Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft
Copyright: ipv Delft

Brug als baken en verbinding in Urk

5 juni, 14:36
In gemeente Urk is op 1 juni de Michiel de Ruyterbrug over de Urkervaart geopend. De beweegbare brug is ontworpen door ipv Delft en heeft een balans en hamei die doen denken aan boetgerei, waarmee vissers hun netten repareren.

De gemeente Urk wilde dat de nieuwe, beweegbare brug ook een baken zou zijn. Daartoe maakte ipv Delft een opvallend ontwerp, met een 13,5 meter hoge hameitoren en een balans, die als horizontale tegenhanger rond de toren is geplaatst. In geopende stand zien balans en hamei er samen uit als een boetnaald, een naald om vissersnetten mee te repareren.De witte hameitoren en de donkerblauwe binnenzijde van de (verder witte) balans worden ’s avonds aangelicht, zodat de brug ook dan als baken zichtbaar is.

De brug is een waardevolle verbinder, in letterlijke en figuurlijke zin. Ze vormt de hoofdontsluiting van de toekomstige Zeeheldenwijk en fungeert als nieuwe ontmoetingsplek voor de Urkers. Zo is er op de zuidoever direct naast de brug een riante trappartij, die zitgelegenheid biedt en leidt naar een visstek. Op de noordoever bevindt zich onder de brug een voetgangerspad langs de vaart.

Twee gezichten
De Michiel de Ruyterbrug heeft twee gezichten, vertelt ipv Delft: aan de zuidzijde heeft ze een robuuste verschijning met metselwerk en aan de Urkerweg een lichte, transparante uitstraling. Deze tweedeling is ingegeven door de ligging van de brug op de overgang tussen een een nieuwbouwwijk (zuidkant) en een ecologische groenzone (noordoever).

De hameitoren staat in het robuuste deel op een gemetseld steunpunt. Deze robuuste zijde sluit straks goed aan op de omringende nieuwbouw, aldus de ontwerpers. Tegelijkertijd verwijst het robuuste metselwerk naar de historische kern van het dorp, verder stroomafwaarts langs de Urkervaart.

Heldere uitstraling
Met het oog op verkeersveiligheid is gekozen voor twee naast elkaar gelegen brugdekken. Het breedste brugdek is voor autoverkeer, het andere voor fietsers en voetgangers.Het beweegbare deel van beide dekken bevindt zich nagenoeg in het midden van de overspanning. Dit biedt de scheepvaart optimaal zicht op de route en creëert op de brug voldoende opstelruimte voor het verkeer. De hameitoren staat in de open ruimte tussen de beide brugdekken en maakt de dubbele brug tot één geheel.

Om de uitstraling van de brug zo sterk en ongecompliceerd mogelijk te houden, zijn alle benodigde voorzieningenin het ontwerp geïntegreerd. Het gaat dan om verkeers- en scheepvaartseinen, sluitboomkasten en sluitbomen, masten voor cameratoezicht en geluidsinstallatie en de functionele verlichting van de brug.

Ook in de detaillering heeft ipv Delft gestreefd naar een zo helder mogelijk beeld. De afgeronde rand van de betonnen aanbrug gaat bijvoorbeeld naadloos over in de rand van het stalen, beweegbare dek (het val). Ook is het staalwerk van de balans opgebouwd uit louter gekromde delen, zodat de balans vloeiende vormen heeft.

Ongebruikelijke bouw
De bouw van de Michiel de Ruyterbrug was verre van standaard, zo meldt ipv Delft. Om overlast tot een minimum te beperken, koos de aannemerscombinatie voor het laten afzinken van grote betonnen bakken, die onder water op de funderingspalen zijn bevestigd.De gebruikelijker optie van bouwkuipen zou een stuk duurder zijn en de scheepvaart stremmen.

Vervolgens is bovenop de bakken de gehele betonconstructie ter plekke gemaakt. Dit vereiste veel vakkundig vlecht- en bekistingswerk vanwege de rondingen in onder meer de brugranden van het noordelijke deel. Voor het maken van de benodigde bekistingenis op de bouwlocatie een timmerwerkplaats ingericht. De stalen brugdelen zijn gemaakt in Moerdijk en over het water naar Urk gebracht.

Afgelopen donderdag is de brug feestelijk geopend, maar ze blijft vooralsnog buiten gebruik. De aansluitende wegen in de nieuwbouwwijk zijn nog niet klaar.

Andere nieuwsberichten

Winnaars Dutch Design Awards 2023 bekend

58 minuten geleden

Nominaties Zorggebouw van het Jaar 2023 bekend

3 uur geleden

Benthem Crouwel wint prijsvraag voor herontwikkeling deel Praags plein

22 september, 3:41

'Reis naar Nieuw Zeeland' beloond met tweede Eo Wijers-regioprijs

22 september, 2:32

Duitse woningbouwsector wil 50 miljard om uit dip te komen

1 uur geleden

Hoogleraar: verbeter luchtkwaliteit snel om burgers te beschermen

2 uur geleden

Kadaster ziet dit jaar flink minder nieuwe hypotheken

22 september, 9:58

Erfgoedvereniging in hoger beroep na besluit renovatie Amsterdam Museum

22 september, 9:17

Amsterdam neemt extra maatregelen wegens achterblijven woningbouw

21 september, 2:21

Vastgoedbedrijf Certitudo valt om na problemen bij projecten

21 september, 9:40
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan