Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar

Bauhaus-Museum staat als een monoliet op een breukvlak in Weimar

11 april, 17:05
In Weimar is afgelopen weekeinde het nieuwe Bauhaus-Museum geopend. Architect Heike Hanada heeft voor de belangrijke en oudste Bauhaus-collectie een minimalistisch en monolitisch gebouw uit beton ontworpen.

Het nieuwe Bauhaus-Museum vormt met het na renovatie heropende Neues Museum, het Stadtmuseum en de tentoonstelling in een deel van het voormalige Gauforum een cultureel centrum in Weimar. Tegelijkertijd ligt het gebouw als op een historische breukvlak: tussen het grootschalige openbare park dat in de jaren 20 van de vorige eeuw is aangelegd en het door de Nazi’s gebouwde Gauforum.

Die bewust gekozen positie van het museumgebouw maakt de breuk bijna tastbaar. Ze benadrukt het hoogteverschil door de helling waarop het gebouw ligt en het betrekt de strenge zuilengalerijen van het Gauforum enerzijds en de organische vormen van het Asbach-dal anderzijds op elkaar. De situering thematiseert daarmee de wisselvallige geschiedenis van de stad – het ontstaan van het moderne en de verdrijving ervan, aldus de Klassik Stiftung Weimar, waaronder het museum valt.

Vorm
Met elementen zoals sokkel, borstwering, portaal, trap en een terras naar het park heeft architect Heike Hanada klassieke thema’s willen gebruiken om het publieke karakter willen onderstrepen. Als vormcontrast heeft de architect ook gekozen voor opvallend grote horizontale en verticale raamopeningen, die voor sterke verbindingen tussen interieur en omgeving moeten zorgen.

Ook in het interieur heeft Hanada gekozen voor grote vensteroppervlakken, bijvoorbeeld in de dubbelhoge vides en tussen de lounge en foyer. De plattegrond van het museum volgt het stedenbouwkundig concept en is orthogonaal ten opzichte van het park gelegd. De plaatsing van de hoofdtrappen weerspiegelt in het interieur het hoogteverschil in het landschap.

Trappen en vides
De bezoeker volgt de tentoonstelling via een reeks van vides en trappen, steeds wisselend aan de andere zijde van de ruimte geplaatst, tot op de bovenste verdieping. Hier heeft de bezoeker vrij zicht over het park.

De trappen zijn vrijstaande, gesloten lichamen in de ruimte, geheel omsloten door muren. Daardoor richt de aandacht van de bezoeker zich een kort moment niet op de tentoonstelling, totdat hij weer op een open tentoonstellingsvloer uitkomt. Deze opeenvolging van sequenties wordt ook ingezet voor de thematische onderverdeling van de tentoonstelling.

In de toegangshal zijn interieur en exterieur met elkaar verbonden doordat plafond en vloer dezelfde beton laten zien als de sokkel die buiten zichtbaar is. Een groot venster in de hal geeft voor een vereder verbinding tussen binnen en buiten zicht op het park. Het monolitische volume is aan de buitenzijde voorzien van horizontale ‘lichtbanden’.

Andere nieuwsberichten

Architectenweb Podcast – Interview met Marc Koehler (Marc Koehler Architects)

19 juli, 5:25

Blok met 178 sociale huurwoningen voor Leidsche Rijn Centrum

19 juli, 3:45

Royale dakrand en etalage met auto's voor flagshipstore Mercedes

19 juli, 1:45

Vier bureaus naar tweede ronde Huis van Stad en Regio Dordrecht

19 juli, 11:14

Schunck lanceert Heerlen Rooftop Project

19 juli, 4:41

Eigen huis vaker uit zicht middeninkomens

19 juli, 10:01

Expositie rond meubelontwerpen van Kengo Kuma

18 juli, 5:33

Boek over het bouwen van buurten verschenen

18 juli, 12:25

Space Encounters initieert pop-up werkplek-horeca-kunstruimte

18 juli, 10:32

Ring Utrecht mag niet worden verbreed

17 juli, 11:16
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan