Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar

Bauhaus-Museum staat als een monoliet op een breukvlak in Weimar

11 april 2019, 17:05
In Weimar is afgelopen weekeinde het nieuwe Bauhaus-Museum geopend. Architect Heike Hanada heeft voor de belangrijke en oudste Bauhaus-collectie een minimalistisch en monolitisch gebouw uit beton ontworpen.

Het nieuwe Bauhaus-Museum vormt met het na renovatie heropende Neues Museum, het Stadtmuseum en de tentoonstelling in een deel van het voormalige Gauforum een cultureel centrum in Weimar. Tegelijkertijd ligt het gebouw als op een historische breukvlak: tussen het grootschalige openbare park dat in de jaren 20 van de vorige eeuw is aangelegd en het door de Nazi’s gebouwde Gauforum.

Die bewust gekozen positie van het museumgebouw maakt de breuk bijna tastbaar. Ze benadrukt het hoogteverschil door de helling waarop het gebouw ligt en het betrekt de strenge zuilengalerijen van het Gauforum enerzijds en de organische vormen van het Asbach-dal anderzijds op elkaar. De situering thematiseert daarmee de wisselvallige geschiedenis van de stad – het ontstaan van het moderne en de verdrijving ervan, aldus de Klassik Stiftung Weimar, waaronder het museum valt.

Vorm
Met elementen zoals sokkel, borstwering, portaal, trap en een terras naar het park heeft architect Heike Hanada klassieke thema’s willen gebruiken om het publieke karakter willen onderstrepen. Als vormcontrast heeft de architect ook gekozen voor opvallend grote horizontale en verticale raamopeningen, die voor sterke verbindingen tussen interieur en omgeving moeten zorgen.

Ook in het interieur heeft Hanada gekozen voor grote vensteroppervlakken, bijvoorbeeld in de dubbelhoge vides en tussen de lounge en foyer. De plattegrond van het museum volgt het stedenbouwkundig concept en is orthogonaal ten opzichte van het park gelegd. De plaatsing van de hoofdtrappen weerspiegelt in het interieur het hoogteverschil in het landschap.

Trappen en vides
De bezoeker volgt de tentoonstelling via een reeks van vides en trappen, steeds wisselend aan de andere zijde van de ruimte geplaatst, tot op de bovenste verdieping. Hier heeft de bezoeker vrij zicht over het park.

De trappen zijn vrijstaande, gesloten lichamen in de ruimte, geheel omsloten door muren. Daardoor richt de aandacht van de bezoeker zich een kort moment niet op de tentoonstelling, totdat hij weer op een open tentoonstellingsvloer uitkomt. Deze opeenvolging van sequenties wordt ook ingezet voor de thematische onderverdeling van de tentoonstelling.

In de toegangshal zijn interieur en exterieur met elkaar verbonden doordat plafond en vloer dezelfde beton laten zien als de sokkel die buiten zichtbaar is. Een groot venster in de hal geeft voor een vereder verbinding tussen binnen en buiten zicht op het park. Het monolitische volume is aan de buitenzijde voorzien van horizontale ‘lichtbanden’.

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan