Veerpont tussen het Azartplein en de Zamenhofstraat, ongeveer de route voor een van de voorgestelde oeververbindingen
Copyright: Filckr.com/ Roel Hemkes
Veerpont tussen het Azartplein en de Zamenhofstraat, ongeveer de route voor een van de voorgestelde oeververbindingen
Copyright: Filckr.com/ Roel Hemkes

Adviescommissie stelt twee oeververbingen over IJ voor

6 december 2019, 10:27
Er moeten twee oeververbindingen over het IJ in Amsterdam komen, de ene tussen het Stenen Hoofd en stadsdeel Noord en de andere tussen het KNSM-eiland en Noord. De keuze of deze in de vorm van bruggen of tunnels gerealiseerd dienen te worden, is op dit moment nog niet gemaakt. Dat stelt de onafhankelijke adviescommissie in een visienota die vrijdag naar de Amsterdamse gemeenteraad en de Tweede Kamer is gestuurd.

Het document is een tussenrapportage, bedoeld als de opmaat voor een eindadvies dat in de zomer van 2020 wordt gepresenteerd. Niettemin lijkt het plan van de gemeente Amsterdam om een brug tussen het Java-eiland en Noord te bouwen van de baan. Twee jaar geleden ging de gemeenteraad daarmee akkoord, in 2018 keurde Rijkswaterstaat de ontwerpen af omdat ze niet aan de veiligheidseisen voldoen.

Volgens de adviescommissie onder leiding van de Vlaamse architect Alexander d’Hooghe kan met de twee oeververbindingen de zogeheten binnenring worden voltooid, een cirkelvormige route voor ov en fietsverkeer in het centrum en Noord. Complementair aan de binnenring stelt de commissie aan beide oevers van het IJ een fietsnetwerk en in de toekomst aanvullende oeververbindingen voor.

Waar de oeververbinding vanaf het Stenen Hoofd precies ‘landt’, laat de adviescommissie nog in het midden. Concreter is het voorstel vanaf het KNSM-eiland; deze verbinding kan worden gerealiseerd tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltzone, dat is vrijwel de route van de veerpont op deze plek.

De adviescommissie stelt op dit moment nog geen keuze tussen bruggen of tunnels als verbinding over het IJ voor. Een brug kan volgens de commissie veilig worden gemaakt voor scheepvaart, maar het is ook goed mogelijk om een tunnel te realiseren die ‘een veilig, vlot en aangenaam onderdeel van het openbare domein’ is. Wel dienen er heldere prestatiecriteria voor beide opties worden gemaakt, aldus de commissie.

Andere nieuwsberichten

Amerikaans bureau maakt ontwerp Rijnhavenpark

2 uur geleden

Oude Belgische paviljoen wordt permanente tentoonstellingsruimte in Namen

Gisteren, 15:41

Tinker verwerft ontwerpopdracht voor CERN Science Gateway

Gisteren, 12:59

BNA Beste Gebouw van het Jaar 2021 van start gegaan

Gisteren, 09:13

'Afname vergunningen woningbouw werkt lang door in omzet architecten'

1 uur geleden

Bouwbedrijf neemt circulaire sloper New Horizon over

Gisteren, 10:56

CDA en GroenLinks: steden hebben meer groen nodig

Gisteren, 09:35

Vorig jaar meer vertrekkers uit de Randstad dan nieuwe aanwas

24 februari, 9:19

Hout gekapte eiken hergebruikt in vloer balzaal Paleis Het Loo

23 februari, 9:43

Amsterdam vraagt bewoners om ideeën voor nieuw park boven A9

22 februari, 12:50
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven
Abonneren
Nee, bedankt