor elke Europeaan
1 december 2016
Verslag van Het Grote Kantorencongres
28 november 2016
Bedrijven willen minister klimaat en energie
26 oktober 2016
Nederland moet uitstoot 36 procent verlagen
20 juli 2016
Amsterdam wil koppeling ozb en energielabel
15 juli 2016
Nationale klimaattop over energie besparen
20 mei 2016
Nog geen oké voor Nederlands energielabel
11 maart 2016
DGB-Benchmark vergelijkt duurzaamheid kantoren
27 september 2013
Hogere energiekosten in duurzame kantoren
20 maart 2012
Aan energielabel valt niet meer te ontsnappen
23 december 2010
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Multifunctioneel Universitair Sportcentrum in Leiden geopend
Vandaag, 15:05
Het multifunctionele gebouw op Leiden Bio Sceniece Park is ontworpen door RoosRos Architecten. In het negenduizend vierkante meter omvattend complex zijn onder meer twee grote wedstrijdhallen met tribunes en een tentamenruimte opgenomen.
Woongebouw De Juffer aan plas bij Pijnacker opgeleverd
Vandaag, 11:54
Aan de Plas van Van Buijsen in Pijnacker is woongebouw De Juffer opgeleverd. Het gebouw, dat is ontworpen door WE architecten en ZUS, bestaat uit 23 luxe appartementen.
buroSALT neemt Fierloos Architecten over
Vandaag, 10:49
De twee Zeeuwse architectenbureaus bundelen hun krachten en zetten de bestaande samenwerking voort.
Archiprix levert vijf winnende inzendingen op
19 juni, 3:53
De jury kende twee eerste en drie tweede prijzen toe uit een totaal van 26 ingezonden projecten.
Meer woningen geïsoleerd, maar doel 2,5 miljoen blijft uit zicht
Vandaag, 12:28
Een ‘flinke versnelling’ is nodig, schrijft woonminister Elanor Boekholt-O'Sullivan in een brief aan de Tweede Kamer.
Bestuurders en bedrijven bezorgd om minder geld infrastructuur
Vandaag, 09:37
Het kabinet kwam vrijdag met een leidraad die moet helpen bepalen welke infrastructuurprojecten geld krijgen en welke niet.
Katwijkse raad zet deur open voor miljardenfabriek Eli Lilly
19 juni, 9:34
De overheden investeren tevens gezamenlijk ruim honderd miljoen euro in de bereikbaarheid van het gebied.
Juryprijs De Vernufteling 2026 voor waterzuinig wonen
16 juni, 3:10
De prijs voor het innovatiefste ingenieursproject, De Vernufteling 2026, is door de jury toegekend aan Aveco de Bondt voor een project waar duurzaam watergebruik in een woonwijk centraal staat.
Roos Bendien directielid en projectarchitect bij JAM*
15 juni, 4:22
Samen met Jeroen Mensink gaat zij richting geven aan de verdere ontwikkeling van het Amsterdamse bureau.
NSI stopt definitief met bouw houten kantoorgebouw Zuidas
15 juni, 10:12
Het plan voor een houten kantoorgebouw werd begin 2023 al voorlopig stopgezet vanwege onder meer oplopende bouwkosten.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur