Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Arjen Veldt
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau
Copyright: Braaksma & Roos Architectenbureau

Braaksma & Roos presenteert herontwikkeld station Delft

30 april 2019, 14:27
Het voormalig stationsgebouw van Delft is getransformeerd tot een pand met horeca en kantoren. Naar ontwerp van Braaksma & Roos Architectenbureau is het monument gerestaureerd en gereed gemaakt voor de nieuwe functies. Achter het gebouw is het verhoogde park Spoorloos aangelegd.

Dit park ligt op hetzelfde niveau als de vroegere perrons, die zijn verdwenen nadat de sporen onder de grond verdwenen en er een nieuw station werd gebouwd. Onder het park ligt de fietsenstalling van het nieuwe station. Omdat het park op dezelfde hoogte als de perrons ligt, bleef de aansluiting tussen deze kant van het station en het stationsgebouw bewaard.

Deze aansluiting wordt versterkt door de ‘perronoverkapping’, een serre over de gehele breedte van het stationsgebouw die met zijn donkere stalen spanten en transparante gevel doet denken aan de oorspronkelijke overkapping van perron 1. De serre is voorzien van grote glazen puien die geopend kunnen worden en toegang bieden tot het terras dat deel uitmaakt van het park.

Ontvangsthal
Het uit 1885 stammende monument (een ontwerp van architect Christiaan Posthumus Meyjes sr.) is zoveel mogelijk in oude luister hersteld. Bij de herontwikkeling is de hoofdopzet van het gebouw als uitgangspunt genomen, met de ontvangsthal als nieuw hart. Onder het cassetteplafond bevindt zich de centrale bar, in het vroegere plaatskaartenkantoor is een open keuken gerealiseerd.

Kunstenares José den Hartog maakte voor de voormalige ontvangsthal een Delftsblauw tegeltableau van de Hondekop, de karakteristieke trein uit de tweede helft van de vorige eeuw. Aan weerszijden van de centrale hal zijn de oude wacht- en dienstruimten ingericht voor horeca. De oorspronkelijke dertien toegangen aan de achterzijde zijn weer geopend, omwille van de relatie tussen het gebouw, de nieuwe serre en het park.

De verdieping en kap van het gebouw, die oorspronkelijk werden gebruikt als dienstwoningen van de stationschef en -opzichter, zijn getransformeerd tot lichte werkruimten, ontsloten door een eigen entree in de toren van het station. De stevige kapconstructie is in het zicht gelaten en op verschillende plekken zijn de monumentale gemetselde muren onbewerkt in het zicht gelaten.

Aan de zijde van het park is over de gehele breedte van de kap een lichtstraat aangebracht die de werkruimten tot een lichte en prettige omgeving moet maken. De donkere lamellen laten de lichtstraat aan de buitenzijde op een subtiele manier overgaan in het donkere pannendak.

Spoorzone Delft
De transformatie van het stationsgebouw is onderdeel van het project Spoorzone Delft, waarbij het gebied waar vroeger de sporen lagen wordt herontwikkeld tot een nieuwe wijk met 800 woningen, 40.000 vierkante meter aan andere functies en een stadspark. De kosten van het totale project zijn begroot op een miljard euro, de oplevering moet geschieden in de periode 2025-2035.

Andere nieuwsberichten

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

10 juli, 2:43

MVRDV blaast 'eigen' paviljoen Expo 2000 nieuw leven in

10 juli, 2:43

Duurzaam paviljoen met 'all-electric' restaurant op vliegbasis Soesterberg

10 juli, 2:20

Woongebouw vervangt kantoorgebouw De Utrecht aan Coolsingel

10 juli, 1:03

Raad Utrecht stemt voor omstreden windmolens in groene polders

10 juli, 9:48

'Groot deel monumentensubsidie naar kerken'

10 juli, 9:17

‘Bijdrage gemeente aan stadion Feyenoord onvoldoende onderbouwd’

9 juli, 5:26

Nieuw onderzoek naar eeuwenoude graven onder Binnenhof

9 juli, 10:16

Europese Commissie: binnen vier jaar zes keer zoveel waterstof

9 juli, 9:42

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

8 juli, 4:37
Ronnie WeessiesRedacteur
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan