Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Geschiedenis van de aanleg van de Noord-Zuidlijn
19 februari 2009, 11:28
De geschiedenis van de aanleg van de Noord-Zuidlijn, een overzicht:
- 14 december 1988: Tijdens algemene beschouwingen in de Amsterdamse gemeenteraad oppert D66 het plan voor een nieuwe metrolijn die het noorden van de stad met het zuiden moet gaan verbinden.
- 8 oktober 1996: Het college van burgemeester en wethouders stelt de route voor de zogenoemde Noord-Zuidlijn vast. Geraamde kosten: 1,5 miljard gulden. Lijn klaar: 2005.
- 25 juni 1997: Referendum over NZ-lijn: 42.961 stemmen voor, 79.861 stemmen tegen. Opkomstpercentage 22 procent. Het aantal tegenstemmers is te weinig om de lijn tegen te houden.
- 10 november 1998: Uit een rapport van weg- en waterbouwkundige Cor Schiebroek in opdracht van protesterende bewoners blijkt dat alle panden langs het tracé een nieuwe fundering nodig hebben om schade te voorkomen. Reactie gemeentelijk projectbureau: bij 90 tot 95 procent van de panden is extra fundering niet nodig. Elders verzakkingen van 1 tot 2 centimeter mogelijk, die funderingen worden versterkt.
- 5 oktober 1999: De Tweede Kamer stemt in met aanleg. Het Rijk draagt 2,1 miljard gulden bij en krijgt de garantie dat alle risico's van het project bij de gemeente Amsterdam komen te liggen. Amsterdam zal 100 miljoen bijdragen. Lijn klaar: 2007.
- 21 juni 2000: Gemeenteraad geeft definitief groen licht voor de aanleg, met de garantie dat men tijdig wordt geïnformeerd over kostenoverschrijdingen. Geraamde kosten: 2,45 miljard gulden. Lijn klaar: 2008.
- 10 oktober 2002: Raad stemt in met extra bijdrage van 130 miljoen euro voor aanleg NZ-lijn. Geraamde kosten: 1,4 miljard euro. Lijn klaar: 2011.
- 22 april 2003: Aanleg NZ-lijn gaat officieel van start.
- 29 oktober 2003: Grond onder tramrails op de Vijzelgracht verzakt, mogelijk verband met werk aan naastgelegen bouwput NZ-lijn.
- 25 februari 2004: Brug op het Stationsplein verzakt, mogelijk verband met bouwwerkzaamheden NZ-lijn.
- 19 oktober 2004: Vier panden aan de Vijzelgracht verzakken 15 tot 18 millimeter door lek in damwand in de bouwput.
- 1 maart 2006: Lijn valt nog eens 14,7 miljoen euro duurder uit.
- 25 juni 2006: Lekkage in bouwput bij Centraal Station door een gat in een damwand. Twee weken eerder ook al lek in damwand bij bouwput in Amsterdam-Noord.
- 25 september 2006: Gemeente maakt bekend dat NZ-lijn niet eerder dan in 2013 zal rijden. Kosten lopen op tot bijna 1,8 miljard euro.
- 8 maart 2007: Lijn valt weer duurder uit. Nieuwe geraamde kosten: bijna 1,9 miljard euro.
- 17 april 2008: Gemeente maakt bekend dat lijn op zijn vroegst in 2015 klaar zal zijn. Nieuwe geraamde kosten: ruim 2 miljard euro.
- 19 juni 2008: Vier panden aan de Vijzelgracht worden ontruimd nadat ze 5 tot 6 centimeter zijn verzakt door een gat in een damwand. Gemeente legt werk in bouwput voorlopig stil en stelt een onderzoek in.
- 9 september 2008: Werkzaamheden aan de Vijzelgracht worden hervat nadat de gemeente heeft vastgesteld dat het veilig is.
- 10 september 2008: Zes panden aan de Vijzelgracht worden ontruimd na nieuwe verzakkingen van tussen de 3 en 23 centimeter. Oorzaak is opnieuw een lek in een damwand. Gemeente legt het werk bij Vijzelgracht en Rokin voorlopig stil.
- 8 december 2008: de metrostations Vijzelgracht en Rokin ondergaan een zorgvuldige hersteloperatie om verdere verzakkingen en lakkages te voorkomen. Kosten: 50 tot 70 miljoen euro.
- 19 februari 2009: wethouder Tjeerd Herrema (verkeer en vervoer) maakt zijn aftreden bekend. De kosten van metrolijn kunnen circa 290 miljoen euro hoger uitvallen. De lijn klaar: 2017, twee jaar later dan laatste prognose.
Best gelezen
1
Spectaculaire overkapping voor vernieuwd Arnhems busstation Kronenburg
maandag, 3 november
2
Groot Egyptisch Museum naar ontwerp van Heneghan Peng en West 8 officieel geopend
maandag, 3 november
3
NOAHH ontwerpt nieuw zwembad in Noordersportpark Haarlem
dinsdag, 4 november
4
De waarde voor de toekomst (slot)
vrijdag, 31 oktober
5
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
woensdag, 5 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Opnieuw lichte verzakking panden Vijzelgracht
25 september 2012
Verzakte panden Vijzelgracht staan weer recht
5 januari 2011
Eén plusje voor Amsterdam na verzakkingen
3 december 2009
Risicopot Noord-Zuidlijn niet geheel verbruikt
28 november 2012
Veel angst voor verzakkingen NZ-lijn
12 februari 2010
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
'Verzakkingen Vijzelgracht door slechte staf'
15 september 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
Opnieuw lichte verzakking panden Vijzelgracht
25 september 2012
Verzakte panden Vijzelgracht staan weer recht
5 januari 2011
Eén plusje voor Amsterdam na verzakkingen
3 december 2009
Risicopot Noord-Zuidlijn niet geheel verbruikt
28 november 2012
Veel angst voor verzakkingen NZ-lijn
12 februari 2010
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
'Verzakkingen Vijzelgracht door slechte staf'
15 september 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
Toon alles
Andere nieuwsberichten
BDG en LAP ontwerpen plan met 24 woningen op plek oud zwembad Bilthoven
Vandaag, 14:03
Op de plek van het oude zwembad Brandenburg in Bilthoven worden 24 woningen gerealiseerd. De woningen worden in blokken verspreid over het terrein, georiënteerd op het omringende groen ingerichte landschap.
Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2025
Gisteren, 22:00
Tijdens de uitreiking van de Architectenweb Awards 2025, op woensdagavond 5 november 2025 in het Keilepand in Rotterdam, is Vakwerk Architecten uitgeroepen tot Architect van het Jaar 2024.
Fenix, kunstmuseum over migratie, is Publiek gebouw van het Jaar 2025
Gisteren, 21:55
Fenix, kunstmuseum over migratie, ontworpen door MAD, Bureau Polderman en EGM architecten, is op de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 uiteroepen tot Publiek gebouw van het Jaar 2025.
Dijkmagazijn Scharwoude wint prijs voor Interieur van het Jaar 2025
Gisteren, 21:50
Dijkmagazijn Scharwoude, ontworpen door Common Practice, heeft op de prijsuitreiking van de Architectenweb Awards 2025 de prijs voor Interieur van het Jaar 2025 gewonnen.
Provincies focussen op agrarisch natuurbeheer tegen stikstof
Vandaag, 15:11
De betrokken partijen hebben daarover afspraken gemaakt, maar benadrukken dat steun van de rijksoverheid nodig blijft.
Corporatiewoning harder geraakt door klimaatverandering
Vandaag, 10:46
Bewoners van de onderzochte woningen hebben bijvoorbeeld vaker last van hittestress door warme nachten en krijgen vaker te maken met wateroverlast bij hevige buien.
Arons en Gelauff benoemt drie associates
4 november, 12:05
Eva Heldeweg, Gijs Beckman en Thom Zijlstra zijn benoemd tot associate partner bij Arons en Gelauff architecten.
DigiBouw 2025 – enkele tips
4 november, 11:14
Op 19 en 20 november 2025 vindt in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs in Utrecht de tweede editie van DigiBouw plaats. Enkele tips voor sessies die voor architecten van toegevoegde waarde zijn.
Limburg trekt vijftig miljoen uit voor woningbouw bij intercitystations
3 november, 5:13
De provincie Limburg trekt vijftig miljoen euro uit voor de plannen om tot 2040 ruim 30.000 woningen in de buurt van intercitystations te bouwen.
Corporaties lenen voor het eerst honderd miljard bij Waarborgfonds
3 november, 9:51
Daarmee kunnen woningcorporaties volgens koepel Aedes bouwdoelen voor de komende jaren halen en sociale huurwoningen verduurzamen.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur