Copyright: MVRDV
Huidige situatie
Copyright: MVRDV
Copyright: MVRDV
Huidige situatie
Copyright: MVRDV
Copyright: MVRDV
Copyright: MVRDV
Copyright: MVRDV
Huidige situatie
Copyright: MVRDV
Copyright: MVRDV
Huidige situatie
Copyright: MVRDV
Copyright: MVRDV
Copyright: MVRDV

PvdA Rotterdam blaast plan voor overkappen A20 nieuw leven in

5 januari, 14:29
De Rotterdamse PvdA-fractie heeft een initiatiefvoorstel ingediend voor het overkappen van de snelweg A20. Boven de weg kan een nieuw landschap worden ingericht met veel groen en vijf- tot negenduizend woningen. Bovendien worden zo door de A20 gescheiden stadsdelen in Noord weer met elkaar verbonden.

Maandag hebben de sociaaldemocraten het voorstel ingediend bij de Rotterdamse gemeenteraad. Een vernieuwde versie van een twaalf jaar oud plan van MVRDV dient hierbij als basis. Over drie jaar, als de nieuwe rijksweg tussen de A13 en A16 moet zijn gerealiseerd, wordt de A20 deels ontlast van verkeer. Een gedeelte van de weg kan volgens de PvdA en MVRDV overkluisd worden.

Groene gordel
Met de overbrugging worden fijnstofproblemen aangepakt, ontstaat er een ‘groene gordel’ die het Kralingse Bos verbindt met de Bergse Plassen en de Rotte en komt er ruimte vrij voor woningbouw. De initiatiefnemers zetten in op duurzame en betaalbare woningen voor starters en jonge gezinnen, al lijkt dat op het eerste oog een ambitieus streven.

Het overkappen van de snelweg en realiseren van een nieuw landschap zullen het project er niet goedkoper op maken, terwijl factoren als de locatie, de groene omgeving en de voorgestelde lage bebouwingsdichtheid de woningprijzen doorgaans opdrijven. Bovendien wordt de plek omgeven door wijken die tot de duurste van Rotterdam behoren.

“Het kan zijn dat meer verdichting nodig is en een mix van goedkopere en duurdere woningen”, laten MVRDV en de PvdA in een gezamenlijke reactie weten. Met geld vanuit het Nationale Groeifonds en het aanleggen van een metrolijn kan woningbouw op de locatie eveneens aantrekkelijker worden gemaakt, denken beide partijen.

“De eerste stap is nu een haalbaarheidsstudie, die moet uitwijzen wat precies de samenstelling van de woningen kan worden en hoe een en ander financieel kan worden onderbouwd. Het belangrijkste is dat er genoeg betaalbare woningen komen, juist om Hillegersberg en het oude Noorden te verbinden en een mengelmoes van bewoners te creëren”, aldus MVRDV en de PvdA.

“Ik wil dat mensen met een kleine of bescheiden portemonnee ook hoogwaardig kunnen wonen”, zegt PvdA-raadslid Dennis Tak voorts. “De A20 is al jaren een doorn in het oog van Rotte-minnend Rotterdam. Door onze aanpak wordt niet alleen het probleem van de snelweg opgelost, er komt ook ruimte om duurzaam te bouwen. Geen luxe woontorens, maar betaalbare woningen voor Rotterdammers.”

Kralingse Berg
De Rotterdamse sociaaldemocraten borduren met het voorstel voort op een plan dat MVRDV en ontwikkelaar Blauwhoed in 2009 presenteerden, de Kralingse Berg. Hierin worden Kralingen en het Kralingse Bos verbonden met de Bergse Plassen, de Rotte en de rest van de stad. Het doel van het plan was het ontwikkelen van een groene oase, waarbij 67 hectare aan infrastructuur zou worden getransformeerd tot parklandschap en een woonbuurt, die door een overdekt treinstation ook goed bereikbaar zou worden per openbaar vervoer. Het plan sneuvelde tijdens de kredietcrisis.

Het huidige voorstel 'Het Nieuwe Noorden' neemt een groter gebied als uitgangspunt en vult het oude plan aan met een langere overkapping en met veel meer betaalbare woningen. Als de raad instemt met het plan zal de gemeente Rotterdam samen met marktpartijen een haalbaarheidsstudie maken. Dan start ook de lobby bij het Rijk voor de aanpak van de A20.

De Rotterdamse gemeenteraad stemt naar verwachting nog voor komende zomer over dit voorstel.

Andere nieuwsberichten

Aarlen-Triergebouw in Brussel krijgt ingrijpende renovatie met behoud architectuur

Gisteren, 12:32

MVRDV ontwerpt blok met zeven gebouwen op Oostenburgereiland

Gisteren, 12:01

Hollandse Nieuwe maakt van oud ontwerp een nieuw ontwerp

14 juni, 5:06

Bouw woontoren aan Martinus Nijhofflaan Delft van start

14 juni, 3:20

'Groot aantal kantoren voldoet nog niet aan verplicht energielabel'

41 minuten geleden

'Bevolking Zuid-Afrika lijdt onder Nederlandse energietransitie'

1 uur geleden

Webinar ‘Van thuis naar hybride werken’

Gisteren, 15:15

MaterialDistrict Utrecht verplaatst naar april 2022

Gisteren, 13:57

‘Aanpak overlast Schiphol maakt bouw duizenden woningen mogelijk’

Gisteren, 10:22

Nederlandsche Bank: huizenprijzen ook volgend jaar flink omhoog

Gisteren, 09:47
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan