In het ontwerp van Herzog & de Meuron is het oude pakhuis, Kaispeicher, iets verhoogd. Van buiten lijkt het één extra laag, van binnen zijn het zelfs twee lagen. En het architectenbureau wilde dat ook niet verhulle
n: in de gevel heeft het nieuwe metselwerk ook een net andere kleur gekregen.
De verhoging van het pakhuis had meerdere redenen. De driehoekige kavel van de Elbphilharmonie is ;niet enorm groot. Met de uitbreiding van het Kaispeicher kon bovenop de parkeergarage, die zich in het hart van de onderbouw bevindt, ruimte gemaakt worden voor publieke voorzieningen zoals een restaurant en een museum voor muziekinstrumenten.
Ook ontstond zo de mogelijkheid om bezoekers de beleving te geven bij binnenkomst echt uit het Kaispeicher omhoog te komen. Ter hoogte van het rondlopende observatiedek vouwt de bakstenen gevel zich om tot bakstenen plateau. Bij de roltrap waarmee bezoekers omhoog komen, is dat bakstenen plateau nog eens ingesneden. Al met al hebben bezoekers zo echt de ervaring óp het Kaispeicher te wandelen.