Werkomgeving Bonnefantenmuseum
Copyright: Ewout Huibers
Werkomgeving met kleurcombinaties op de achterzijde van de meubels
Copyright: Ewout Huibers
Werkruimte als landschap van sobere houten meubels
Copyright: Ewout Huibers
Achterin ligt half verborgen de bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Blik vanuit de bibliotheek richting de open werkruimte
Copyright: Ewout Huibers
De werkomgeving, met achter de ramen de directiekamers
Copyright: Ewout Huibers
Lounge- en ontmoetingsruimte
Copyright: Ewout Huibers
Lounge- en ontmoetingsruimte
Copyright: Ewout Huibers
Directiekamer
Copyright: Ewout Huibers
Vergaderruimte
Copyright: Ewout Huibers
Toiletten
Copyright: Ewout Huibers
Werkomgeving Bonnefantenmuseum
Copyright: Ewout Huibers
Werkomgeving met kleurcombinaties op de achterzijde van de meubels
Copyright: Ewout Huibers
Werkruimte als landschap van sobere houten meubels
Copyright: Ewout Huibers
Achterin ligt half verborgen de bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Bibliotheek
Copyright: Ewout Huibers
Blik vanuit de bibliotheek richting de open werkruimte
Copyright: Ewout Huibers
De werkomgeving, met achter de ramen de directiekamers
Copyright: Ewout Huibers
Lounge- en ontmoetingsruimte
Copyright: Ewout Huibers
Lounge- en ontmoetingsruimte
Copyright: Ewout Huibers
Directiekamer
Copyright: Ewout Huibers
Vergaderruimte
Copyright: Ewout Huibers
Toiletten
Copyright: Ewout Huibers

Een werkomgeving voor expositiemakers

4 augustus, 14:59
De tentoonstellingen die een museum brengt, zijn samengesteld en verwezenlijkt door mensen die ergens in datzelfde gebouw werken. In de werkomgeving voor de medewerkers van het Bonnefantenmuseum Maastricht heeft Hollandse Nieuwe concepts & design die twee werelden bij elkaar willen brengen.

Het Bonnefantenmuseum realiseert honderd exposities per jaar, vertelt Hollandse Nieuwe. Voor de mensen die dat bewerkstelligen heeft het bureau een omgeving willen creëren die een onlosmakelijk deel is van het museum, “niet alleen in functie maar ook in beleving”, aldus Hollandse Nieuwe.

Logische indeling
De werkomgeving beslaat circa 750 m2. Zoals ook in de tentoonstellingszalen definieert de opstelling van objecten de indeling van de ruimte en de routes die mensen kunnen nemen. Daarbij beginnen de meubelstukken laag en nemen in hoogte toe richting de achterzijde van de ruimte.

Op die manier heeft Hollandse Nieuwe de opener en informelere ruimten aan de voorzijde van de werkvloer en de stillere werkplekken achterin gesitueerd. Het hoogtepunt daarvan is de half verborgen bibliotheek aan de achterzijde van de ruimte.

Vormen naar Rossi
De meubelstukken zijn geïnspireerd op de architectuur van het museum, in 1995 gerealiseerd naar het ontwerp van Aldo Rossi. Met hun verticale ribben, verzonken deuren en (gebogen) openingen heeft Hollandse Nieuwe de meubels een uitstraling van tijdloze, monumentale eenvoud willen meegeven.

De meubels zijn overwegend uitgevoerd in blank hout. Vloer, plafond, wanden en werkplekken zijn zo licht en neutraal mogelijk gehouden om de meubels tot hun recht te laten komen.

Kleurcombinaties
De achterkant van elk element is voorzien van een akoestisch paneel, bedrukte met telkens een eigen kleurencombinatie. De combinaties zijn gebaseerd op het werk van kleurentheoretici zoals Johannes Itten en Josef Albers.

Bij het betreden van de ruimte ziet men een landschap van houten elementen, dat routes suggereert. Kijkend vanaf de achterzijde van de ruimte in de richting van de ingang, veranderen de houten meubels in een spel van kleuren. Visueel leidt dit ook naar de ingang tot de vleugel en de twee directiekamers.

Doorgevoerd concept
De twee kamers zijn elk voorzien van een groot en opvallend raam, vertelt Hollandse Nieuwe. De muren zijn hier geschilderd in kleuren uit dezelfde reeks als in de open kantoorruimte, zodat vanuit de werkruimte gezien de twee ramen meedoen in het spel van kleur en schaal.

Ook in de overige ruimten, zoals de toiletten en de ‘lobby’, heeft Hollandse Nieuwe het concept van een neutrale basis met kleuraccenten en sobere houten objecten doorgezet. 

Andere nieuwsberichten

Gouden A.A.P. 2020 voor Trippenhuiscomplex en Rhapsody in West

Gisteren, 18:00

Depot Boijmans van Beuningen klaar voor 'zilveren opening'

Gisteren, 16:57

Nieuwe concertzaal in middeleeuwse Bijlokehospitaal Gent

Gisteren, 15:17

Winnaars ontwerpprijsvraag Panorama Lokaal bekend

Gisteren, 13:30

BAM Wonen bereikt hoogste punt jongerenwoningen in Amsterdam-Noord

Gisteren, 17:20

Waterschap gaat IJsselmeerdijk in Flevoland aanpakken

Gisteren, 12:40

Masterplan van BDP voor groene woonwijk in Putten

23 september, 2:09

Wiebes: kernenergie in toekomst niet duurder dan zon- en windenergie

23 september, 9:54

'Eindhoven wordt groot internationaal treinknooppunt'

23 september, 9:26

19 het atelier wint Design & Build-opdracht in Emmeloord

22 september, 4:00
Robert MuisRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan