Once: figuur van Stephan Hürlemann voor Horgenglarus
Copyright: Horgenglarus
Now: geïmproviseerde gemeenschappelijk zit-werkplek bij de Mindcraft-expoitie, Milan Design Week 2018
Copyright: Mindcraft
Now: Tiny office, ontworpen door Raw Color voor Droomparken 2
Copyright: Raw Color
This & Now: tijdelijke counter opgebouwd uit losse elementen modemerk Marni
Copyright: Marni
Soon: linoleer, een natuurlijk alternatief voor leer, op basis van linoleumingrediënten, door Don Yaw Kwaning
Copyright: Forbo Flooring
Soon: minimale zichtbaarheid technologie met Halo-lamp van Studio Mandalaki
Copyright: Studio Mandalaki
Once: figuur van Stephan Hürlemann voor Horgenglarus
Copyright: Horgenglarus
Now: geïmproviseerde gemeenschappelijk zit-werkplek bij de Mindcraft-expoitie, Milan Design Week 2018
Copyright: Mindcraft
Now: Tiny office, ontworpen door Raw Color voor Droomparken 2
Copyright: Raw Color
This & Now: tijdelijke counter opgebouwd uit losse elementen modemerk Marni
Copyright: Marni
Soon: linoleer, een natuurlijk alternatief voor leer, op basis van linoleumingrediënten, door Don Yaw Kwaning
Copyright: Forbo Flooring
Soon: minimale zichtbaarheid technologie met Halo-lamp van Studio Mandalaki
Copyright: Studio Mandalaki

Huidige en komende interieur- en designtrends

20 december 2018, 9:26
Om de juiste nieuwe producten en collecties te ontwerpen, is het voor Forbo Floorings Designteam belangrijk om goed op de hoogte te zijn van nieuwe ontwikkelingen in de gebouwde wereld. Naast het identificeren van designtrends onderzoekt het team ook de invloed van verschuivende mentaliteiten in de maatschappij op het gebruik van een gebouw en hoe zich dit vertaalt naar de vormgeving van een interieur. Deze info wordt vervolgens verwerkt in een zogenaamd trendreport. In het trendreport voor 2019 (en daarna) zijn de gesignaleerde ontwikkelingen in vier thema’s onderverdeeld, te weten Once, Now, This en Soon. Vanuit vier verschillende perspectieven wordt een tendens beschreven: het verhaal, de context, het product en het proces.

Once (upon a time…) gaat over het verhaal rondom een product of merk, over ‘storytelling’. Op zich niets nieuws, maar deze nieuwe verhalen lijken zich los te maken van de realiteit; historische feiten en fictie lopen in elkaar over. Wat is werkelijkheid, wat is fantasie? Het onderscheid lijkt soms moeilijk te duiden.

Naast deze vaak exotische, deels fictieve, verhalen met verwijzingen naar ons rijke culturele erfgoed, zien we in de vormgeving ook veel referenties naar voorbije tijden. Veel ontwerpen voelen vertrouwd aan door een associatie met het verleden, maar door een subtiele twist lijken ze uit een ander ‘vreemd’ verleden te komen of misschien juist uit een nabije toekomst: ontwerpen uit een parallelle wereld met een primitieve futuristische sfeer.

Neem de aandoenlijk ogende, uit houten meubelelementen samengestelde reuzenfiguren van Stephan Hürlemann voor het meubelmerk Horgenglarus. Mystieke iconen die rechtstreeks uit een ander universum lijken te zijn neergedaald. Een ander voorbeeld zijn de van porselein gemaakte monumentale bladvormen met zwartgeblakerde carbonranden. Objecten die doen denken aan een soort oeroude enorme fossielen (Petra Dalström voor het Mindcraft-collectief).

Now is het thema dat gaat over het dynamische gebruik van een ruimte: de toenemende behoefte aan neutrale ruimtes die in een heel korte tijd getransformeerd kunnen worden naar een gewenste, vaak tijdelijke, nieuwe identiteit.

De ruimte is een omgeving geworden waarin tegengestelde functies naast elkaar kunnen bestaan zoals ontspanning-vrije tijd versus concentratie-werk. Met een grote diversiteit aan configureerbare scheidingswanden, gordijnconstructies, modulaire elementen en micro-werkstations wordt een antwoord gegeven op deze vraag. Elementen die eenvoudig kunnen worden aangepast, die goed passen bij een lege ruimte zonder definitieve lay-out.

Meer en meer publieke en gedeelde ruimtes vinden hun plek binnen privégebouwen. Een tendens die het collectieve en gemeenschappelijke omarmt, die mensen uitnodigt om samen te komen, te delen, te werken en te ontspannen. Gemeenschappelijke zitplekken als een soort van 'magische cirkels' bieden ons 'tijdvrije zones’ om even te kunnen ontvluchten uit een immer overbezette en hectische wereld.

Steden worden voller en schaarste aan betaalbare ruimte is een realiteit geworden. Om compacter te kunnen wonen, is er veel aandacht voor creatief en efficiënt gebruik van ruimte. De focus ligt hierbij op kwaliteit van leven (gecombineerd met de wens om onze footprint te minimaliseren). Multifunctionele ruimtes met kleinschalige ontwerpen, slimme opbergmogelijkheden of modulaire systemen waarvan de functie aangepast kan worden, zijn slechts een kleine greep uit de talrijke inventieve ontwerpoplossingen welke in deze context worden geboden. 

Efficiënt en compact wonen, gecombineerd met een rigoureuze eliminatie van het niet-noodzakelijke aan bezit, en een weerstand tegen overconsumptie weerspiegelt een veranderde en hoopvolle mentaliteit.

This gaat over een nieuwe benadering van ‘het product’. Een ontwikkeling naar producten die zijn samengesteld uit losse elementen, modulaire bouwstenen, waarbij ook veel aandacht gaat naar de wijze waarop deze elementen met elkaar verbonden zijn.

De enorme variëteit aan bouwstenen in materiaal, kleur, vorm en patroon biedt openheid in design en ruimte voor diversiteit. De gebruiker kan zijn eigen ontwerp bouwen, maar het ook makkelijk (laten) repareren door eenvoudigweg een element te vervangen wanneer dat nodig is. Een ontwerpmethodiek die mooi aansluit bij het gedachtengoed van de circulaire economie.

Soon staat voor zachte technologie, de stapsgewijze ontwikkeling van het nieuwe en alternatieve grondstoffen.

De huidige generatie kiest voor maximale flexibiliteit en minimale gehechtheid aan een vaste fysieke plek of locatie. Ze heeft daarnaast een sterke behoefte aan belevingen, wil worden uitgedaagd, maar dan wel in een aangename context; het persoonlijke welzijn staat voorop. Het werk wordt niet noodzakelijkerwijs op een bepaalde plaats of tijdens specifieke uren gedaan. Nieuwe technologische ontwikkelingen ondersteunen dit. Technologie wordt slim, zacht, is geïntegreerd en alomtegenwoordig en komt daarmee tegemoet aan de behoeften van nu en het verlangen naar persoonlijke comfort.

We leven in een tijdperk waarin de mens de aarde steeds meer en niet altijd positief beïnvloedt. De urgentie van het vinden van nieuwe, alternatieve en duurzame grondstoffen en materialen is eminent. De ontwerpvraag van nu luidt dan ook: hoe creëren we ideeën, materialen en producten die de aarde positief beïnvloeden?

Steeds meer jonge ontwerpers werken op een innovatieve manier met afvalstoffen uit industriële processen en nemen dit als startpunt voor het ontwikkelen van nieuwe materialen en producten. Ook wordt in de context van duurzaamheid naar nieuwe toepassingen van bestaande materialen gekeken. Zo ontwikkelde de Design Academy Eindhoven-student Don Yaw Kwaning in samenwerking met Forbo Flooring een concept voor een duurzaam alternatief voor leer op basis van de grondstoffen van linoleum.

Het verlangen naar steeds weer iets nieuws en een markt die daarop inspeelt, is niet langer vanzelfsprekend. Door het ‘herdefiniëren’ van een archetypisch ontwerp, richt de aandacht zich meer op transformatie van het bestaande en hoe dit op een hoger niveau te brengen. Een voorbeeld is de 3d-ritssluiting van het Japanse ontwerpbureau Nendo. Het idee dat een ontwikkeling ook stapsgewijs kan en dat er niet een instant-product geleverd hoeft te worden, is zichtbaar in het werk van het design-collectief Envisions. Met hun project voor het bedrijf Finsa is de afgelopen drie jaar een overtuigend oeuvre opgebouwd. Eerste ideeën worden verfijnd en in alle ruimte en tijd ontwikkeld, van experiment tot prototype tot eindproduct. Met dit gestage, consistente en toegankelijke proces wordt vervolgens een loyaal en geduldig publiek gecreëerd.

Andere nieuwsberichten

Daniel Libeskind spreekt over woede en verdriet in architectuur

Gisteren, 15:12

Fietsenstalling en ontmoetingsplaats voor campus TU Delft

Gisteren, 13:50

Mecanoo ontwerpt 238 meter hoge kantoortoren in Shenzhen

Gisteren, 09:02

Mecanoo ontwerpt 238 meter hoge kantoortoren in Shenzhen

Gisteren, 09:02

Amsterdam wil Slotervaartziekenhuis in handen krijgen

Gisteren, 10:06

Zandvoort steekt vier miljoen in Formule 1

Gisteren, 09:51

Kopie- en koffiezaak met sociale functie

20 maart, 4:50

Vastgoedbedrijf investeert in Slotervaartziekenhuis

19 maart, 9:52

'Veel nieuwe banen door klimaatakkoord'

19 maart, 9:23

VEH: 'Huiseigenaren kiezen voor vergroening'

18 maart, 10:07
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Arpa Nederland BV
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Trespa International BV
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
ASSA ABLOY Entrance Systems
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Cedral sidings
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel IJmuiden BV
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan