Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: Andrew Alberts / heike haneda laboratory of art and architecture
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar
Copyright: André Kühn / Klassik Stiftung Weimar

Bauhaus-Museum staat als een monoliet op een breukvlak in Weimar

11 april 2019, 17:05
In Weimar is afgelopen weekeinde het nieuwe Bauhaus-Museum geopend. Architect Heike Hanada heeft voor de belangrijke en oudste Bauhaus-collectie een minimalistisch en monolitisch gebouw uit beton ontworpen.

Het nieuwe Bauhaus-Museum vormt met het na renovatie heropende Neues Museum, het Stadtmuseum en de tentoonstelling in een deel van het voormalige Gauforum een cultureel centrum in Weimar. Tegelijkertijd ligt het gebouw als op een historische breukvlak: tussen het grootschalige openbare park dat in de jaren 20 van de vorige eeuw is aangelegd en het door de Nazi’s gebouwde Gauforum.

Die bewust gekozen positie van het museumgebouw maakt de breuk bijna tastbaar. Ze benadrukt het hoogteverschil door de helling waarop het gebouw ligt en het betrekt de strenge zuilengalerijen van het Gauforum enerzijds en de organische vormen van het Asbach-dal anderzijds op elkaar. De situering thematiseert daarmee de wisselvallige geschiedenis van de stad – het ontstaan van het moderne en de verdrijving ervan, aldus de Klassik Stiftung Weimar, waaronder het museum valt.

Vorm
Met elementen zoals sokkel, borstwering, portaal, trap en een terras naar het park heeft architect Heike Hanada klassieke thema’s willen gebruiken om het publieke karakter willen onderstrepen. Als vormcontrast heeft de architect ook gekozen voor opvallend grote horizontale en verticale raamopeningen, die voor sterke verbindingen tussen interieur en omgeving moeten zorgen.

Ook in het interieur heeft Hanada gekozen voor grote vensteroppervlakken, bijvoorbeeld in de dubbelhoge vides en tussen de lounge en foyer. De plattegrond van het museum volgt het stedenbouwkundig concept en is orthogonaal ten opzichte van het park gelegd. De plaatsing van de hoofdtrappen weerspiegelt in het interieur het hoogteverschil in het landschap.

Trappen en vides
De bezoeker volgt de tentoonstelling via een reeks van vides en trappen, steeds wisselend aan de andere zijde van de ruimte geplaatst, tot op de bovenste verdieping. Hier heeft de bezoeker vrij zicht over het park.

De trappen zijn vrijstaande, gesloten lichamen in de ruimte, geheel omsloten door muren. Daardoor richt de aandacht van de bezoeker zich een kort moment niet op de tentoonstelling, totdat hij weer op een open tentoonstellingsvloer uitkomt. Deze opeenvolging van sequenties wordt ook ingezet voor de thematische onderverdeling van de tentoonstelling.

In de toegangshal zijn interieur en exterieur met elkaar verbonden doordat plafond en vloer dezelfde beton laten zien als de sokkel die buiten zichtbaar is. Een groot venster in de hal geeft voor een vereder verbinding tussen binnen en buiten zicht op het park. Het monolitische volume is aan de buitenzijde voorzien van horizontale ‘lichtbanden’.

Andere nieuwsberichten

Rijk keramisch verleden als 'verhaal' voor centrum Tegelen

14 mei, 1:32

Kraaijvanger Architects ontwerpt nieuw stadhuis Amersfoort

14 mei, 11:48

Team UNStudio breidt hotel en congrescentrum Van der Valk Eindhoven uit

12 mei, 4:00

IKC Overhoeks in Amsterdam-Noord van Rudy Uytenhaak in gebruik genomen

12 mei, 3:31

Serie discussies over diversiteit en inclusiviteit in de architectuur

14 mei, 2:48

BNA-leden krijgen extra tijd om voorzitter voor te dragen

14 mei, 10:05

Europese Commissie: einde aan vervuiling en lawaai in 2050

14 mei, 9:23

Zeeland en Zuid-Holland presenteren inventarisatie geschenkwoningen

12 mei, 5:12

'Miljarden in fondsen beschikbaar om klimaatcrisis aan te pakken'

12 mei, 9:17

‘Toename van daklozen door tekort aan woningen’

11 mei, 5:24
Robert MuisRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan