Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
‘Bevolkingskrimp dreigt ook in groeigemeente’
22 april 2010, 9:24
Niet alleen grenssteden zoals Emmen, Almelo en Heerlen, maar ook 'groeisteden' zoals Almere en Spijkenisse moeten zich zorgen maken over bevolkingskrimp. Dat stelt het onderzoeksinstituut
Atlas voor Gemeenten
in zijn jaarlijkse rapport, dat donderdag is gepubliceerd.
Groeisteden zijn gemeenten die in de jaren zestig en zeventig door het Rijk werden aangewezen om op grote schaal nieuwe woningen te bouwen. De visie was destijds 'historische' gemeenten zoals Amsterdam en Utrecht te ontzien om de open ruimte rond deze steden te sparen.
Maar nu er ruimte ontstaat op de woningmarkt, dreigen groeisteden te worden geconfronteerd met bevolkingskrimp, zegt onderzoeker
Gerard Marlet
. “Mensen kunnen kiezen waar ze willen wonen. Er ontstaat concurrentie tussen gemeenten. Bij die keuze geeft de aantrekkelijkheid van een gemeente de doorslag.”
Die aantrekkelijkheid wordt bepaald door bereikbaarheid, de kwaliteit van de woonomgeving en de aanwezigheid van hoger onderwijs, culturele en andere voorzieningen. Almere en Spijkenisse hebben met elkaar gemeen dat zij op bereikbaarheid slecht scoren. "Beide steden kampen met een enorm fileprobleem."
Almere heeft, met steun van het kabinet, de ambitie om de vijfde stad van Nederland te wonen met 350.000 inwoners. Volgens Marlet is die ambitie alleen realistisch als die gepaard gaat met verbetering van de bereikbaarheid en het voorzieningenniveau.
De aanleg van de IJmeerlijn, die Almere met Amsterdam moet verbinden, noemt Marlet in dat verband cruciaal.
Jonge huishoudens
Steden die jonge huishoudens aan zich weten te binden, krijgen volgens Atlas het minste last van krimp. Dat zijn in het algemeen de steden die hoog scoren op de zogenoemde woonaantrekkelijkheidsindex die het onderzoeksinstituut jaarlijks presenteert.
Op die ranglijst van Atlas van vijftig gemeenten scoren de historische steden Amsterdam en Utrecht het hoogst. Ook andere universiteitssteden in en buiten de Randstad zoals Leiden, Delft, Groningen en Maastricht hoeven zich weinig zorgen te maken over bevolkingskrimp. Van de niet-universiteitssteden geldt dat bijvoorbeeld ook voor Zwolle en Arnhem.
'Groeistad bij uitstek'
"Almere blijft een groeistad bij uitstek", zei de plaatselijke wethouder Adri Duivesteijn donderdag naar aanleiding van het Atlas-rapport. Duivesteijn is tevreden dat het onderzoeksinstituut onderschrijft dat de aanleg van een IJmeerlijn noodzakelijk is voor een verantwoorde groei van Almere.
"Het is inderdaad zo dat steden alleen groeien als er sprake is van een goede bereikbaarheid en voldoende voorzieningen. Dat is dan ook de kern geweest van onze onderhandelingen met de rijksoverheid.''
Donderdag riep de wethouder tevens op tot
een snel besluit over de uitbreiding van de Flevolijn
om de bereikbaarheid van Almere te verbeteren. Almere heeft de ambitie de vijfde stad van Nederland te worden met 350.000 inwoners en dat zou alleen mogelijk zijn door onder meer een betere bereikbaarheid.
Bron: ANP
Trefwoorden
groeigemeente
atlas voor gemeenten
krimp
almere
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
5
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Zeven eurobruggen voor Spijkenisse
1 juli 2011
Duivesteijn wil ‘organische’ stedenbouw
2 februari 2011
Amsterdam aantrekkelijkst, Emmen juist niet
18 mei 2011
SEV: behoud krimpdorpen is te duur
27 juni 2011
Leeuwendeel bevolkingsgroei in grote steden
23 april 2014
Koningin praat in Friesland over krimp
6 juli 2012
Overijssel krimpt sneller dan rest Nederland
30 mei 2013
SER adviseert overheid over krimpregio's
19 januari 2011
Bouw theater Spijkenisse van start
26 oktober 2012
Aantal huishoudens stijgt met 1 miljoen
4 april 2011
Groen licht voor bouw theater Spijkenisse
20 december 2010
Krimpende bevolking hoeft geen ramp te zijn
20 januari 2011
Duivesteijn wil snel uitbreiding Flevolijn
22 april 2010
CPB: kracht van stad bepaalt toekomst land
22 juni 2010
Gezocht: goedkopere IJmeerlijn
8 oktober 2010
Almere presenteert visie inpassing Flevolijn
16 september 2010
'Steden Randstad aantrekkelijker als woonplaats'
23 mei 2013
'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'
4 mei 2010
Adri Duivesteijn vertrekt uit Almere
11 januari 2013
Bouw supermarkt UNStudio van start
2 februari 2011
‘Effect miljoenen voor leefbaarheid onzichtbaar’
14 mei 2009
Attractieve stad krimpt niet
30 november 2009
Alleen kleine bedrijven goed voor leefbaarheid
5 februari 2010
Tweede ronde Onderzoekslab van start
5 maart 2010
Leefbaarheid jonge steden dreigt af te nemen
19 april 2007
'Limburg enige echte krimpprovincie'
20 april 2010
Zeven eurobruggen voor Spijkenisse
1 juli 2011
Duivesteijn wil ‘organische’ stedenbouw
2 februari 2011
Amsterdam aantrekkelijkst, Emmen juist niet
18 mei 2011
SEV: behoud krimpdorpen is te duur
27 juni 2011
Leeuwendeel bevolkingsgroei in grote steden
23 april 2014
Koningin praat in Friesland over krimp
6 juli 2012
Overijssel krimpt sneller dan rest Nederland
30 mei 2013
SER adviseert overheid over krimpregio's
19 januari 2011
Bouw theater Spijkenisse van start
26 oktober 2012
Aantal huishoudens stijgt met 1 miljoen
4 april 2011
Groen licht voor bouw theater Spijkenisse
20 december 2010
Krimpende bevolking hoeft geen ramp te zijn
20 januari 2011
Duivesteijn wil snel uitbreiding Flevolijn
22 april 2010
CPB: kracht van stad bepaalt toekomst land
22 juni 2010
Gezocht: goedkopere IJmeerlijn
8 oktober 2010
Almere presenteert visie inpassing Flevolijn
16 september 2010
'Steden Randstad aantrekkelijker als woonplaats'
23 mei 2013
'Populariteit auto bedreigt bereikbaarheid'
4 mei 2010
Adri Duivesteijn vertrekt uit Almere
11 januari 2013
Bouw supermarkt UNStudio van start
2 februari 2011
‘Effect miljoenen voor leefbaarheid onzichtbaar’
14 mei 2009
Attractieve stad krimpt niet
30 november 2009
Alleen kleine bedrijven goed voor leefbaarheid
5 februari 2010
Tweede ronde Onderzoekslab van start
5 maart 2010
Leefbaarheid jonge steden dreigt af te nemen
19 april 2007
'Limburg enige echte krimpprovincie'
20 april 2010
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
Vandaag, 14:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
Vandaag, 09:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
Vandaag, 09:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
Gisteren, 16:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
Vandaag, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
Gisteren, 14:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
Gisteren, 13:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
Gisteren, 13:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
Gisteren, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
Gisteren, 09:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur