Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Copyright: John Lewis Marshall/ASR Vastgoed Ontwikkeling
Tekeningen: Bakers Architecten
Tekeningen: Bakers Architecten
Tekeningen: Bakers Architecten

Bakers: “Het hotel is uitgevoerd zoals ontworpen”

27 augustus 2013, 17:42
Met de oplevering van het hotel Room Mate Aitana, in juli van dit jaar, is het laatste projectonderdeel van IJDock in gebruik genomen. Architectenweb sprak met architect Jan Bakers over hoe een idee voor een hotel en passantenhaven onderdeel werd van een markant totaalproject.

Tekst Robert Muis Het IJDock-hotel is, zo vertelt Jan Bakers, een opgave die al jaren loopt en een voorbeeld van hoe verschillende lijnen mooi kunnen samenvallen. Eind jaren negentig hadden Bakers en projectontwikkelaar Jaap Hofstede al contact rond de plannen van laatstgenoemde voor een hotel en jachthaven ten westen van het Centraal Station. Hofstede, die aandeelhouder ijn een hotelgroep was, had zich steeds verbaasd dat er geen ‘echte’ jachthaven bij Amsterdam was. In diezelfde tijd was het projectmanagementbureau van de gemeente Amsterdam (PMB) onder leiding van Kees van Ruiven bezig met ontwikkelingsplannen voor de IJ-oevers. Het rijk had er al een grondpositie: op de plek waar het IJdock zou verschijnen was het Korps Landelijke Politie Diensten (KLPD) gevestigd.

Onder leiding van de toenmalige rijksbouwmeester Wytze Patijn kwamen de gemeente en het rijk bij elkaar. Patijn selecteerde ook Van Gameren Mastenbroek Architecten om een Stedenbouwkundig Programma van Eisen te maken op deze locatie. Het initiatief van Hofstede – een hotel met jachthaven – ging deel uitmaken van de ontwikkeling. Het totale programma betrof zo’n 85.000 vierkante meter, met onder meer 40.000 vierkante meter kantoorruimte, 20.000 vierkante meter voor het hotel en 5.000 vierkante meter voor het KLPD. Verder maakten wonen en parkeren deel uit van het programma, dat Van Gameren en Mastenbroek in één volume wilden vatten.

Zichtsneden
Het IJDock viel onder het bestemmingsplan van het Westerdok. Daarbinnen had Peter Defesche (OD 205 architectuur) een masterplan gemaakt dat voorzag in achthonderd appartementen. De plannen voor het IJDock stuitten op geweldige weerstand, omdat men bang was dat het uitzicht van het Westerdok op het IJ teniet zou worden gedaan. “Het gevolg is dat het bestemmingsplan uiteindelijk door de bestuursrechter is goedgekeurd”, vertelt Bakers. “Toen ontstond de bijzondere situatie dat het SPVE al min of meer het ontwerp van IJDock werd. Alle peilhoogtes en de sneden in het volume werden vastgelegd. Het bestemmingsplan ging al met het ontwerp aan de haal.”

Van Gameren en Mastenbroek maakten sneden in het volume, onder meer in het verlengde van bestaande straten, zodat het IJ vanuit verschillende hoeken zichtbaar zou blijven. Juist de zichtsneden zijn, als leegten tussen de bouwdelen, bepalend geworden voor het ontwerp. Het maakte de opgave interessant, maar ook heel complex, aldus Bakers. Het volume werd opgedeeld in zes delen in nauwe samenhang. “Als ik er een verdieping bijwilde, zou dat consequenties hebben voor een ander gebouw”, legt Bakers uit.

De ontwikkeling van het IJdock kwam in 2005 in een stroomversnelling met de keuze van deze locatie voor de huisvesting van het Paleis van Justitie. Claus en Kaan kreeg de opdracht voor het ontwerp van het Paleis van Justitie, dat werd ondergebracht in de bouwdelen 3 en 5, op de kop van het schiereiland. Zeinstra van Gelderen architecten bleef verantwoordelijk voor het ontwerp van de bouwdelen 1 en 2 (voor kantoorruimte en het KLPD, respectievelijk appartementen), Bakers Architecten en Ben Loerakker voor het ontwerp van het hotel en de daarnaast gelegen passantenhaven (bouwdeel 4). Van Gameren, die na de splitsing met Mastenbroek werd aangesteld als supervisor van het project werd verantwoordelijk voor bouwdeel 6, de inrichting van de parkeergarage en de publieke ruimten.

Invulling
Bakers vertelt dat het hotelontwerp nagenoeg zonder grote wijzigingen is uitgevoerd. Volgens hem is dat mede te danken aan de Franse hotelonderneming Accor, die niet heeft getornd aan de indeling en de situering van ruimtes. De onderneming meldde zich vier jaar geleden als mogelijke exploitant. “We wilden bij de eerste drie bouwlagen grote vides die de diverse functies zouden verbinden. De bouwvergunning is op de eisen van Accor nog gewijzigd, maar alle vides bleven gelukkig overeind. Accor heeft niet elke ruimte willen vullen met kamers. Dat is bijzonder voor een zakenhotel, waarbij gewerkt wordt met managementcontracten en het rendement voor beleggers zit in de kamerbezetting.”
De kredietcrisis zette een streep door Accors plannen voor een Pullman-hotel voor de zakelijke markt. Beleggers waren alleen nog geïnteresseerd in langlopende huurcontracten. ASR Vastgoed Ontwikkeling werd opdrachtgever en risicodrager. Volgens Bakers heeft vervolgens ook ASR VO “het programma geen strobreed in de weg gelegd”.

Tijdens de bouw heeft de Spaanse keten Room Mate zich gemeld als exploitant van het hotel – met 285 kamers – en de jachthaven. De keten bleek – juist op het moment dat het IJDock-hotel zijn voltooiing naderde – op zoek naar een groot hotel in Nederland. “Room Mate heeft het bestaande plan een op een overgenomen”, vertelt Bakers. “Met dien verstande dat we op laag één in plaats van hotelkamers vergaderruimten hebben gemaakt. Daarnaast hebben we de badkamers compacter gemaakt.” Room Mate heeft een 25-jarig huurcontract met ASR VO gesloten. Bouwinvest heeft zich inmiddels gemeld als belegger.

Glazen gevels
Net als het Paleis van Justitie heeft het hotel grote overstekken. Een wespentaille, noemt Bakers het: een breed gebouw op een smalle plint. Ondergronds is het gebouw juist weer breder. “In verband met het uitzicht is de binnenstraat hellend. Daardoor konden we het facilitaire gedeelte van het hotel daar verbergen, tussen het maaiveld en de ondergrondse parkeergarage. Het loopt zelfs deels door onder een gebouw van Zeinstra van Gelderen architecten”, zegt Bakers. De draagstructuur met een stramien van 8,10 meter staat, als gevolg van de onderliggende parkeergarage, dwars op de gevel. In tegenstelling tot bij de meeste hotels hoefden de gevels bijgevolg niet dragend te worden uitgevoerd. “Daardoor konden de gevels geheel in glas uitvoeren.”

Bakers Architecten wilde een transparant hotel, enerzijds vanwege “de prachtige doorzichten die het volume oplevert”, anderzijds omdat er ’s avonds veel leven in het hotel is. “Ik verwacht een interessante dynamiek in het gevelbeeld”, zegt Bakers. Het mocht geen spiegelende glasfaçade worden. Een sterk reflecterend glas (van Saint-Gobain Glass) voorkomt dat een overdaad aan lichtinval en opwarming problemen zijn. “Twintig jaar geleden hadden we dit technisch niet kunnen realiseren.” De (dubbele) glasfaçade aan de binnenstraat wordt bovendien grotendeels beschaduwd door de tegenoverliggende bebouwing. Lamellen aan de gevel en het overstek aan de westzijde weren het zonlicht voor de lagere verdiepingen.

De inrichting is ontworpen door de Spaanse interieurarchitect Tomas Alia. Het restaurant, op de begane grond en direct aan de passantenhaven gelegen, wordt momenteel door Bakers architecten ontworpen. De havenoever wordt voorzien van basalt en beplant met bomen. “Zo ontstaat een besloten en toch toegankelijk gebied”, legt hij uit. Nu het hotel is opgeleverd, kan op vrijdag 6 september het IJDock als geheel officieel worden geopend. Het wordt al aangeduid als een nieuwe landmark aan het IJ. Samen met het Eye aan de overzijde van het water vormt IJDock een soort poort naar de stad. Bakers: “Het water lijkt tussen Eye en IJDock door te stromen. Dat zegt iets over de schaal van IJDock.”

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Meerstemmige geschiedenis en toekomst architectuur centraal tijdens symposium

22 november, 3:50

Tijdelijke woningen voor Oekraïense vluchtelingen en starters in Eemnes

22 november, 1:46

De Warren ontvangt Ammodo Architecture Award

22 november, 10:48

Een houten villa genesteld in het bos

21 november, 5:31

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27

Tender voor woonblokken op twee van de laatste kavels Eenhoorngebied Amsterdam

21 november, 2:41

Woonbond stapt uit overleg over huren in sociale sector

20 november, 4:08
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan